آفتاب
پورمختار در گفتگوی تفضیلی با مهر:

حاکم شدن نگاه سیاسی و انتخاباتی بر روابط دولت و مجلس به نفع کشور نیست/رد ادعای سازمان محیط زیست در مورد آلودگی بنزین تولید پتروشیمی ها

حاکم شدن نگاه سیاسی و انتخاباتی بر روابط دولت و مجلس به نفع کشور نیست/رد ادعای سازمان محیط زیست در مورد آلودگی بنزین تولید پتروشیمی ها

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ضمن رد ادعای سازمان محیط زیست در مورد درصد بنزن بالای بنزین تولیدی پالایشگاه ها گفت: پژوهشگاه نفت اعلام کرده است که بنزن موجود در بنزین تولیدی پتروشیمی ها 1.9 و 2 درصد است. قضاوت نهایی کمیسیون اصل 90 این است که آلودگی که در مورد بنزین های تولیدی، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها ادعا شده وجود نداشته و ندارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر محمد علی پور مختار رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی است. او سوابق زیادی در سپاه پاسداران دارد و درجه سرتیپی خود را از مقام معظم رهبری دریافت کرده است.

دوره ریاست او در کمیسیون اصل نود در پر تلاطم ترین روزهای رابطه دولت و مجلس در دولت دهم بود و گزارشات زیادی توسط این کمیسیون در مورد تخلفات دولت گذشته تنظیم شد که البته برخی از این گزارش ها مانند گزارش نوسان قیمت ارز در صحن علنی مجلس قرائت نشد. در دولت یازدهم نیز پرونده های مهم زمین خواری و معوقات بانکی در این کمیسیون مطرح است و به گفته وی حجم تخلفات در این دولت نیز تغییری نکرده است. در این مصاحبه پور مختار ادعای سازمان محیط زیست مبنی بر آلوده بودن بنزین تولیدی پتروشیمی ها و پالایشگاه ها را رد کرد.

وی معتقد است نامزدهای انتخابات مجلس آینده نمی توانند با شعار اصلاح طلبی آرای مردم را جلب کنند. همچنین به تیم مذاکره کننده ایرانی با 1+5 توصیه کرد تحریم ها را به نقطه ضعف نظام در مذاکرات تبدیل نکنند. پورمختار معتقد است اگر توافق احتمالی در بر دارنده حقوق ملت ایران نباشد توسط مجلس رد خواهد شد. رئیس کمیسیون اصل نود همچنین حاکمیت فضای انتخاباتی و سیاسی را بر روابط دولت و مجلس به صلاح نمی داند و معتقد است لابی قدرتمندی در صحنه سیاسی کشور قصد دارد روابط دولت و مجلس را تیره و تار جلوه دهد تا در روند انتخابات مجلس تاثیر بگذارد.

متن کامل مصاحبه  خبرنگار پارلمانی مهر با نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل نود به شرح زیر است:

آقای پور مختار کمیسیون اصل نود در چند هفته گذشته جلسات متعددی با رئیس سازمان محیط زیست و مسئولان سازمان استاندارد و وزارت نفت برای بررسی کیفیت بنزین های تولیدی پتروشیمی داشت. در این جلسات به چه نتایجی دست یافتید؟

 در دو جلسه مفصل با حضور مسئولان سازمان محیط زیست ، سازمان استاندارد و مسئولان وزارت نفت موضوع آلودگی و سرطان زا بودن تولیدات پتروشیمی ها و پالایشگاه ها بررسی شد و نهایتا براساس گزارشات سازمان محیط زیست و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از یک سو و از سوی دیگر گزارشات مرکز پژوهش ها و سازمان بازرسی این نتیجه قطعی برای ما حاصل شد و شایعات راجع به سرطان زایی محصولات پتروشیمی (رفورمیت) صحت ندارد.

