آفتاب
بروجردی در برنامه گفتگو ویژه خبری:

فردو از تعرض دشمن مصون است / برداشتن تحریم مهم ترین محور مذاکرات است

فردو از تعرض دشمن مصون است / برداشتن تحریم مهم ترین محور مذاکرات است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اگر قرار است به تعهدات خود عمل کنیم باید طرف مقابل هم به تعهداتش عمل کند ادامه داد: باید همه تحریم ها یک جا برداشته شود نه این که آرام آرام آن ها بخواهند تحریم ها را بردارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل مستقر در مسقط که به صورت ویدئو کنفرانس در برنامه شب گذشته گفتگوی ویژه خبری حضور یافته بودند به بررسی مذاکره سه جانبه هسته ای در عمان پرداختند.
 
در ابتدای این برنامه "عابدینی" کارشناس مسائل بین الملل در خصوص فضای مذاکرات سه جانبه در پایتخت عمان گفت: آن چه که امروز در این دور از مذاکرات می بینیم در چارچوب راهبردی است که پیش از این خانم شرمن اعلام کرده بود.
 
وی ادامه داد: "شرمن" به صراحت گفته بود من از "آلبرایت" وزیر خارجه پیشین آمریکا یک درس بزرگ آموختم و آن هم این است که "مذاکرات مانند قارچ است که هر چه فضا تاریک تر باشد امکان رویش آن بیشتر می شود" لذا در این چارچوب نیز ما شاهدیم که کمتر جزئیاتی از مذاکرات به بیرون درز پیدا می کند.
 
کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: البته دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان هم پیش از این در گفتگو با خبرنگاران گفته بود که ما ترجیح می دهیم گفتگوها و مذاکرات بر سر میز مذاکره صورت گیرد و نه بر روی صفحه شبکه های تلویزیونی؛ لذا به نظر می رسد این روند تا الان روندی بوده که  ایران ، آمریکا، اتحادیه اروپا و چهار کشور دیگر از جمله آلمان ، فرانسه چین و روسیه هم تا حدود زیادی به آن پایبند بوده اند و هرازگاهی که گمانه زنی های رسانه ای در رسانه ها مطرح می شود،این گمانه زنی ها از طریق سخنگویان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و یا سایر طرف های مذاکره کننده تکذیب می شوند و آن ها را فاقد اصالت می دانند.
 
عابدینی ادامه داد: براین اساس این یک راهبردی است که سبب شده  در این مرحله هرچه فضای مذاکرات به سمت پیچیده تر شدن،جدی تر شدن و جزئی تر شدن پیش می رود؛ تبعا امکان درز گفتگوها نیز مقداری دشوارتر است.
 
وی تصریح کرد: ممکن است طرفین مذاکره کننده و حتی هیات ها، دو سه ساعت چندین بار یک موضوع را در دستور کار خود قرار دهند و یا در خصوص موضوعات مختلفی بارها صحبت شود؛اما باز مورد توافق طرفین قرار نگیرد ،لذا درزکردن  هر یک از این موضوعات به بیرون ممکن است به گفته دیپلمات ها به اصل مذاکره ضربه بزند اما در هر حال این به منزله آن نیست که اصلاً موضوعات مشخص نباشد.
 
کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد:بالتبع در موضوع هسته ای ایران؛ بحث سایت هسته ای فردو ،سایت هسته ای نطنز،سایت هسته ای آب سنگین اراک،ظرفیت غنی سازی، بحث مربوط به تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و تحقیق و توسعه ، موضوعات متفاوتی است که در دستور کار نشست ها قرار گرفته؛ اما به نظر می رسد بر اساس آن چه که وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده تقریباً از نظر فنی، طرح هایی برای سایر موضوعات مانند سایت هسته ای نطنز، سایت هسته ای فردو و آب سنگین اراک طراحی شده، وجود دارد و روی میز است.
 
