آفتاب

نماینده ارومیه: فقط 10 درصد از مراکز آموزش عالی کشور استاندارد هستند

نماینده ارومیه: فقط 10 درصد از مراکز آموزش عالی کشور استاندارد هستند

نماینده مردم ارومیه در خانه ملت گفت: مدرک‌گرایی و ایجاد رقابت کاذب آسیب زیادی به بدنه علمی کشور وارد کرده است.

عابد فتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان غربی افزود: طبق آخرین آمار رسیده به مجلس شورای اسلامی وضعیت دانشگاه‌های کشور بسیار نامساعد و در شرایط بسیار بدی قرار دارد.

وی در ادامه افزود: در سطح کشور 2800 دانشگاه وجود دارد که از این تعداد تنها 10 درصد در وضعیت آموزشی خوبی قرار دارند و مابقی از نظر بار علمی بسیار ضعیف هستند.

فتاحی با اشاره به روند نادرست تحصیل کارکنان دولت در مقاطع ارشد و دکتری اظهار کرد: بسیاری از کارکنان ادارات دولتی با هدف افزایش حقوق ادامه تحصیل داده و هدف اصلی آن‌ها افزایش بار علمی کشور نیست، طبق قوانین ادارات دولتی تمامی کارمندان باید در قبال امورات محوله به خود احساس مسئولیت داشته و امورات ارباب رجوع را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

وی مدرک‌گرایی را از عمده مشکلات آموزشی کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه در اکثر ادارات بین کارمندان حالت رقابتی کاذب به وجود آمده و همه در صدد بالا بردن مدرک تحصیلی برای افزایش حقوق هستند و کسی از ارزش‌های علمی خبری ندارد.

فتاحی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان کسب مدرک کارشناسی تا 10 سال به طول می‌انجامد ولی در کشور ما کسب تمامی این مدرک‌ها تا مقطع دکتری تا این مدت نیز طول نمی‌کشد، همین امر باعث شده تا 90 درصد دانشگاه‌های کشور از نظر علمی در سطح قابل قبولی نباشند و کشورهای پیشرفته مدرک‌هایی که را که از این دانشگاه‌ها برای دانشجویان صادر می‌شود را در رده‌های بسیار پایینی در نظر گرفته و قبول نمی کنند.

وی تصریح کرد: طبق قانون تمامی دانشگاه‌ها برای ایجاد رشته‌های دکتری باید حداقل سه سال مداوم فارغ التحصیل از رشته کارشناسی ارشد داشته باشند ولی متاسفانه این امر در سیستم آموزشی دانشگاه‌های کشور رعایت نمی‌شود و همین امر باعث بروز مشکلات علمی در بین دانشجویان مقاطع مختلف می‌شود.

فتاحی با اشاره به خرید هدایا برای استاد راهنمای مربوطه برای پایان‌نامه افزود: متاسفانه این امر مدت زمان طولانی است که گریبان‌گیر دانشگاه‌ها و سیستم آموزش عالی کشور بوده و برای حل این مشکل تا کنون هیچگونه اقدامی در راستای بهبود این وضعیت انجام نشده است.

نماینده مردم ارومیه در خانه ملت در پایان گفت: برای بهبود این وضعیت باید تمامی دانشگاه‌هایی که از نظر بار علمی در سطح پایینی قرار دارند، تا مدتی بسته شده و سیستم آموزشی کشور از اول برنامه‌ریزی شود.

انتهای پیام

کد N572213

وبگردی