  رفورمیت ها به عنوان محصول تولیدی پتروشیمی ها با بنزین های تولید پالایشگاهی مخلوط می شود تا بنزن آن کاهش یابد. در سال 89-88،استاندارد بنزن موجود در سوخت پنج درصد  اعلام شده بود که براساس گزارشات رسمی بنزین های تولیدی داخلی دارای 1.9 تا 2 بنزن بوده اند.

 

رابطه بین بنزین های تولیدی پتروشیمی ها و افزایش سرطان منتفی است

بعد از آن سازمان محیط زیست استاندارد های لازم برای سالم بودن بنزین های داخلی را تغییر داد و اعلام کرد میزان بنزن موجود در تولیدات داخلی باید کاهش یابد. البته وجود بنزن در هر سطحی آلاینده بوده و مضر است. اما اینکه افزایش سرطان ها به علت بنزن موجود در سوخت تولیدی پتروشیمی ها است تایید نشده است. در نشستی نماینده وزارت بهداشت حضور داشت و سوال اساسی ما این بود که آیا بررسی در مورد علت افزایش سرطان ها انجام شده است. اگر بنزن موجب سرطان باشد باید کارکنان پمپ بنزین ها بیشترین امار سرطان را داشته باشد اما وزارت بهداشت هیچگونه پژوهشی در این خصوص نداشت بنابراین رابطه بین بنزین های تولیدی پتروشیمی ها و افزایش سرطان منتفی است و مقرر شد وزارت بهداشت علل افزایش نرخ سرطان در کشور را بررسی کرده و به کمیسیون گزارش بدهد.

 

آلودگی که توسط سازمان محیط زیست در مورد بنزین های تولیدی، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها ادعا شد، وجود نداشته و ندارد.

آیا در مورد گزارش سازمان محیط زیست مبنی بر درصد بالای بنزن موجود در بنزین تولیدی پتروشیمی ها بررسی انجام شد. نتیجه چه بود؟

در مورد درصد بنزن موجود در بنزین تولیدی پتروشیمی ها هم گزارش سازمان حفاظت از محیط زیست غلط است در این گزارش بنزن سوخت تولیدی پتروشیمی ها را 4، 6، 8 درصد اعلام شده بود.

این گزارش در حالی منتشر شده است که سازمان محیط زیست فقط کیفیت هوا چد نقطه از تهران را بررسی کرده و این بنزن را در هوا کشف کرده است بنابر این بنزین های تولیدی پتروشیمی ها آزمایش نشده است. گزارش شرکت پخش و پالایش که براساس گزارشاتی است که در پژوهشگاه نفت تنظیم شده بیان گر این واقعیت است که بنزن موجود در بنزین تولیدی پتروشیمی ها  1.9 و 2 درصد است. قضاوت نهایی کمیسیون اصل 90 این است که آلودگی که در مورد بنزین های تولیدی، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها ادعا شده وجود نداشته و ندارد.

مورد واردات بنزین های یورو 4 هم گزارشات وزیر نفت حاکی از این است که از تیرماه سال جاری این نوع بنزین وارد شده است که فقط در سه شهر بزرگ توزیع شده است و برنامه این است که در پنج شهر بزرگ این نوع بنزین های توزیع شود در این نوع بنزین در اروپا استفاده می شود در درجه اول اگر نخواهیم این نوع بنزین را وارد بکنیم باید سطح کیفیت پالایشگاه ها را برای تولید این نوع بنزین بالا ببریم تا آن زمان هر می توان بنزین یورو 4 وارد کرد در صحبتی که با وزیر نفت چند روز پیش داشتم ایشان اعلام کردند دولت با عدم تولید بنزین در پتروشیمی ها، محصولات دیگری را در پتروشیمی ها تولید کرده و صادر می کند و در مقابل این ارز آوری بنزین یورو 4 وارد می کنیم که ارزش افزوده این کار بیشتر از تولید بنزین است.

گزارش مدیران شرکت پالایش هم حاکی از این بود که تلاش دارند پالایشگاه را برای تولید بنزین های با آلایندگی پایین تر آماده  کنند.

