آفتاب

دیدار رهبران چین و ژاپن در پکن با هدف حل اختلافات دوجانبه

دیدار رهبران چین و ژاپن در پکن با هدف حل اختلافات دوجانبه

رهبران چین و ژاپن برای اولین بار از زمان به قدرت رسیدن امروز (دوشنبه) در پکن با یکدیگر مذاکرات رسمی برگزار کردند که همین امر گامی به سوی حل اختلافات ارضی و تاریخی میان این دو کشور قدرتمند آسیایی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین و ژاپن دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان هستند که برسر مسائلی نظیر جزایر مورد مناقشه رقابت منطقه‌ای و تاریخ اشغالگری ژاپن در چین اختلافاتی دارند.

دیدار شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در پکن سه روز پس از آن انجام شد که این دو کشور بر سر ارتقای روابط و حل اختلافات بر سر جزایر مورد مناقشه توافق کردند. این دیدار در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه انجام شد. اعتمادسازی میان این دو رقیب دیرینه چندان آسان نخواهد بود و حل مشکلات اساسی به آسانی صورت نمی‌گیرد.

شینزو آبه پیشتر گفته بود که هیچ تغییری در موضع ژاپن در خصوص جزایر مورد مناقشه ایجاد نشده است و یانگ جیه‌چی، دیپلمات ارشد چین در واکنش به این سخنان تاکید کرد که ژاپن باید با دقت درباره مسائل تاریخی و جزایر صحبت کند.

نخست وزیر ژاپن در ماه نوامبر خواستار دیدار رو در رو با رئیس جمهوری چین در نشست همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه شده بود.

رهبر چین خطاب به شینزو آبه تاکید کرد: پکن انتظار دارد تا ژاپن به روند توسعه صلح آمیز و اتخاذ سیاست‌های امنیتی و نظامی مناسب ادامه دهد.

نخست وزیر چین نیز تاکید کرد که دیدارش با شی جینپینگ گامی به سوی جلو برای بهبود روابط دو جانبه بوده است.

وی همچنین در جمع خبرنگاران تاکید کرد که وی و رئیس جمهوری چین برای آغاز تدارکات مکانیزم حل اختلافات دریایی توافق کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N571409

وبگردی