عابدینی با بیان این که دو موضوع از موضوعات مهمی است که مورد تاکید مقامات ایران و آمریکایی است که هنوز در مورد آن ها تصمیم گیری نشده اظهار داشت: یک موضوع، بحث حجم غنی سازی اورانیوم است نه اصل غنی سازی که 5 درصد است؛ چرا که این موضوع در چارچوب NPT و مقررات بین المللی هم اکنون توسط جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است و این حق کشور ماست.
 
وی ادامه داد: درحال حاضر بحث بر سر حجم غنی سازی است و همان طور که آقای عراقچی پیش از این عنوان کرده بود "که ما نمی خواهیم یک غنی سازی سمبولیک داشته باشیم بلکه مایل هستیم به سمت و سوی یک غنی سازی صنعتی برویم"، بنابراین این یکی از موارد اختلاف است که وجود دارد.
 
کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: نکته دوم بحث تحریم های ظالمانه ای است که در چارچوب یک اقدام غیرقانونی پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد منتقل کردند و در این چارچوب تحریم هایی ضد جمهوری اسلامی ایران اعمال شد که بر این اساس 4 نوع تحریم وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران مایل است در این گفتگوها هر 4 مسیر باز و لغو شود.

وی ادامه داد:یکی تحریم های شورای امنیت، دوم تحریم هایی که اتحادیه اروپا بر ضد جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده، سوم تحریم هایی که در آمریکا توسط رئیس جمهور آمریکا اعمال شده و نوع چهارم تحریم هایی است که ما الان شاهدیم که کنگره آمریکا بر ضد جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده، بنابراین این چهار تحریم نیز باید برداشته شود، یعنی الان مهم ترین موضوعاتی که وجود دارد این دو موضوع است اما این که چه تدابیری برای حل این موضوعات اندیشیده شود،موضوع همین مذاکرات است که باید منتظر شویم و ببینیم که فردا شب که احتمالاً وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده آمریکا و هماهنگ کننده سیاست 1+5 و وزیر امور خارجه عمان که احتمالاً در این گفتگو مشارکت می کند،انجام خواهد شد یا خیر یا احتمالا در قالب یک بیانیه و یا یک گفتگوی رسانه ای مطرح شود.

عابدینی  در ادامه در پاسخ به سوال دیگری که مهم ترین چالش هایی که در این مذاکرات با آن روبرو هستیم چیست اظهار داشت: به نظر می رسد مهم ترین چالشی که جمهوری اسلامی ایران با آن روبرو است زیاده خواهی کشورهای غربی به رهبری آمریکاست که اگر آن برداشته شود مذاکرات می تواند خیلی زود به نتیجه برسد.
 
وی با بیان این که طرفین مذاکره کننده معتقدند که جمهوری اسلامی ایران خواهان دستیابی به بمب اتمی است تصریح است: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده طبق فتوای مقام معظم رهبری عملاً هیچ گاه دنبال این موضوع نخواهد بود و نکته دوم این است که در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایی برای بمب اتمی نیست و 3 گزارش جامع اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده آمریکا نیز نشان داده که ایران هرگز در این مسیر قدم برنداشته و نکته چهارم نیز این است که گزارش های بیش از 7 هزار نفر روزی که آژانس بین المللی انرژی اتمی طی 10 سال گذشته از سایت های هسته ای ایران داشته هیچ گونه انحرافی را مشاهده نکرده لذا دلیلی برای نگرانی غرب وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران آماده شفاف سازی را دارد اما از سوی دیگرر نیز به صراحت اعلام کرده که تحت هیچ شرایطی از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد بنابراین آن چه الان وجود دارد این است که اگر زیاده خواهی وجود داشته باشد تبعاً ممکن است این مذاکرات به نتیجه نرسد اما اگر طرفین مذاکره کننده در چهارچوب قوانین و مقررات بین اللمللی حرکت کنند تبعاً ما شاهد به بار نشستن مذاکرات خواهیم بود.
 
