آفتاب

لغو مراسم سالروز مرگ عرفات در غزه و انتقاد حماس از این تصمیم فتح

لغو مراسم سالروز مرگ عرفات در غزه و انتقاد حماس از این تصمیم فتح

جنبش فتح مراسم بزرگداشت مرگ یاسر عرفات را که قرار بود فردا (سه‌شنبه) در نوار غزه برگزار شود، لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، زکریا الآغا، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در سخنانی اعلام کرد: پس از انفجارهایی که در منازل رهبران فتح در نوار غزه رخ داد مسئولان سیاسی و امنیتی جنبش حماس به ما اعلام کردند که دستگاه‌های امنیتی در نوار غزه نمی‌توانند امنیت را در مراسم بزرگداشت یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین و حمایت از شرکت کنندگان برقرار سازند برای همین ما این مراسم را لغو کرده‌ایم.

وی افزود: دستگاه‌های امنیتی همچنین از کسانی که در حال درست کردن تریبون در میدان "الکتیبه" بودند خواستند تا این مکان را ترک کنند.

الآغا نسبت به پیامدهای این موضع بر اوضاع داخلی فلسطین هشدار داد. تصمیم لغو مراسم بزرگداشت یاسر عرفات پس از نشست کمیته مرکزی جنبش فتح گرفته شد.

ایاد البزم، سخنگوی وزارت داخلی در نوار غزه در بیانیه دلیل کناره‌گیری این وزارت از انجام اقدامات امنتیی در مراسم بزرگداشت یاسر عرفات را تنش‌ افکار عمومی، تبادل اتهامات در خصوص انفجارهای اخیر و مشکلات لجستیکی و اداری ناشی از عدم تماس رامی حمدالله، نخست وزیر دولت توافقی فلسطین با دستگاه‌های امنیتی، عدم دادن بودجه به وزارت داخلی و عدم پرداخت دستمزد به مسئولان آن دانست.

در همین حال عزام الاحمد، مسئول روابط ملی در کمیته مرکزی فتح از جنبش حماس انتقاد کرد و گفت: اقدام حماس کارشکنی و مانع تراشی بر سر آشتی ملی است.

الاحمد حماس را متهم کرد که همچنان به روش ایجاد تنش ادامه داده و تلاش می‌کند تا آشتی ملی را بر هم بزند.

در همین راستا جنش حماس از تصمیم جنبش فتح برای لغو مراسم بزرگداشت مرگ یاسر عرفات در نوار غزه که قرار بود سه‌شنبه برگزار شود ابراز ناخرسندی کرد و گفت: بیانیه مسئولان فلسطینی در خصوص عدم برعهده گرفتن مسئولیت برقراری امنیت در مراسم بزرگداشت کاملا واضح است و این مسئولیت برعهده جنبش فتح است.

در بیانیه حماس آمده است: لغو مراسم مذکور یک مساله داخلی و مربوط به جنبش فتح است و هیچ ارتباطی با جنبش حماس ندارد اما ما از فتح می‌خواهیم تا بحران‌های داخلی خود را به دیگران سرایت ندهد.

در این بیانیه تاکید شده است: مرحله کنونی مرحله حساس است و باید به خاطر دفاع از قدس و مسجد الاقصی اختلافات را کنار گذاشته و با هم متحد شویم.

انتهای پیام

کد N572148

وبگردی