در رسانه ها شایعاتی در مورد رانت افراد خاصی از واردات بنزین وجود داشت، این موضوع در کمیسیون اصل نود بررسی شد؟ به چه نتیجه ای دست یافتید؟

در جلسه کمیسیون یک نفر نام برده شد که ایشان در واردات بنزین دست دارد من از آقای وزیر سوال کردم ایشان تکذیب کردند و اعلام کردند هیچ فرد حقیقی و حقوقی تا به حال بنزین یورو 4 وارد نکرده و خود وزارت نفت مسئول این کار است.

آیا بنزین های وارداتی مطابق استاندارد های یورو 4 است؟

مسئولیت ارزیابی کیفیت این نوع کالاها با شرکت پخش و پالایش است بررسی این موضوع در قانون از سازمان استاندارد گرفته شده اما من معتقدم مرجع تعیین استاندارد بنزین ها باید غیر از مرجع ذی نفع باشد.

نماینده سازمان استاندارد هم در جلسه کمیسیون اصل نود بر این موضوع تاکید داشت بنابر این شرکت پخش و پالایش اعلام کرد ما از سازمان استاندارد هم در این خصوص استفاده می کنیم.

در مورد توافقات نهایی هسته ای چه اطلاعاتی دارید؟

اطلاعات دقیق ندارم اما براساس اطلاعات موجود در موضوعات سطح غنی سازی و فردو و لغو تحریم ها بحث های جدی میان ایران و 1+5 وجود دارد. براساس اطلاعات موجود مذاکره کنندگان بر روی اراک و فردو به نتیجه ای نرسیده اند.

آیا توافق نهایی ایران با کشور های 1+5 باید به تایید مجلس برسد؟

راجع به این موضوع فعلا بحثی صورت نگرفته اما طبق قانون اساسی همه معاهدات بین المللی باید به تایید مجلس برسد اما این موضوع را چون شورای عالی امنیت ملی نظارت دارد بستگی به سیاست نظام دارد. مجلس فعلا منتظر است ببیند چه اتفاقی می افتد مجلس را برای مرحله آخر در نظر گرفته ایم که توافقات آن چیزی که مد نظر است نباشد مجلس وارد خواهد شد.

علت ورود ایران به مذاکرات با  1+5 کند کردن حربه تبلیغاتی دشمن بود می خواستیم جهان اعلام کنیم که به دنبال سلاح هسته ای نیستیم. فتوای مقام معظم رهبری یکی از مهمترین دلایل این در اثبات این ادعا بود. جمهوری اسلامی معتقد است سلاح هسته ای امنیت آور نیست. اسرائیل دارای تعداد زیادی کلاهک هسته ای است اما آیا این سلاح ها برای این کشور امنیت به دنبال آورده است؟

 

تیم مذاکره کننده تحریم ها را به نقطه ضعف ایران در مذاکرات تبدیل نکند

تکنولوژی موجود هسته ای باید حفظ شده و ارتقا یابد سطح غنی سازی هم باید حداقل تا پنج درصد حفظ شود زیرا این حداقل نیاز ما برای تامین راکتورهای پزشکی است اگر این موضوعات حفظ شود سایر موارد قابل توافق است. البته در مقابل 1+5 هم باید توافقات خود را انجام دهد بنابراین نباید مذاکرات یک سویه باشد.

توصیه شما به تیم مذاکره کننده در مذاکرات نهایی در مسقط چیست؟

دولت به هیچ وجه نباید از موضع نظام کوتاه بیاید و نباید از خود ضعف نشان دهد زیرا ما در موضع ضعف قرار نداریم حتی با وجود تحریم ها، تحریم ها اهمیتی ندارد. دولت نباید دائم از تحریم ها به عنوان نقطه ضعف صحبت کند تحریم بدتر از این نمی شود آیا دشمن توانست به هدف خود مبنی بر اینکه ظرف 6 ماه ایران را وادار به تسلیم کند رسید؟ ملت ایران بزرگ تر از این هستند که تحریم ها موجب توقف و تسلیم شان شود. ملت ایران در آزمون بزرگی قرار دارند از یک سو حفظ عزت شأن و جایگاه  ارزش ها و از سوی دیگر مسائل دنیوی و مادی و پیشرفت های اقتصادی. مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که دشمنی غرب با ایران به خاطر ارزش ها و اهداف بزرگ انقلاب اسلامی است نه انرِِژی هسته ای. دولت باید به این نکته توجه کند و تحریم ها را به عنوان نقطه ضعف ایران تبدیل نکند.