در ادامه این برنامه علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا مسقط محل این دور از مذاکرات انتخاب شد اظهار داشت: این اولین باری نیست که عمان با توجه به این که رابطه بسیار خوبی از قدیم الایام با جمهوری اسلامی ایران، آمریکایی ها و طرفین مذاکرات هسته ای داشته محل برگزاری مذاکرات انتخاب شده است.

وی ادامه داد:معمولا کشوری به عنوان محل مذاکرات انتخاب می شود که کشورها نسبت به آن جایگاه حساسیت نداشته باشند و عمانی ها هم با توجه به رابطه ویژه ای که با طرفین دارند؛همواره سعی کردند به گونه ای در جهت نزدیک شدن دیدگاه طرفین نقش آفرینی کنند؛لذا گمان می کنم علت انتخاب این محل که مسبوق به سابقه هم هست همین موضوع است.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این که خطوط قرمز کشور ما در مذاکرات چیست نیز اظهار داشت: اصل غنی سازی که در مقطعی اگر به خاطر آورید و به خاطر آن نیز علیه ما با شورای امنیت سازمان ملل قطع نامه صادر شد، خود این موضوع است.
 
بروجردی با بیان این که اصل غنی سازی از خطوط قرمز کشور ماست تصریح کرد:  10 سال مقاومت و پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر زیاده خواهی های آمریکا موجب شد که ما پافشاری کنیم و این موضوع به تحولات جدید منجر شود، زنجیره غنی سازی حلقه های متعددی دارد که از جمله آن می توان به استخراج اورانیوم از خاک کشورمان، تولید کیک زرد اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به تولید کیک زرد و تزریق آن به UFC در اصفهان و تزریق آن به دستگان سانتریفیوژ که خودمان می سازیم ،باید گفت که اگر هرکدام از این حلقه ها مفقود شود زنجیره عملاً گسسته خواهد شد،بنابراین این حلقه ها جزء خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و ما به هیچ وجه نمی توانیم بخشی از این زنجیره ها را نداشته باشیم ،چرا که خروجی چنین اقدامی عملا مساوی با عدم امکانی غنی سازی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دوم در رابطه با غنی سازی،میزان غنی سازی است که ما به چه میزان باید آن را داشته باشیم با توجه به این که ایران یک کشوری متفاوت با سایر کشورهایی است که در این عرصه حرفی برای گفتن دارند و توانمندی های ماامروز به گونه ای است که به اذعان آژانس مسلط است به تمام این دانش هسته ای و قطعاً این قطاری است که در آینده در بعد صلح آمیز به راه خود ادامه خواهد داد یعنی جمهوری اسلامی ایران تحقیق و توسعه خود را روی یک مبنای اساسی به روند تحولات هسته ای خودمان می دانیم و باید به همین دلیل روند ما به سمت غنی سازی صنعتی باشد که این یک امر کاملاً منطقی است، غرب می خواهد ما یک پوسته ای داشته باشیم مثلاً بگویند ایران مثلاً نطنز، UFC اصفهان و فردو را دارد و از محتوا خبری نباشید.

بروجردی اظهار داشت: روزی هم ما نیروگاه های ایرانی را خواهیم ساخت؛بنابراین حتما باید روند داشتن توانمندی غنی سازی صنعتی را ادامه دهیم و آنچه را که ما پذیرفتیم و اعلام کردیم که تنها کشوری هستیم که علاوه بر تعهد و عهدنامه و با توجه به این که یک پشتوانه عظیمی به نام فتوای مقام معظم رهبری را پذیرفته ایم و آن این است که حرکت ما به سوی ساخت بمب هسته ای حرام است ما آن را پذیرفته ایم.

وی تصریح کرد:متاسفانه چون کشورهایی که این ادعا را علیه جمهوری اسلامی ایران دارند با توجه به این که خودشان سازنده بمب هسته ای هستند دنیا را با این عینک خود نگاه می کنند؛ خیلی برایشان سخت و درآور است  کشوری را که توانمندی غنی سازی را منهای بمب هسته ای داشته باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: غرب دائم نگران ساخت بمب هسته ای توسط جمهوری اسلامی ایران است، این که کشورهای دیگر هم درخواست بمب هسته ای از ایران را داشته باشند و این مسئله گسترش پیدا کند.

