آفتاب
بهشتی پور در گفتگو با مهر :

احتمال باز شدن گره مذاکرات در مسقط زیاد است/ کمک بیانیه نمایندگان مجلس به مذاکرات

احتمال باز شدن گره مذاکرات در مسقط زیاد است/ کمک بیانیه نمایندگان مجلس به مذاکرات

کارشناس مسائل بین الملل گفت: انتظاری که از مسقط وجود دارد این است که گره گشا باشد و اگر این گره باز شود در نشست 27 آبان ماه در وین متن نهایی نوشته و پرانتزها ( موارد اختلافی که در متن توافق خالی مانده است) از متن برداشته می شود.

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مذاکراتی که در مسقط بین ایران و آمریکا در جریان است و اینکه آیا مذاکرات مسقط می تواند گره گشای مذاکرات باشد ، گفت: روند مذاکرات بستگی به انعطاف طرفین دارد و در صورتی که دو طرف از خود این انعطاف را نشان دهند، گره کور مذاکرات باز می شود.

وی با اشاره به اینکه درباره موارد اختلافی موجود که عمده ترین آنها مسئله غنی سازی و تحریم ها هستند، طرح های متعددی مطرح شده است ، اظهار داشت: آنها در مورد تعداد سانتریفیوژها پیشنهادهایی را مطرح کرده اند که مورد توافق دو طرف نیست .

بهشتی پور تصرح کر : درباره تحریم ها آمریکا به دنبال تعلیق تحریم ها است اما باید مشخص شود که منظور از تعلیق چیست و شامل کدام تحریم ها می شود .

وی با بیان اینکه تحریم ها به 4 دسته تقسیم می شوند، اظهار داشت: تحریم های رئیس جمهور آمریکا، تحریم های کنگره، تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های شورای امنیت و سازمان ملل 4 دسته تحریم های برعلیه ایران هستند که باید مشخص شود کدام یک از این تحریم ها و در چه فاصله زمانی تعلیق خواهد شد .

بهشتی پور همچنین تأکید کرد: باید در این باره نیز تعیین تکلیف شود که آنها در اینده به بهانه های مختلف مانند حقوق بشر و یا حمایت از تروریسم و... نتوانند تحریم های جدیدی را اعمال کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ملاحظات بسیار پیچیده ای وجود دارد ، گفت: طرح های محکمی در این موارد وچود دارد که هنوز روی آنها توافق نشده است . 

وی درباره اظهارات شب گذشته وزیر امور خارجه عمان مبنی برحصول توافق در برخی موارد ، اظها رداشت: اگر ادعای وزیر امور خارجه عمان صحت داشته باشد ، منظور این است که طرفین بر روی یکی از راه حلها تمرکز کرده اند .

بهشتی پور خاطرنشان کرد: انتظاری که از مسقط وجود دارد  این است که گره گشا باشد و اگر این گره باز شود در نشست 27 آبان ماه در وین متن نهایی نوشته و پرانتزها ( موارد اختلافی که در متن توافق خالی مانده است)  از متن برداشته می شود.

وی با بیان اینکه مسقط یک فرصت تاریخی است ، گفت: دو طرف باید از این فرصت استفاده کنند . در حال حاضر تندروها در آمریکا ، لابی صهیونیستی و حتی برخی کشورهای منطقه به ویژه عربستان هم در بعد رسانه ای و هم دیپلماسی اقداماتی را انجام می دهند که این توافق حاصل نشود.

این کارشناس مسائل هسته ای بیان کرد: این اقدامات در حالی صورت می گیرد که به نظر من توافق ایران و 1+5 قطعا به کشوهای منطقه در امنیت کمک می کند و به نفعشان خواهد بود.

وی با بیان اینکه احتمال باز شدن گره مذاکرات در مسقط زیاد است ، بیان کرد: با این وجود متن نهایی 27 آبن به بعد باز خواهد شد و بین توافق و نگارش متن نهایی فاصله وجود دارد . نگارش متن یک کار تخصصی است که ریزه کاری های زیادی دارد و خداوند باید به مذاکره کنندگان کمک کند که بتوانند در نگارش متن یک جهاد انجام دهند .آنها باید بتوانند روی مواضع و حق ایران بیاستند و از حقوق ملت دفاع کنند . مذاکره کنندگان در این دوره روش مناسبی را درپیش گرفته اند .

بهشتی پور در پاسخ به این سئوال که آیا امکان حصول توافق با توجه به موارد اختلافی موجود به ویژه در بحث تحریم ها وجود دارد ، گفت: در صورتی که منطق وجود داشته باشد قطعا توافق حاصل خواهد شد . منطق این است که چارچوب مشخص شود چرا که تعلیق تا قیامت نمی تواند ادامه پیدا کند.

وی افزود: عمده مشکلات در بحث تحریم های اقتصادی است. در بخش تسلیحاتی ایران به خودکفایی رسیده است ، البته خوب است که جنگنده های f14 و f4  را بدهند اما ما از نظر تسلیحاتی مشکلی نداریم و از نظر هسته ای نیز خودکفا شده ایم. اینکه آنها در بحث هسته ای با ایران همکاری کنند، خوب است اما نیاز ایران نیست .

بهشتی پور تأکید کرد: در حال حاضر محدود کردن فروش نفت بانک مرکزی ، انتقال پول و به طور کلی تحریم های اقتصادی مشکل اصلی است که اگر آنها را تعلیق کنند یک پیروزی است .

وی گفت: البته خط قرمز ایران غنی سازی است و پذیرش اصلی غنی سازی که آنها در توافق ژنو بر خلاف آنچه عده ای می گفتند آن را پذیرفته اند . اکنون در گزارش یوکیو آمانو مشاهده می کنید که ذخایر غنی سازی از بیش از 7 هزار کیلو گرم به بیش از 8 هزار کیلو رسیده و این امر نشان دهنده آن است که غنی سازی در کشور انجام می شود و ذخایر نیز افزایش پیدا کرده است .

بهشتی پور با اشاره به اینکه باید یک نگاه واقع بینانه داشته باشیم، تصریح کرد: بیانیه ای که نماینده های مجلس منتشر کردند کار خیلی خوبی است ، این بیانیه مخل مذاکرات نیست بلکه به فضای مذاکرات کمک می کند و اینکه به طرف مقابل نشان می دهد چه انتظاراتی درباره مذاکرات وجود دارد .

وی گفت: در هر توافق دو طرف وجود دارد و ما باید این مسئله را بپذیریم که نه 1+5 و نه ایران نمی توانند بگویند که «حرف حرف من است ». در مذاکرات باید دو طرف به سوی یکدیگر حرکت کنند و به یک راه حل میانه برسند. اگر قرار بود تنها حرف ایران و یا 1+5 مطرح شود که دیگر نیازی به مذاکره نبود .

بهشتی پور در پایان گفت: نگرانی انها این است که ایران بمب اتم نداشته باشد و ما نیز اعلام کرده ایم که نیازی به بمب اتم نداریم و هدف ما چرخه کامل سوخت هسته ای و اصل غنی سازی است . توافق شامل ریزه کاری های قابل بررسی است و می توان توافق را به دست آورد . تنها نباید دچار احساسات شویم و شعار دهیم .

کد N572139

وبگردی