 

مجلس از جایگاه خود برای رد هر نوع توافق ضعیف استفاده خواهد کرد

 حمایت از تولید و سوق منابع مالی به سوی دولت، امنیت سرمایه گذاری، استفاده از منابع بانک ها عامل رفع تحریم هاست.دولت نگران ایستادگی و استقامت مردم نباشد تحریم ها اثرگذار نیست و نخواهد بود. تیم مذاکره کننده برای دستیابی به حقوق ملت ایستادگی کنند.

در صورتی که توافق در بردارنده حقوق ملت نباشد و از موضع ضعف باشد و دستاوردهای دانشمندانی را از بین ببرد مجلس چه موضعی خواهد داشت؟

چنین توافقی پیشاپیش مردود است چه از طرف مجلس و چه از سوی ملت ایران، مجلس شورای اسلامی از جایگاه قانونی خود برای بررسی و رد این توافق استفاده خواهد کرد.

مجلس پیش از این قانونی را به تصویب رسانده و دولت را مکلف کرده که در سطوح بالا غنی سازی را ادامه دهد.امیدواریم منافع ملی و شأن جایگاه ملت ایران در توافق نهایی حفظ شود.

 

رویه های غلطی ناشی از اعمال سلیقه ها و منافع برخی طیف ها و اشخاص در دولت یازدهم هم وجود دارد

شما پرونده تخلفات زیادی را در دولت نهم و دهم بررسی کردید که آیا این تخلفات در دولت یازدهم نیز ادامه دارد؟

رویه های غلطی که ناشی از اعمال سلیقه ها و منافع برخی طیف ها و اشخاص است همچنان در دولت فعلی هم وجود دارد که ناشی از وجود فساد اداری است و تازمانی که فساد اداری وجود دارد این رویه ها اصلاح نمی شود و با تغییر دولت ها فساد اداری از بین نرفته و البته به نظر می رسد در دولت اراده مبارزه با فساد اداری وجود دارد.

از ابتدای دولت یازدهم جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به صورت مرتب برگزار می شود اما برای مبارزه قاطع با فساد نیازمند سیاست گذاری و تعیین نقشه راه هستیم در حالی که در این ستاد بیشتر مصادیق بررسی می شود.

ابراز نارضایتی مقام معظم رهبری از فعالیت های ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی

به نظر شما ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از کارایی لازم برای برخورد با فساد برخوردار است؟

در دوره قبل رهبری انقلاب ضمن انتقاد از ستاد از فعالیت های آن ابراز نارضایتی کردند. الان هم روال کار مثل قبل است بنده هم اعلام کردم که ما نیازمند اصلاح در روند بررسی ها هستیم.

تعدادی از نمایندگان به دنبال تشکیل سازمانی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی هستند نظر شما در مورد تشکیل چندین سازمانی چیست؟

من با تصویب چنین طرحی موافق نیستم چون تجربیات مختلفی در مورد این سازمان های متمرکز وجود دارد. به عنوان مثال در حال حاضر ستاد مبارزه با قاچاق کالا  ارز وجود دارد اما گزارشات حاکی از نرخ 40 میلیارد دلاری قاچاق سالانه به کشور است این ستاد رسما اعلام کرده است ما چون نمی توانیم جلوی واردات قاچاق را بگیریم اجازه واردات رسمی آن را بدهید.

با تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی مخالفم

ستاد مبارزه با مواد مخدر هم کارایی لازم را ندارد. چنین سرنوشتی برای سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز مفروض است. در صورت تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی همه دستگاه ها کار مبارزه با فساد را تعطیل می کنند و به این سازمان واگذار می کنند. حتی اگر این اسزمان در حد عالی با حضور رؤسای قوای سه گانه تشکیل شود و خروجی اش چند مصوبه خواهد بود. مبارزه با فساد باید در سطوح پایین اجرایی هم پیاده شود اگر هر دستگاهی وظیفه خود را در مبارزه با فساد درست انجام دهد می توانیم در زمان کوتاهی شاهد سلامت اداری باشیم.

آیا فساد اقتصادی و معوقات بانکی در دولت یازدهم همچنان ادامه دارد؟

بله نا به سامانی های اقتصادی زیادی وجود دارد که نیاز به اصلاح دارد البته اخیرا بانک مرکزی سامانه هایی را طراحی کرده که در صورت اجرا امیدواریم بخشی از فساد اقتصادی کاهش یابد. این سامانه های هوشمند بدون تاثیر انسانی هستند که تاثیر مهمی در سالم سازی اداری دارند هرچه اعمال سلایق فردی کاهش یابد سلامت اقتصادی افزایش می یابد.

 

زمین خواری ها، قاچاق کالا، رانت خواری ها در دولت تدبیر هم ادامه دارد

پرونده ای از تخلفات دولت یازدهم در کمیسیون مطرح است؟

زمین خواری ها، قاچاق کالا، رانت خواری همچنان ادامه دارد مجوزهایی خاص که برای کالاهای خاص داده می شود در حوزه های مختلف اقتصادی شرایط ما همان شرایط قبل است و نیازمند این هستیم که در امر مبارزه با فساد اقتصادی و اداری دولت جدی تر وارد شود و تصمیمات جدی تری را اتخاذ کند.

 

ماجرای انتقاد رئیس قوه قضائیه از عملکرد کمیسیون اصل نود

چندی پیش رئیس قوه قضائیه از عملکرد کمیسیون اصل نود انتقاد کردند، علت این موضع گیری چه بود؟

کمیسیون اصل 90 دارای وظایف و اختیارات قانونی است و این کمیسیون در قالب مجلس تعریف می شود. کمیسیون طبق اصل 90 قانون اساسی مرجع رسیدگی به شکایات از طرز کار قوای سه گانه است. ؟؟؟؟ کمیسیون اصل 9 به پرونده ها براساس قانون است و برای دستگاه های مختلف لازم الاجرا است.

سه هفته پیش در برنامه تلویزیونی بنده منظره ای با اقای منتظری داشتم ایشان به نمایندگی از قوه قضاییه در آن برنامه شرکت کردند. در آن برنامه آقای منتظری اعلام کرد منظور قانونگذار از اختیارات کمیسیون اصل نود در مورد رسیدگی به شکایات از قوای سه گانه، بررسی شکایات از  عملکرد اداری قوا است.

بنده نیز پاسخ دادم، چنین چیزی در قانون وجود ندارد و کسی از عملکرد اداری قوه قضاییه شکایتی ندارد شکایت ها در مورد عملکرد قوه قضاییه و ارا صادره در خصوص پرونده ها است و فکر می کند موضع گیری رئیس قوه قضائیه  هم پس از این گفتگو بود.

 

قوه قضائیه با پرونده های فساد اقتصادی سریع و قاطع برخورد کند

عملکرد قوه قضاییه در مبارزه با فساد اقتصادی چطور ارزیابی می کنید؟

قوه قضاییه از لحاظ مسئولیت در مبارزه با مفاسد اقتصادی در رده آخر است ما نباید اجازه بدهیم فسادی رخ دهد.

