آفتاب

آسوشیتدپرس: دولت اوباما برای توافق با ایران فرصت زیادی ندارد

آسوشیتدپرس: دولت اوباما برای توافق با ایران فرصت زیادی ندارد

ایرنا نوشت:

خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز (دوشنبه) در گزارشی از مذاکرات هسته ای ایران نوشت: در صورتی که توافق با ایران تا پایان سال جاری میلادی به دست نیاید، روی کارآمدن کنگره جدید، شرایط را برای کاخ سفید دشوار خواهد کرد.

به گزارش این خبرگزاری از مسقط ، دولت 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا با آخرین فرصت عالی برای توقف برنامه هسته ای ایران، نه تنها پیش از ضرب الاجل بلکه برای دست یافتن به توافق پیش از روی کار آمدن جمهوری خواهان در سال آینده میلادی روبروست.

گفت و گوهای 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مسقط در حالی ادامه دارد که چند سال مذاکره به آخرین روزهای خود نزدیک می شود.

این منبع افزوده است: در حالی که ضرب الاجل 24 نوامبر نزدیک می شود؛ مخاطرات افزایش یافته است. اما دست یافتن به توافق می تواند برای کاخ سفید پیروزی بزرگی در زمینه سیاست خارجی به شمار آید که با انتقادات شدید سناتورهای جمهوری خواه به دلیل شیوه مدیریت بحران سوریه و اجازه برای ظهور داعش در عراق روبروست.

خبرگزاری آمریکایی اضافه کرد، همین منتقدان بعد از اینکه از سوم ژانویه (13 دی) کنگره را در دست بگیرند، مذاکرات ایران و آمریکا را به کندی خواهند کشید.

این گزارش با اشاره به مصاحبه اوباما با تلویزیون 'سی بی اس' شامگاه روز یکشنبه ( دیروز)می افزاید: جمهوری خواهان کنگره در یک سال گذشته همه توان خود را به کار گرفته اند تا نارضایتی از گفت و گوهای ایران و آمریکا را برای دست یافتن به توافق نشان دهند. آنها می گویند این اقدام اوباما اسرائیل را نگران کرده است.

اما جان کری که پیش از وزارت خارجه ریاست کمیسیون روابط خارجی مجلس سنا آمریکا را برعهده داشته است پیش بینی ها مبنی بر اینکه کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان می تواند روند مذاکرات با ایران را تغییر دهد، رد کرد و هفته گذشته گفت: در سال های قبل هم دیده ایم که اقلیت در کنگره قدرت فراوانی برای متوقف کردن رویدادها دارند.

وی همچنین افزود هیچ یک از قدرت ها علاقه ای به تمدید مذاکرات بعد از 24 نوامبر ندارند.

به نوشته این منبع ، اگر توافق پیش از پایان سال جاری میلادی به دست آید، اعضای کنگره آمریکا توانایی کمی برای اختلال در آن دارند، کارشناسان باور دارند بیشتر اقدامات آمریکا علیه بازار نفت و بازارهای مالی ایران با قدرت ریاست جمهوری آمریکا قابل تعلیق است، اگر کاملا لغو نشود.

اما اگر توافق بعد از سوم ژانویه به دست نیاید، کنگره می تواند با اعمال دول جدیدی از تحریم ها شرایط گفت و گوها را دشوار سازد.

اگر نظرهای ایران و آمریکا تا این تاریخ در مورد توافق جامع به هم نزدیک شود، دولت امریکا یقینا هر طرحی را برای اعمال تحریم های جدید یا طرحی که قدرت اوباما را کاهش می دهد، وتو خواهد کرد. مقام های دولت آمریکا باور دارند تحریم های جدید روند مذاکرات را دشوار می کند.

'جیمز اکتون' یکی از مسوولان برنامه خط مشی هسته ای در بنیاد خیریه 'کارنگی' واقع در واشنگتن می گوید: اگر کنگره متقاعد شود که چارچوب نهایی توافق به دست آمده است و تنها آخرین توافق ها باید به دست آید، پیش از اینکه هر اقدامی بکند کمی تامل خواهد کرد.

 

23302

کد N572009

وبگردی