آفتاب

تحرکات نظامی روسیه خطر درگیری در اروپا را افزایش می‌دهد

تحرکات نظامی روسیه خطر درگیری در اروپا را افزایش می‌دهد

طبق گزارش یک گروه تحقیقات امنیتی در اروپا، روسیه با تحرکات نظامی خود وارد تقابل خطرناکی با ناتو و کشورهای شمال اروپا شده است و از ماه مارس بیش از 40 مورد تهاجم و برخورد نزدیک رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، «شبکه رهبری اروپا» اعلام کرد، این حوادث «تصویری بسیار نگران‌کننده» از نقض حریم هوایی ملی، دقت اجتناب از برخورد هوایی، درگیری اضطراری دفاع هوایی، برخورد نزدیک در دریا و سایر اقدامات خطرناک به صورت منظم و در یک ناحیه گسترده ارائه می‌دهد.

در گزارش این گروه تحقیقاتی آمده است: تداوم بن‌بست فرار میان یک کشور مسلح به سلاح هسته‌ای و یک ائتلاف مسلح هسته‌ای و شرکایش «در بهترین حالت می‌تواند خطرناک» باشد و «در بدترین حالت می‌تواند فاجعه» به بار آورد.

در گزارش این گروه مستقر در لندن آورده است: تشدید و وخامت حوادثی مرتبط با روسیه و ارتش‌های ناتو و آژانس‌های امنیتی از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه افزایش یافته است. اگرچه تاکنون از رویارویی نظامی مستقیم پرهیز شده است اما ترکیب رویکرد تهاجمی روسیه و آمادگی نیروهای غربی برای نشان دادن راه‌حل، خطر تشدید ناخواسته بحران و خطر از دست دادن کنترل حوادث را بیشتر می‌کند.

در گزارش «شبکه رهبری اروپا» که متشکل از وزرای دفاع و خارجه سابق اروپاست، این سوال مطرح شده است که آیا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در حال تقویت توان نظامی روسیه است تا ناتو یا اتحاد دفاعی آمریکا- اروپا را به بوته آزمایش بگذارد و یا اینکه تنها می‌خواهد در بحبوحه تنش‌ها پس از الحاق کریمه آمادگی خود را افزایش دهد.

انتهای پیام

کد N572202

وبگردی