از قوه قضاییه توقع داریم قاطعانه و سریع در پرونده های اقتصادی عمل کند تا باعث عبرت دیگران شود در پرونده های بزرگی مثل سه هزار میلیاردی معتقدم که قوه قضاییه عملکرد خوبی داشته است. در موضوع پرونده بابک زنجانی که از مصادیق فساد اقتصادی است نیز قوه قضاییه عملکرد خوبی داشت.

 

بازداشت تعدادی صراف برای بررسی پرونده نوسانات نرخ ارز

کمیسیون اصل نود سال 91 و 92 گزارشی از علل و عوامل نوسانات نرخ ارز تهیه کرد که هیچ گاه در صحن علنی مجلس قرائت نشد، امروز که در سال 93 هستیم می توانید بخش هایی از آن گزارش را افشا کنید؟

موضوع نوسانات بازار ارز در سال 91 مفصل در کمیسیون اصل 90 بررسی شد اما این گزارش در صحن قرائت نشد چون طبقه بندی محرمانه داشت و امروز هم هنوز مجالی برای انتشار این گزارش وجود ندارد. برای بررسی این موضوع با آقای احمدی نژاد رئیس کل بانک مرکزی و روسای بانک ها جلسات مفصلی داشتیم این گزارش در اختیار قوه قضاییه است در حال بررسی می باشد.در راستای بررسی این پرونده اشخاص حقیقی از جمله تعدادی صراف در زندان و بازداشت و تحت بازجویی هستند. بعضی بانک ها هم در نوسانات نقشی داشتند که در قوه قضاییه در حال پاسخگویی هستند بانک ها باید اعلام کنند که ارزی را که دریافت کردند چه کرده اند متاسفانه در بخش هایی بانک ها نقش دلال را در بازار ایفا کردند.

 

تصمیمات دولت در مدیریت بازار ارز اشتباه نبود / سوء استفاده ها در مرحله اجرا اتفاق افتاد

سیاست های دولت در نوسانات بازار ارز تا چه اندازه تاثیرگذار بودند؟

ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که ریاست آن با معاون اول رئیس جمهور بود در خصوص مدیریت بازار ارز و غلبه بر آثار تحریم ها تصمیم گیری می کرد مجری تصمیمات هم بانک مرکزی بود البته باید در آن فضا و شرایط تصمیمات را بررسی کرد اصل تصمیم به نظر من نادرست نبود و سوءاستفاده ها در مرحله اجرا اتفاق افتاده است.

چندی پیش وزیر علوم استیضاح شد در حال حاضر هم امضا های زیادی برای استیضاح وزیر نفت، نیرو ،‌آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی جمع آوری شده است، فکر می کنید وزیر بعدی که در مچلس استیضاح می شود چه کسی باشد؟

استیضاح در این شرایط نه به صلاح است نه لازم البته آقای فرجی دانا بحث گذشته است حساسیت ها و کاستی ها در همه بخش ها وجود دارد مقدورات و توانمندی های وزرا هم محدود است مجلس هم با نگاه واقع بینانه باید نسبت استیضاح اقدام کند.استیضاح به نفع نیست زیرا عده ای تلاش دارند روی اختلافات دولت و مجلس برای ناکارآمد جلوه دادن مجلس مانور دهند.

 

اقدام وزارت علوم در انتشار اسامی بورسیه ها کار سیاسی بود

کمیسیون اصل 90 هم پرونده بورسیه ها را بررسی کرد آیا نظر دولت را مبنی بر اینکه استیضاح وزیر علوم به خاطر پرونده بورسیه ها بود را  قبول دارید؟

دلیل استیضاح وزیر علوم پرونده بورسیه ها نبود. اقدام وزارت علوم در انتشار اسامی بورسیه ها کار سیاسی بود. از سه هزار و 700 نفر اسامی که توسط وزارت علوم به عنوان متخلف در پرونده بورسیه ها معرفی شدند در مرحله اول دو هزار و صد نفر تبرئه شدند و اعلام شد در پرونده بورسیه آن ها هیچ مشکلی وجود ندارند نهایتا متخلفان حدود 700 نفر اعلام شدند  که از این تعداد هم 37 نفر متخلف شناخته شدند.

