آفتاب

رئیس زندان گوانتانامو: احتمال کمی وجود دارد زندان تا 2016 تعطیل شود

رئیس زندان گوانتانامو: احتمال کمی وجود دارد زندان تا 2016 تعطیل شود

رئیس زندان نظامی گوانتانامو گفت، شانس بسیار اندکی وجود دارد که تا اواسط سال 2016 که وی در این پست قرار دارد، این زندان تعطیل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، سرهنگ "دیوید هیت"، رئیس زندان نظامی گوانتانامو به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم تعطیل شدن این زندان تا سال 2016 میلادی یک "امید واهی" است. تا زمانی که به من گفته شود این زندان را تعطیل و یا در سال 2016 میلادی آن را ترک کنم، تا جایی که بتوانم به بهترین نحو آن را اداره خواهم کرد. من هیچ نظری درباره اینکه آیا این زندان باید تعطیل شود یا خیر، ندارم.

وی افزود: با این حال زمانی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا بخواهد که این زندان را تعطیل کند و هنگامی که زمانش فرا رسد، دستورات را اجرا خواهم کرد.

به تعویق افتادن تعطیلی زندان گوانتانامو سال‌هاست که یکی از مسائل مناقشه‌آمیز محسوب می‌شود چراکه این مساله اصلی‌ترین نقش را در تعهدات مبارزات انتخاباتی اوباما در سال 2008 میلادی ایفا کرد. اما در این چند سال اقدامات بسیار اندکی برای اجرای این سیاست صورت گرفته است.

در حال حاضر 148 زندانی در گوانتانامو وجود دارد و اکثر آنها بدون محاکمه یا اتهامی در این زندان مانده‌اند. با این وجود دیوید هیت معتقد است که بسیاری از این زندانیان دشمنان آمریکا هستند.

سرهنگ هیت همچنین جزئیاتی را درباره زندگی روزانه در زندان گوانتانامو افشا کرده و گفت: این زندان از نظر نگهداری زندانیان بسیار منحصر به فرد است. در کمپ شماره پنج و هفت زندانیان از گروه‌ها و طبقات مختلف نگهداری می‌شوند و تنها تعدادی از آنها زندانیان "برجسته" هستند که به صورت انفرادی نگهداری می‌شوند و در میان آنها پنج زندانی وجود دارد که متهم به سازماندهی حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی هستند.

وی همچنین درباره رفتارهایی که زندانیان با نگهبانان زندان انجام می‌دهند، گفت: زندانیان به روی نگهبانان ادرار و مدفوع می‌پاشند و در چند ماه گذشته این مساله شاید روزی یکبار صورت گرفته است.

اخیراً رسوایی غذا خوراندن اجباری به زندانیانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، باعث شد تا این پرونده به دادگاه فدرال آمریکا ارجاع شود و چند فیلم به صورت آنلاین منتشر شد که این روند مناقشه‌آمیز را نشان می‌داد.

در سال 2013 میلادی بیش از 100 زندانی به خاطر بازداشت بدون محاکمه یا اتهامشان دست به اعتصاب غذا زدند.

در پی آن بسیاری از مقامات ارشد خواستار تعطیلی زندان گوانتانامو شده‌اند.

گروه عفو بین‌الملل زندان گوانتانامو را به عنوان سمبل بی‌عدالتی و سوءاستفاده در سیاست جنگ علیه ترور دولت آمریکا توصیف کرده و اعلام کرده، این زندان باید تعطیل شود.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفت: معتقدم که زندان گوانتانامو باید تعطیل شود. باید یادآور شوم که جورج بوش، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نیز به شخصه خواستار تعطیلی این زندان شده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: زندانی همچون گوانتانامو نمی‌تواند و نباید مدت طولانی وجود داشته باشد.

انتهای پیام

کد N571773

وبگردی