آفتاب

دیدار شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین در اجلاس اپک

دیدار شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین در اجلاس اپک

رئیس جمهوری چین و همتای روس وی برای دهمین بار در مدت دو سال اخیر طی امروز( یکشنبه) با یکدیگر در اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوسیه موسوم به اپک دیدار کرده و همکاری نزدیک بین دو کشوررا ستایش کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در پکن با یکدیگر مذاکره کرده و بر دیدگاه مشترک خود در خصوص منافع تجاری ،‌ژئوپلوتیکی و سرمایه گذاری مشترک تاکید کردند. دو طرف به امضای چند قرارداد به منظور تقویت همکاری چندمیلیارد دلاری در زمینه منابع طبیعی و دیگر حوزه ها پرداختند.

شی جین‌پینگ به ولادیمیر پوتین درشهر پکن گفت: ما با همکاری یکدیگر به دقت از درخت روابط چین با روسیه پاسداری کردیم اکنون که پاییز فرارسیده است زمان برداشت است و زمان آن رسیده تا ثمره این درخت را بچینیم.

وی همچنین تاکید کرد:‌ صرف نظر از تغییراتی که در حوزه جهانی رخ می‌دهد ما باید به مسیر برگزیده خود به منظور گسترش و تقویت همکاری سودمند دو جانبه و جامع پایبند باشیم.

روسیه و چین، به سبب برخی نگرانی های ژئوپلوتیکی دو جانبه به خصوص نگرانی از آمریکا به یکدیگرنزدیک شده اند .

دو کشور اغلب در شورای امنیت سازمان ملل به دلیل برخورداری از حق وتو اغلب به مسائل مهمی نظیر سوریه‌ که از سوی قدرت های غربی مطرح می‌شود رای مخالف می دهند.

پوتین اظهار کرد: همکاری روسیه- چین برای آنکه جهان را در چارچوب قانون بین‌الملل حفظ کرده و آن را به مکانی با ثبات تر و قابل پیش بینی تر تبدیل کنیم بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: من و شما برای این منظور تلاش های زیادی کردیم و مطمئن هستم که در آینده نیز به کارهای مان در این راه ادامه خواهیم داد.

چین و روسیه در ماه مه پس از یک دهه مذاکره اقدام به امضای یک معاهده گازی سی ساله کردند که گفته می‌شود 400 میلیارد دلار ارزش دارد. روز یکشنبه طرفین همکاری خود در این زمینه را افزایش داده و دو شرکت مهم روسی و چینی یعنی شرکت روس نفت و شرکت نفت ملی چین که هر دوی آنها از غول های مهم صنعت نفت هستند با امضای قراردادی متعهد شدند تا شرکت چینی در یک پروژه عظیم انرژی در سیبری ده درصد سهم داشته باشد. درمقابل شرکت نفت ملی چین نیز چند قرارداد در زمینه تامین گاز و مسیرهای حمل و نقل امضا کرد.

دو طرف چند قرارداد در خصوص بانکداری نیز امضا کردند.

چین و روسیه تا کنون چند رزمایش مشترک درحوزه زمین و دریا اجرا کردند و امروز ( یکشنبه) دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرمین روسیه به خبرنگاران گفت که دو طرف توجه چشم‌گیری صرف تعاملات دو جانبه در همه حوزه ها از جمله حوزه های حساس نظیر همکاری نظامی و فنی کردند. از طرف دیگر پسکوف گفت که واحد پول چین به عنوان یک ارز ذخیره احتمالی در منطقه مطرح است.

پوتین به منظور شرکت در اجلاس اپک که از روز دوشنبه آغاز می‌شود به چین سفر کرده و قرار است باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن نیز در این اجلاس شرکت کنند.منطقه اپک شامل 40 درصد از جمعیت جهان است و در برگیرنده تقریبا نیمی از تجارت جهان و بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی جهان است.

انتهای پیام

کد N571225

وبگردی