کمیسیون اصل نود چندی پیش به موضوع مورد مناقشه کمیسیون فرهنگی و وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در مورد اکران چند فیلم مسئله دار وارد شد .نتیجه چه بود؟

موضوع فرهنگ موضوع مهمی است یک جلسه با اقای جنتی داشته اید ما نقد جدی البته نه فقط به وزارت ارشاد بلکه بر همه دستگاه هایی که مسئول فرهنگ کشور هستند داریم . دولت ها به طور کلی نسبت به فرهنگ سیاست گذاری و هدف گذاری دقیق ندارند.

البته نگاه کلی فرهنگی دارند. در شعارهای انتخاباتی خود آزادی فرهنگی و آزادی مطبوعات را مطرح می کنند و به بخشی از این شعار ها نیز عمل می کنند اما  این اقدامات مبتنی بر نگاه استراتژیک به موضوع فرهنگ نیست. سوال ما از دستگاه های متولی فرهنگ جامعه این بود که راجع به فرهنگ اقتصاد چه کرده اید؟ برای اینکه وجدان کاری در تولید کننده کارگر، مهندس، تهسیلات گیرنده، افزایش یابد چه کرده اید؟دستگاه های فرهنگی در جلسه با کمیسیون اصل 90 اعلام کردند در این زمینه هیچ کاری انجام نداده اند.

تذکر کمیسیون اصل نود به جنتی/ بر اساس خواست اکثریت جامعه حرکت کنید نه اقلیت

در جلسه با آقای جنتی بر لزوم نظارت جدی بر مطبوعات و فیلم ها تاکید کردیم آقای جنتی اعلام کردند که ما برای حفظ ارزش های اسلامی و ارتقای آن و منویات رهبری انقلاب متعهد هستیم.

کمیسیون اصل 90 به وزارت ارشاد تذکر داد فضای فرهنگی کشور و فعالیت وزارت ارشاد باید منطبق برخواست اکثریت مردم باشد مردم ما فرهنگ اسلامی را در بحث حجاب عفاف و گسترش اخلاق می خواهند. انگشت شماری هستند که به دنبال آزادی های بی حد و حصر هستند باید نگاه وزارت فرهنگ به اکثریت متدین جامعه باشد. آقای جنتی هم اعلام کرد ما چنین نگاهی داریم . متاسفانه  بعضا در بخش هایی افراد دیگری هم حضور دارند که حقوقی دارند و می خواهند حرفی بزنند برخلاف خواست اکثریت مردم یا فیلمی را طبق آن چه که مجموعه محدودی می خواهند پخش کند با اعمال فشار رایزنی مجوزی دریافت کند. وزارت ارشاد باید در مقابل این اعمال فشارها ایستادگی کند.

وزارت ارشاد در مقابل لابی جناح های سیاسی برای سوء استفاده از فضای فرهنگی بایستد

در وزارت فرهنگ اراده ای برای ایستادگی در مقابل این لابی ها وجود دارد؟

با توجه به سوابق هر یک از معاونت ها انشاءالله این اراده وجود دارد . متاسفانه جناح های سیاسی با اعمال فشار و لابی به دنبال سوء استفاده از فضای فرهنگ هستند باید وزارت فرهنگ با اراده قوی تری بایستد. کمیسیون اصل 90 هم اقدامات وزارت ارشاد را رصد می کند کمااینکه در مورد اکران این دو فیلم ورود کردیم و اثربخش هم بود.

انتخابات مجلس پیش رو است فکر می کنید اصولگرایان به وحدت دست یابند؟

امیدوارم که اصولگرایان به وحدت دست یابند البته باید به تعریف واحد از اصولگرایی با طیف های سیاسی اصولگرا دست یابیم.