بروجردی اظهار کرد: در سفری که ما به فرانسه داشتیم بخشی از مذاکرات ما در این رابطه بود که در آن جا این نکته را مطرح کردند که بالاخره از زمانی که این عملکرد را ایران به صورت رسمی داشته باشد ما نگران سایر کشورهای همسایه هستیم که چنین درخواستی را داشته باشند و من در آن جا برای آن ها مثال زدم و گفتم که تفاوت خرید یک دستگاه پژو با دانش هسته ای این است که می توان پژو را در بنگاه خریداری کرد اما دانش هسته ای چیزی نیست که بتوان آن را خرید و در اختیار کسی دیگر قرار داد.

وی گفت: با توجه به این که ایران بیش از نیم قرن سابقه فعالیت های صلح آمیز هسته ای را دارد در این زمینه تلاش زیادی را انجام دادیم و دانشمندان متعددی را پرورش داده ایم و این تصور که هر کشوری بخواهد این دانش را در اختیار بگیرد تصوری غلط و باطل است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که گزارش هایی که آژانس انرژی اتمی منتشر می کند کاملا دو پهلو است دلیل آن چیست، گفت: غرب از چند روش سایت های هسته ای ایران را کنترل می کند اگر سایت های هسته ای را مشاهده کنید می بینید که دوربین های آژانس نصب شده است و هر لحظه فیلم برداری می کنند و در چارچوب یک پادمان که یک توافق میان جمهوری اسلامی ایران یا هر کشور دیگری با آژانس است بازرسان به دقت بازرسی و نمونه برداری می کنند و یک رصد دائمی وجود دارد.

بروجردی افزود:در طول سال های گذشته چه در دوران البرادعی" و چه دوران فعلی " آمانو" در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران این فراز را در گزارش ها می آورند که ما هیچ اعتقادی به طرف مقابل از معیارهای پذیرفته شده هسته ای نداریم و به نحوی همیشه یک سهمی را برای خوشایندی آمریکا قائل هستند.

وی گفت: ایالات متحده همیشه بر آژانس فشار وارد می کند که نباید نقطه پایانی برای نکاتی که به عنوان ایراد مطرح می کنید قرار دهید و کار تمام شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در دوران لاریجانی که دبیر عالی شورای امنیت ملی بودند یک توافقی با آژانس صورت گرفت و ما کل موارد را از آن ها درخواست کردیم و آن ها اعلام کردند ما پاسخ دادیم و آن ها تایید کردند که مشکلی ندارد اما آمریکایی ها ورود پیدا کردند و نگذاشتند واعلام کردند که ما یک سری اطلاعاتی داریم، در واقع باید گفت اطلاعات واهی داشتند.

بروجردی افزود:بنابراین هر وقت گزارش مدیر کل آژانس را مشاهده می کنید من تعبیرم این است آن سهم آمریکایی ها است و ناگزیرند که این گزینه را همچنان برای فشار به جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

وی ادامه داد:بحث هسته ای ما واقعا بحث فنی و مسئله ادعای انحراف این مسائل نیست؛بلکه یک مسئله کاملاً سیاسی است وغرب  از این ابزارها بهره می گیرد به لحاظی که بتواند این بازی را ادامه دهد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که برای تربیت دانشمندان هسته ای در آینده چه برنامه ای را باید داشته باشیم و این موضوع چقدر توانسته جایگاه ما را در دنیا نشان دهد افزود: در واقع جمهوری اسلامی ایران سابقه بیش از نیم قرن در تربیت نیرو را دارد و به همین دلیل تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک همکاری بسیار گسترده ای با آمریکایی ها، انگلیسی ها، فرانسوی ها وآلمانی ها داشته است که نمونه اش ساخت نیروگاه بوشهر است، آن ها در واقع همکاری می کردند و هنر جمهوری اسلامی ایران این بود که بعد از توقف همه همکاری ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما توانستیم با اتکا بر توانمندی به دست آمده از گذشته و کار تحقیقاتی متخصصان خودمان اقدام به تربیت نیرو کنیم و بسیاری از دانشگاه های ما عملاً در بحث انرژی هسته ای هم نیرو تربیت می کنند.

