آفتاب
در همه پرسی نمادین؛

80 درصد مردم کاتالونیا رای به استقلال از اسپانیا دادند

80 درصد مردم کاتالونیا رای به استقلال از اسپانیا دادند

بیش از 80 درصد از مردم کاتالونیا در همه پرسی نمادین که روز گذشته برگزار شد به فرایند کسب استقلال از اسپانیا رای مثبت دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشا تودی،  80.72 درصد از مردم کاتالونیا به همه پرسی نمادین کسب استقلال از اسپانیا رای مثبت دادند.

بر همین اساس فقط 10.11 درصد از مردم این منطقه به کسب استقلال از اسپانیا رای منفی دادند. "آرتور ماس" رئیس منطقه کاتالونیا کسب این میزان رای برای استقلال از اسپانیا یک پیروزی بزرگ خواند.

این همه پرسی نمادین در شرایطی برگزار شد که در ماه گذشته مقامات کاتلان اعلام کرده بودند از برگزاری همه پرسی استقلال به صورت رسمی صرف نظر کرده اند.

در همین رابطه دولت اسپانیا برگزاری همه پرسی نمادین روز گذشته در منطقه کاتالان را مغایر با قانون اساسی این کشور دانسته است.

دادگاه قانون اساسی اسپانیا نیز به دولت کاتالونیا دستور داده بود تا برگزاری همه پرسی نمادین استقلال را لغو کند ولی دولت ملی گرای کاتالونیا بر قول خود برای برگزاری این همه پرسی تاکید کرد و نهایتا به صورت نمادین اقدام به برگزاری آن کرد.

آرتور ماس در مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد: من نمی دانم آنها چه کاری انجام خواهند داد ولی تصور می کنم هر گونه اقدامی برای جلوگیری از برگزاری انتخابات حمله مستقیمی به دموکراسی خواهد بود و حمله مستقیمی به حقوق اساسی است.

 در تاریخ 27  سپتامبر آرتور ماس رهبر کاتالونیا فرمان مربوط به برگزاری همه پرسی استقلال در روز 9 نوامبر را امضا کرد. ولی دولت اسپانیا اعلام کرد که با برگزاری این همه پرسی مخالفت خواهد کرد و با طرح درخواستی در دادگاه قانون اساسی مانع از برگزاری این همه پرسی رسمی شد. آرتور ماس نیز مجبور شد تا اعلام کند همه پرسی 9 نوامبر به صورت رسمی برگزار نخواهد شد.

کد N571854

وبگردی