آفتاب

وزیر امور خارجه رومانی استعفا داد

وزیر امور خارجه رومانی استعفا داد

وزیرامور خارجه رومانی امروز (دوشنبه) در پی بروز بی‌نظمی در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در حوزه‌های را‌ی گیری خارج از این کشور، از مقام خود استعفا داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هزاران تن از رومانیایی‌ها در حمایت از هموطنانشان که در خارج از این کشور نتوانسته بودند در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری رای دهند، تجمع کردند.

تیتوس کورلاتیان، وزیر امور خارجه رومانی از سوی ویکتور پونتا، نخست وزیر چپ‌گرای این کشور دستور یافته تا تضمین کند دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رومانی در تاریخ 16 نوامبر به طور مطلوب برگزار شده یا در غیر این صورت از سمت خویش کنار گذاشته خواهد شد.

کورلاتیان روز شنبه اعلام کرد: در خارج از کشور تعداد اتاقک‌های رای گیری انفرادی بیشتر خواهد شد اما تعداد حوزه‌های رای گیری افزایش نخواهد یافت.

ویکتور پونتا در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری رومانی توانست با برتری 10 درصدی بر کلاوس یوهانیس رغیب اصلی خود غلبه کند.

یوهانیس که یک آلمانی تبار است از سوی دو حزب مخالف راست میانه‌رو در رومانی مورد حمایت بود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که پونتا احتمالا در دور دوم انتخابات رومانی نیز پیروز خواهد شد.

مناقشه انتخاباتی رومانی پس از آن آغاز شد که رومانیایی‌هایی که در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا زندگی می‌کردند و یا ساکن کشورهای دیگر بودند و قصد داشتند در سفارتخانه‌های این کشور در انتخابات شرکت کنند از بابت تشکیل صف‌های طولانی و همچنین تمام شدن فرم‌های مخصوصی که برای رای دادن می‌بایست امضا می‌شد گلایه کردند.

سفارت رومانی در پاریس با بالا گرفتن اعتراضات مجبور شد پلیس فرانسه را خبر کند.

کورلاتیان در یک کنفرانس خبری گفت: من نمی‌توانم نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به دلیل تخطی از قانون به چالش بکشم.

وی افزود: وزارت امور خارجه رومانی همچنان بر موضع خود مبنی بر اینکه هیچ پایه و اساس قانونی برای افزایش حوزه‌های رای گیری در خارج از کشور وجود ندارد تاکید می‌کند.

تحلیل‌گران برآورد می‌کنند بالغ بر چهار میلیون رومانیایی در خارج از این کشور زندگی می‌کنند و اکثر آن‌ها در کشورهای ثروتمندتر غرب اروپا ساکن هستند اگرچه تنها بخشی از این جمعیت در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند اما آن‌ها این قدرت را دارند تا بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارند.

در سال 2009 ترایان باسسکو، رئیس جمهوری در حال کناره گیری رومانی توانست با کسب بیش از سه چهارم از مجموع 148 هزار رای رومانیایی‌های ساکن خارج، با اختلاف 70 هزار رای در انتخابات پیروز شود در حالی که پیش از انتخابات نظرسنجی‌ها از شکست وی خبر می‌دادند.

انتهای پیام

کد N572986

وبگردی