بروجردی اظهار کرد: علی رغم این که غرب یک اقدام بسیار شیطانی را انجام داد و آن حذف فیزیکی دانشمندان هسته ای کشورمان بود ولی غرب عملاً متوجه شد که کاری نمی تواند بکند ضمن این که تدابیر لازم برای حفاظت از آن اندیشیده شده بود، قطعاً در این نکته که دانش هسته ای صلح آمیز را در کشور تبدیل به یک دانش بومی کردیم شکی نیست؛به همین دلیل تعبیر البرادعی تاریخی بود که اعلام کرد" بر فرض که مراکز هسته ای ایران را بمباران کنید با این دانش که در مغز ایرانیان است می خواهید چه کار کنید؟، زیرا در این فاصله زمانی چیزهایی که شما تخریب می کنید را به سرعت خواهند ساخت."
 
وی تصریح کرد: باید گفت که غرب در برابر کار جمهوری اسلامی ایران خلع سلاح است و این که عکس العمل ما به نفع آن ها نخواهد بود و ایران گام های اساسی را از سال های گذشته برداشته است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: غرب با انجام این جنایات یک انگیزه آفرینی گسترده ای را انجام داد و نتیجه اش آن شد که جوانان ما در بهترین دانشگاه ها برای پر کردن جای دانشمندان هسته ای به تحصیل پرداختند.

بروجردی در پاسخ به این سوال مبنی بر این که خوی رفتاری غربی ها در مذاکرات شبیه رفتار آن ها در سیاست هایشان است( زیاده خواه اند)، موضع رفتاری کشور ما در مذاکرات چگونه بوده است ادامه داد: آمریکایی ها و هم پیمانان غربی در بعد دانش حساسی مانند هسته ای پیوسته به دنبال انحصار گرایی بودند و باید گفت به چه علت آن ها می خواهند ایران سوخت نیروگاه هسته ای را نداشته باشد در واقع باید گفت می خواهند ما محتاج آن ها باشیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مثال رآکتور تهران بسیار بسیار مهم است و علی رغم این که مسئله تهران کاملاً انسانی بود چرا که داروی 800 هزار بیمار را در سال تولید می کند و این سوخت در حال اتمام بود و فرض بر این بود که غرب سریعاً نسبت به این مسئله اقداماتی را انجام دهد، چرا که جان انسان ها  در خطر بود ولی متاسفانه بازی درآوردند و ما ناگزیر شدیم با اتکا به دانش بومی خودمان آن را تولید کنیم.

بروجردی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اهداف سفر مسئولان ایرانی به روسیه چیست گفت: نیروگاه بوشهر توسط آلمان ها نیمه کاره رها شده بود به گونه ای که با مشکلات عدیده ای روبرو بود و آلمان ها حاضر نشدند در این پروژه به فعالیت هایشان ادامه دهند.

وی با اشاره به این که تنها گزینه ما روسیه بود گفت: از این منظر کار روس ها قابل تقدیر است؛به گونه ای که آن ها کار بر روی نیروگاه بوشهر را آغاز کردند این در حالی بود که بسیاری عقیده داشتند روس ها نمی توانند این پروژه را به پایان برسانند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که روس ها این کار را با جدیت هر چه بیشتر آغاز کردند خاطر نشان کرد: اکنون نیروگاه هسته ای را با نیرو در مدار در اختیار داریم.

بروجردی با اشاره به این که مذاکراتی برای نیروگاه های جدید صورت گرفته است افزود:"صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بیستم این ماه به روسیه سفر خواهد کرد.

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تولید 20 مگاوات گفت: این مصوبه مجلس باید اجرا و عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که کشورهای غربی این فرصت را از دست داده اند ادامه داد: روس ها از این فرصت به خوبی استفاده کردند.

