آفتاب

سفر تاریخی نخست‌وزیر آلبانی به صربستان

سفر تاریخی نخست‌وزیر آلبانی به صربستان

نخست‌وزیر آلبانی امروز (دوشنبه) برای نخستین بار در 68 سال گذشته به صربستان می‌رود که این سفر مهم با هدف کاهش تنش‌ها میان این دو کشور حوزه بالکان صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سفر "ادی راما"، نخست‌وزیر آلبانی به صربستان ابتدا برای 22 اکتبر سال‌جاری میلادی برنامه‌ریزی شده بود اما پس از بروز درگیری در یک مسابقه فوتبال میان تیم‌های صربستان و آلبانی، سفرش به تعویق افتاد.

این درگیری ناگهانی به یک بحران سیاسی میان این دو کشور تبدیل شده که هر دوی آنها امیدوارند تا به اتحادیه اروپا بپیوندند.

این درگیری مربوط به فوتبال و تنش‌های سیاسی بر روابط متشنج میان بلگراد و تیرانا تاکید دارد و سفر تاریخی را مابا هدف کمک به بهبود روابط و بازگرداندن آن به گذشته صورت می‌گیرد.

اختلافات اخیر میان این دو کشور به طور گسترده به آلبانی‌های کوزوو و اقلیت آلبانی‌های جنوب صربستان که خواستار خودمختاری بیشتر هستند، مربوط است.

یکی از مقامات دولت صربستان گفت: ما این سفر ادی راما را به عنوان فصل جدیدی که باید در روابط میان صربستان و آلبانی باز شود و به هدف مشترک برای حفظ ثبات در حوزه بالکان کمک کند، تلقی می‌کنیم.

صربستان امیدوار است یکی از نتایج سفر راما، پایان دادن به بحرانی باشد که پس از بازی فوتبال به وجود آمده است.

ادی راما چند روز پیش از سفرش گفت: الان زمان آن رسیده که شرایط را تغییر داده و صفحه جدیدی را باز کنیم و در تله سیاست‌هایی که مدت‌ها ما را اسیر کرده، نیفتیم.

اوایل سال‌جاری میلادی امکان عضویت در اتحادیه اروپا به آلبانی ارائه شده در حالی که صربستان در ژانویه سال‌ جاری میلادی مذاکرات درباره الحاق به اتحادیه اروپا را با بروکسل برگزار کرد.

انتهای پیام

کد N572010

وبگردی