آفتاب

رسانه‌ها باید با احساس مسئولیت و تعهد قلم کار کنند

رسانه‌ها باید با احساس مسئولیت و تعهد قلم کار کنند

قائم مقام خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه هر جای دنیا هر کسی بخواهد با قلمش براندازی را دنبال کند، از آن جلوگیری می‌کنند، گفت: همه رسانه‌ها باید با احساس مسئولیت و تعهد قلم کار کنند.

عباس درویش توانگر در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفتگو با مهر در مورد شعار نمایشگاه امسال مبنی بر "رسانه، آزادی مسئولانه" گفت: آزادی و مسئولیت، این دو واژه اگر در کنار هم قرار گیرند، آن آزادی ارزش پیدا می کند. در هیچ کجای دنیا نیست که بگوییم آزادی و این آزادی هیچ حد و مرزی نداشته باشد

قائم مقام خبرگزاری تسنیم یادآور شد: خبرنگاری که 30 سال در کاخ سفید فعالیت می‌کرد، یک بار به طرفداری از فلسطینی‌ها موضع گیری کرد و علیه اسرائیلی‌ها سخن گفت اما با 30 سال سابقه بلافاصله از کاخ سفید حذف شد.

وی گفت: یا مثلا جنازه آمریکایی در رسانه‌های آمریکا یا زیر پا گذاشتن پرچم در رسانه آمریکا نشان داده نمی‌شود. از آمریکا مثال می‌زنم، منظورم این است که هر کجا برای خود خطوط قرمزی تعریف کرده و بر مبنای آن، خطوط قرمز موضع‌گیری می کند. اگر آزادی توام با مسئولیت نباشد، منجر به هرج و مرج و آنارشیسم و زیر پا گذاشتن امنیت اجتماعی می‌شود.

وی با بیان اینکه رسانه های ایران حتما دارای آزادی هستند و این آزادی از بعد از انقلاب ایجاد شده است، افزود: قبل از انقلاب فقط دو، سه روزنامه در ایران به چاپ می‌رسید و آنها در جریانی قبل از انجام صفحه بندی توسط نماینده ای از ساواک چک می‌شدند و تمام صفحات باید به تایید این نماینده می‌رسید و سپس برای چاپ می‌رفت اما در حال حاضر هیچ یک از روزنامه های ما نماینده ای از دستگاه‌های اطلاعاتی ندارند و آزادانه فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها خیلی از مطالبی که حریم امنیتی کشور محسوب می‌شوند را منتشر می‌کنند؛ پس ما آزادی داریم و آن خفقان گذشته در کشورمان وجود ندارد اما از این آزادی سوءاستفاده می‌شود و آنجا که سوءاستفاده می‌شود، جایی است که خط قرمزها زیر پا گذاشته شده و امنیت ملی کشور خدشه دار می‌شود و ناامنی اجتماعی به‌وجود می‌آید.

توانگر گفت: هر جای دنیا هر کسی بخواهد با قلمش براندازی را دنبال کند، از آن جلوگیری می‌کنند. ما به این بخش‌ها می‌گوییم "آزادی مسئولانه" و همه باید با احساس مسئولیت و تعهد قلم کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: آل احمد می‌گوید که "همه چیز را به نان بفروش زنهار قلم را". قلم حرمت دارد و مقدس است و نمی‌شود این قلم را در دست بگیریم و به سادگی از آن برای بردن آبرو و بی‌حیثیت کردن فردی استفاده کنیم.

قائم مقام خبرگزاری تسنیم گفت: نباید اگر کسی لغزش انحراف اخلاقی داشته باشد، رسانه ها آن را پیراهن عثمان کنند و در رسانه‌های خود منعکس نمایند؛ تمام اینها یعنی مسئولیت. وقتی می‌گوییم آزادی مسئولانه، این نیست که رسانه‌ها به هر طریقی که بخواهند از قلم استفاده کنند و با آبرو و حیثیت افراد جامعه  و نظام بازی کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا در حال حاضر آزادی مسئولانه در رسانه‌های ما وجود دارد؟ تصریح کرد: با بسیاری از خبرنگاران در خارج از کشور صحبت کرده‌ام و گفتم خبرنگاران ما حاضرند که هر سئوالی را از سوی آنها پاسخ دهند؛ اما آیا شما هم حاضرید به هر سئوالی که از جانب ما به صورت آزادانه و راحت پاسخ دهید؟ به من گفتند خیر، ما نمی‌توانیم هر موضع گیری کنیم و چنانچه بخواهیم راحت صحبت کنیم، با ما برخورد می‌شود.

درویش توانگر خاطرنشان کرد: این در حالی است که خبرنگاران کشور ما آزادانه می‌توانند حرف بزنند و موضع گیری و انتقاد کنند. حتی دولت، قوای سه گانه، شحصیت‌های داخلی انتقاد می‌کنند و نظرات خود را می‌گویند و گاهی هم از خط قرمزها عبور می‌کنند که آبروی و حیثیت فردی را به ناحق از بین می‌برند.

وی در پایان گفت: با وجودی که آزادی داریم، باید بخش مسئولیت را هم پررنگ و تقویت کنیم و در این بخش، برخی رسانه‌های ما نقطه ضعف دارند که باید تکمیل شوند.

کد N570939

وبگردی