 طیف های مختلف اصولگرایی در فضای سیاسی کشور نقش آفرینی می کنند. در حوزه مسائل سیاسی باید اصول مشخصی را تعریف کنیم که طیف های مختلفی را در بر بگیرد چتر اصولگرایان فراگیر است و در ذات همه مسلمان اصولگرایی وجود دارد. هرکسی که وفادار به انقلاب و نظام است چتر فراگیر اصولگرایی را می خواهد مشکل در تعیین مصادیق است هر گروه خود را مصداق بارز اصولگرایی می داند و دیگری را حتی تکفیر می کند و تلاش برای حذف گروه های دیگر است.

افرادی که برای وحدت تصمیم می گیرند باید تفکرشان نگاه جذب حداکثری و واقع بینانه باشد تا بتوانند طیف های مختلفی را زیر چتر اصولگرایی جمع کند.اینکه هرکس فقط خودش را متدین و اصولگرا نداند و مختصر تدین و اصولگرایی برای سایرین هم قائل باشد رمز و راز وحدت است. وحدت اصولگرایی قابل تحقق است اما مقداری گذشت نیاز دارد البته نه گذشت از اصول.

 

نگاه مردم به روحانی نگاه به فردی اصلاح طلب نبود/ هرکسی که با شعار اصلاح طلبی وارد انتخابات مجلس شود شاهد اقبال مردم نخواهد بود

ارزیابی شما از روابط دولت و مجلس چیست؟

تلاش هدفمند برای رو در رو نشان دادن مجلس و دولت در جریان است. علاوه بر این گروهی تلاش دارند عدم توفیقات دولت را در عملکرد مجلس خلاصه کنند تا فضای جامعه را برای انتخاب نمایندگان فعلی یا طیف سیاسی اصلاح طلب تحت تاثیر قرار دهند.نگاه مردم به روحانی نگاه اصلاح طلبانه نبود ایشان شعار اعتدال را مطرح می کردند مطمئن هستیم که هرکسی که با شعار اصلاح طلبی وارد انتخابات مجلس شود شاهد اقبال مردم نخواهد بود.

مجلس هوشمندانه تا امروز عمل کرده است و خواهد کرد اولا اصول اساسی ایستادگی کرده است زیرا اصول باید به هر شکل و هر بهایی حفظ شود ثانیا مجلس سطح تعاملش با دولت را حفظ کرده است اگر چه وزیری را استیضاح کرده یا رای اعتماد نداده است که برای ایستادگی بر اصول است.در تعامل با دولت قبل و دولت جدید رویه مجلس ثابت است. به همین دلیل استیضاح به نفع نیست تا دولت روی این اختلافات مانور ندهد.

 

حاکم شدن نگاه سیاسی و انتخاباتی بر روابط دولت و مجلس نفع کشور نیست

روابط دولت و مجلس در سال پایانی چطور خواهد بود؟

روند اداره مجلس مبتنی بر تعامل با دولت ادامه دارد با نگرش بر منطق سیاسی و روشی که شخص آقای لاریجانی دارد بنای مجلس بر تعامل با دولت و همکاری با دولت برای حل مشکلات مردم است.

نگاه مجلس با دولت متفاوت است به همین دلیل گاهی در تصمیم گیری ها اختلاف دیده می شود مجلس برآیند خواست مردم است نمایندگان در حوزه های انتخابیه وضعیت واقعی مردم را می بینند و دولت هم با تکیه بر کارشناسی ها لایحه ای را به مجلس ارائه می دهد.گاهی نمایندگان به این نتیجه می رسند که فلان لایحه قابلیت اجرا و یا محقق اهداف مورد نظر دولت را ندارد که یا اصلاح می شود و یا رد.

حاکم شدن نگاه سیاسی و انتخاباتی بر روابط دولت و مجلس با به نفع ملت نمی دانم چون در نگاه سیاسی هدف دستیابی به قدرت است که یا مجلس سر جای خود بماند و یا دولت بر نمایندگان مدنظر خود دست یابد این رویه انحراف است. همه تعاملات دولت و مجلس باید بر محور حل مشکل مردم باشد.

 

کد N571969

وبگردی