آفتاب
سفدی خبر داد؛

کتابخانه های عمومی اردبیل تخصصی می شوند/ تامین منابع براي حوزه‌هاي تخصصي

کتابخانه های عمومی اردبیل تخصصی می شوند/ تامین منابع براي حوزه‌هاي تخصصي

اردبیل – خبرگزاری مهر: سرپرست كتابخانه‌هاي عمومي استان اردبيل از تخصصی شدن کتابخانه های این استان براساس نیازهای حوزه های مختلف خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، داريوش سفيدي شامگاه یکشنبه در جلسه هم‌انديشي با رئيس و مديران جهاددانشگاهي استان اردبيل گفت: كاركرد اصلي كتابخانه، ترويج و توسعه مطالعه، تحقيق و كمك به امر پژوهش است، لذا سعي می کنیم کتابخانه های را به سوی تخصصی شدن هدایت کنیم.

وي كتابخانه را يك دانشگاه عمومي برای اقشار مختلف جامعه دانست و تصريح كرد: بنابراین تامین منابع مورد نياز براي حوزه‌هاي تخصصي در کتابخانه های عمومی را در دستور کار قرار داده ایم.

سرپرست كتابخانه‌هاي عمومي استان در این راستا از آمادگي این نهاد برای ایجاد كتابخانه مشاركتي در مركز علمي كاربردي جهاددانشگاهي اردبيل خبر داد و تاکید کرد که نهاد كتابخانه‌ها و جهاددانشگاهي مي‌توانند در راستاي رسالت خود در زمينه آگاهي‌افزايي جامعه با هم همكاري كنند.

به گفته وی در كتابخانه مشاركتي، تجهيزات و فضاي فيزيكي از طرف مشاركت كنده و منابع و نرم‌افزار كتابي از سوي كتابخانه‌هاي عمومي تامين مي‌شود.

سفيدي همچنین از عضويت بيش از ۱۰ هزار نفر در كتابخانه‌هاي عمومي استان اردبیل خبر داد و متذکر شد: هم اکنون در كتابخانه‌های عمومی این استان امكاناتي چون سالن مطالعه، كافي نت، نمايه نشريات، بخش مرجع و نشريات علمي فرهنگي براي استفاده عموم آزاد ایجاد شده است.

علت پایین بودن میزان مطالعه در اردبیل تحقیق شود

رئيس جهاددانشگاهي استان اردبيل نيز در اين جلسه به نقش مهم كتابخانه‌هاي عمومي در ترويج و افزايش سطح مطالعه جامعه اشاره كرد و یادآور شد: در حال حاضر ميزان مطالعه در سطح كشور پايين است، لذا براي بررسي علل آن و يافتن راهكارهاي سازنده براي توسعه آن بايد تحقيق شود.

رامز نصيري صالح با بیان اینکه مركز افكارسنجي دانشجويان ايران مي‌تواند در اين زمينه با نهاد كتابخانه‌هاي استان همكاري کند، افزود: ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه نیازمند برنامه‌ریزی جامع است.

وی عنوان كرد: در این راستا نه تنها ادارات و سازمان‌های دولتی بلكه خود مردم نیز باید مشارکت و همراهی داشته باشند.

نصيري صالح ارتقای بصیرت و آگاهی جامعه را در گرو توجه به کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه دانست و بیان داشت: در این حوزه، باید علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های موجود، از پتانسیل‌های سایر ادارات و سازمان‌های دولتی نیز به خوبی بهره برداري كرد.

وي با تاکید بر اینکه میزان علاقه‌مندی مردم اردبيل برای مشارکت در برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی بالا است، ادامه داد: به همین دلیل تقویت حوزه مطالعه و کتاب‌خوانی می‌تواند در این عرصه بهترین اقدام در راستای کمک به توسعه فرهنگی این استان باشد.    

کد N571373

وبگردی