بروجردی خاطرنشان کرد: عقد قراردادهای جدید برای ساخت نیروگاه های تولید انرژی گامی برای عملیاتی کردن مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

وی با بیان این که چندین سال بود که این مصوبه را در بوجه قرار داده بودیم افزود: مجلس شورای اسلامی در این راستا هر چقدر بودجه نیاز باشد فراهم خواهد کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که توسعه مستمر در کشور نیازمند انرژی است تصریح کرد: یکی از منابع موجود کشور تولید انرژی سالم است.

بروجردی با اشاره به مشکلات زیست محیطی گفت: سوخت هسته ای مشکلات زیست محیطی را ندارد.

وی فعالیت های دولت را در این راستا قابل تقدیر دانست و عنوان کرد: نمایندگان ملت در مجلس  شورای اسلامی بیانیه ای را مصوب کردند به طوری که خط قرمزها را در این راستا تدوین کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که نمایندگان ملت مصر هستند که همه دستاوردهای هسته ای محفوظ بماند افزود: آمریکا در مقطعی فشار می آورد که مثلاً آب سنگین را به آب سبک تبدیل کنیم به طوری که ما این مسئله را قبول نکردیم و حاضر نیستیم از خطوط قرمزمان عبور کنیم.

بروجردی با اشاره به طرح رآکتور آب سنگین ادامه داد: آمریکایی ها این طرح را نیز پذیرفته اند به گونه ای که ما بر دانش هسته ای تسلط پیدا کرده ایم و ایراداتی که آن ها از ما می گیرند به راحتی برطرف می کنیم.

وی با اشاره به این که فردو بر اساس پدافند غیر عامل از تعرض دشمن مصون است ادامه داد: فردو باید سرجای خود باقی بماند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید بقیه مراحل را داشته باشیم گفت: میزان غنی سازی طبق نیاز تعریف می شود.

بروجردی  با اشاره به این باید نیروگاه هایی که در آینده می سازیم و یا این در این رابطه از دیگران کمک می گریم بخشی از تولید سوخت را باید در داخل انجام دهیم گفت: ظلم تاریخی بر ملت ما به نام تحریم روا شده است.

وی با تاکید بر این که تحریم ها باید برداشته شود ادامه داد: برداشتن تحریم مهم ترین محور مذاکرات به حساب می آید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که اگر قرار است به تعهدات خود عمل کنیم باید طرف مقابل هم به تعهداتش عمل کند ادامه داد: باید همه تحریم ها یک جا برداشته شود نه این که آرام آرام آن ها بخواهند تحریم ها را بردارند.

بروجردی مهم ترین محور مذاکرات عمان را برداشتن یک جای تحریم ها دانست و عنوان کرد: آمریکایی ها زیاده خواه هستند این در حالی است که حرف ما منطقی و مبتنی بر مقررات بین المللی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که نیاز رآکتور تهران به سوخت 20 درصد است گفت: اگر قرار باشد آن ها به تعهدات خود عمل نکنند استمرار وضعیت فعلی توجیهی ندارد.

بروجردی با تاکید بر این که مردم در جهت دادن به مذاکرات بسیار به ما کمک کردند ادامه داد: موضوع هسته ای در ایران سال هاست که به وفاق ملی تبدیل شده است.

وی با تاکید بر این که مردم مکررا به ما می گویند که از حقوقمان کوتاه نیاییم و محکم بر خواسته هایمان بیاستیم خاطر نشان کرد: ملت بزرگ ایران سرمایه گذاری کرده اند به گونه ای که در این راه شهید داده اند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که در این مسیر به مردم بیشترین فشارها وارد شده است گفت: حمایت مردم مهم ترین پشتوانه است.

بروجردی با اشاره به تدابیر داهیانه مقام معظم رهبری و حمایت ایشان از تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: مقام معظم رهبری از کسانی که در خط مقدم هستند پشتیبانی می کنند.

کد N572258

وبگردی