آفتاب
معاون فرهنگی قوه قضاییه تشریح کرد

خطبه امام حسین (ع) در منا

خطبه امام حسین (ع) در منا

معاون فرهنگی قوه قضاییه با حضور در جمع نمازگزاران حوزه‌های ستادی قوه قضاییه به شرح خطبه امام حسین (ع) در منا پرداخت.

به گزاراش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صاقی در جمع نمازگزاران حوزه‌های ستادی قوه قضاییه با اشاره به خطبه امام حسین (ع) به سال ۵۸ هجری در منا، گفت: عده‌ای از افراد به اشتباه این خطبه را مربوط به سفر حج سال ۶۰ هجری که به حادثه کربلا منجر شد می‌دانند که اشتباه است؛ زیرا در سال ۶۰ حضرت اباعبدالله(ع) به منی نرفته بودند و از جمله دلایل دیگر آنکه خطبه ناظر به حکومت معاویه است و در آن زمان معاویه حاکم بوده است نه یزید.

صادقی در توضیح تلاش معاویه برای جانشینی یزید اظهار کرد: معاویه پیش از شهادت امام حسن علیه السلام در پی جانشینی یزید بود که با ممانعت امام حسن علیه السلام مواجه و توطئه قتل امام را پیاده می‌کند. از این روی معاویه زمینه چینی‌های لازم را برای جانشینی یزید انجام می دهد. از سوی دیگر امام حسین علیه السلام نیز در نقطه مقابل مشغول فرهنگ‌سازی بوده تا از بیعت مردم با یزید جلوگیری نمایند، بدین جهت در منا حدود ۲۰۰ تن از صحابه پیامبر و ۷۰۰ نفر از تابعان (نسل دومی‌ها) را دور هم جمع می‌کند و خطبه‌ای ایراد می‌فرمایند که در آن مطالب بسیار مهمی وجود دارد.

این استاد حوزه با اشاره به خطبه امام حسین(ع) در منی افزود: در ابتدای خطبه حضرت از حضار نسبت به عظمت جایگاه امام علی و اهل بیت اعتراف می گیرند و سپس حضرت می فرماید: اعتبروا ایها الناس بما وعظ اللّه به أولیائه من سوء ثنائه علی الاحبار اذ یقول: «لَوْلَا یَنْهَاهُمُ الرَّبَّانیُّونَ وَ الْأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ»( مائده، ۶۳.) و قال‏ «لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن بَنِی إِسْرَآءِیلَ‏»، الی قوله «لَبِئْسَ مَا کَانُواْ یَفْعَلُونَ» (مائده، ۷۸ و ۷۹) و انما عاب اللّه ذلک علیهم لانهم کانوا یرون من الظلمة الذین بین أظهرهم المنکر و الفساد فلاینهونهم عن ذلک رغبةً فیما کانوا ینالون منهم و رهبةً مما یحذرون...

معاون فرهنگی قوه قضاییه در ادامه به ترجمه مطالب پرداخته و گفت: ای مردم از آنچه خدا به آن اولیای خود را پند داده پند گیرید، مانند بدگویی او از احبار (دانشمندان یهود) آنجا که می‌فرماید: «چرا دانشمندان الهی، آنان را از گفتار گناهشان باز نمی‌دارند؟» و می‌فرماید «از میان بنی‌اسرائیل آنان که کفر ورزیدند لعن شدند» تا می‌فرماید «چه بد بود آنچه می‌کردند.» و بدین سان خداوند آنان را نکوهش کرد، چون آنان از ستمگر میان خود کارهای زشت و فساد می‌دیدند و نهیشان نمی‌کردند به طمع آنچه از آنها به ایشان می‌رسید و از بیم آنچه از آن می‌ترسیدند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در پایان به نتایج ترک واجب امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: امام در ادامه به وظیفه مخاطبین یعنی مردم اشاره می کند که نکات بسیار قابل تاملی در آنها است.

انتهای پیام

کد N572049

وبگردی