آفتاب

نشست امروز شورای همکاری خلیج فارس به تاخیر افتاد/کویت همچنان در تلاش برای حل اختلافات

نشست امروز شورای همکاری خلیج فارس به تاخیر افتاد/کویت همچنان در تلاش برای حل اختلافات

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس نشست امروز (دوشنبه) خود را که قرار بود در دوحه برگزار شود به تاخیر انداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس که قرار بود امروز (دوشنبه) افتتاحیه صد و سی‌ و سومین دوره خود را جهت مقدمه‌چینی برای نشست آتی سران شورای همکاری خلیج فارس در دوحه برگزار کنند، تا اطلاع ثانوی به تاخیر انداختند و این تاخیر به دنبال سفر دوره‌ای صباح خالد الحمد الصباح، وزیر خارجه کویت به عربستان، عمان، امارات، قطر و بحرین صورت گرفت.

همچنین پیش‌بینی شده که هدف این سفر دوره‌ای حل بحران میان قطر با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باشد.

تحلیلگران نیز معتقدند که هدف تاخیر در برگزاری این نشست دادن وقت بیشتر به کویت برای افزایش تلاش‌های خود جهت حل بحران میان دوحه با عربستان، امارات و بحرین است که سفرای خود را از دوحه فراخوانده بودند و حتی ابوظبی و منامه نیز عدم مشارکت در مسابقات جهانی والیبال که به میزبانی قطر در ژانویه آتی برگزار خواهد شد را اعلام کرده بودند.

یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر مسوول در امور شورای همکاری خلیج فارس در عمان نیز بر لزوم برگزاری نشست سران این شورا در قطر تاکید کرد و گفت: ما به عنوان یک گروه منطقه‌ای و بین‌المللی به رغم تمامی اختلافات باید نشست خود را در زمان خود برگزار کنیم و اختلافات تنها با دیدار و مذاکره حل می‌شود.

روزنامه النهار کویت نیز به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه پیش‌بینی کرده بود که سفرای عربستان، امارات و بحرین پیش از برگزاری نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در دوحه به قطر بازگردند.

گزارشات حاکی از این است که مذاکرات صباح الاحمد الصباح، امیر کویت با رهبران قطر، امارات و بحرین مشکلی را حل نکرده است و تماس‌هایی که با دولت عربستان صورت گرفته نشان‌دهنده پافشاری ریاض بر خواست خود برای پایبندی قطر به سیاست کلی شورای همکاری است و اینکه قطر روابط یکجانبه خود با آمریکا و اروپا، ترکیه و اخوان‌المسلمین را قطع و اقدامات رسانه‌ای، سیاسی و دیگر اقدامات خود را در این چارچوب اصلاح کند.

به گزارش منابع، قطر با فشارهای آمریکا و انگلیس برخی رهبران اخوان‌المسلمین را از دوحه اخراج کرد اما همچنان با نظارت عربستان بر شورای همکاری خلیج فارس و تغییر سیاست‌های خود در قبال این کشورها و به ویژه مصر و لیبی مخالف است.

عربستان، امارات و بحرین، قطر را به عدم پایبندی به اصول و قوانین شورای همکاری خلیج فارس متهم کرده بودند.

قطر، عربستان و امارات را به تلاش برای از بین بردن ثبات و آرامش در این کشور متهم می‌کند.

یک مسوول عربستانی نیز در این باره گفته است که قطر از فعالیت‌هایی حمایت می‌کند که می‌تواند تهدیدی برای ثبات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باشد. این کشور همواره بر میزبانی از برخی شخصیت‌های مخالف پافشاری و مواضع این شخصیت‌ها را در رسانه‌های خود منتشر می‌کند.

همچنین اصحاب رسانه نزدیک به امیر کویت از وجود راه‌حلی برای بازگشت سفرای عربستان، امارات و بحرین به دوحه خبر داده و اعلام کرده‌اند که لجبازی و پافشاری قطر بر مستقل بودن سیاست خارجه خود مساله‌ای است که موجب احتمال درخواست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای انتقال مقر نشست آتی خود به کشور دیگر می‌شود.

در همین حال به نظر می‌رسد کشور عمان از این اختلافات خارج باشد. به رغم موضع تاریخی عمان نسبت به نادیده گرفتن تصمیمات شورای همکاری خلیج فارس و متمایز و جدا بودن سیاست‌های خارجه این کشور اما از تحولات منطقه برای گسترش نقش خود استفاده می‌کند.

به گزارش منابع، مسقط که تمام توجه خود را به سلامتی سلطان قابوس بن سعید، پادشاه این کشور معطوف کرده است اما با این حال همواره پرونده‌های حساس منطقه به ویژه اوضاع لیبی و کشور سابق یمن جنوبی را دنبال می‌کند و میزبان رهبرانی از این دو کشور بوده است.

انتهای پیام

کد N571987

وبگردی