آفتاب

تاکید نخست وزیر انگلیس بر ضرورت متحد ماندن اسپانیا

تاکید نخست وزیر انگلیس بر ضرورت متحد ماندن اسپانیا

نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که لندن تمایل دارد که اسپانیا متحد بماند و هرگونه همه پرسی در این کشور به منظور تعیین استقلال منطقه کاتالونیا باید در چارچوب درست قانون اساسی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، به دنبال برگزاری رفراندوم استقلال در اسکاتلند در سپتامبر، جدایی طلبان منطقه کاتالونیا در اسپانیا از چنین رفراندومی استقبال کرده و روز یکشنبه هزاران ساکن کاتالونیا در یک همه پرسی نمادین درباره استقلال از اسپانیا شرکت کردند.

کاتالان‌ها امیدوارند چنین اقدام نمادینی سبب تقویت تمایل استقلال طلبی آن‌ها به رغم مخالفت مادرید شود. دولت اسپانیا اعلام کرده منطقه کاتالونیا که بالغ بر یک پنجم اقتصاد این کشور را تامین می‌کند و شامل 16 درصد از جمعیت اسپانیا است نمی‌تواند درباره موضوعی تصمیم بگیرد که در کل اسپانیا تاثیرگذار است.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در کنفرانسی تجاری در لندن در پاسخ به این سوال که به اسپانیا به سبب آنکه انگلیس تجربه همه پرسی اسکاتلند را داشته چه توصیه‌ای می کند گفت: انگلیس یک دوست و هم‌پیمان بزرگ اسپانیا است ما می‌خواهیم اسپانیا متحد بوده و اسپانیایی‌ها در کنار یکدیگر باشند.

کامرون تصریح کرد: اعتقاد ما درباره همه پرسی‌ها این است که چنین اقداماتی باید در چارچوب درست قانون اساسی و به شکل مشروع اتفاق بیافتد. چنین همه پرسی‌هایی باید در داخل چارچوب‌های قانونی انجام شود نه خارج از آن‌ها.

انتهای پیام

کد N573102

وبگردی