آفتاب
دیدار اعضای موتلفه با بیت آیت الله مهدوی کنی؛

بدون توجه به جایگاه روحانیت به نتیجه نمی‌‎رسیم/ آیت الله مهدوی کنی برای موتلفه اسلامی فصل الخطاب بود

بدون توجه به جایگاه روحانیت به نتیجه نمی‌‎رسیم/ آیت الله مهدوی کنی برای موتلفه اسلامی فصل الخطاب بود

اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بيت مرحوم آیت الله مهدوی کنی و حجت الاسلام والمسلمین سعید مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق (ع) دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر ،  سعید مهدوی کنی فرزند مرحوم آیت الله مهدوی کنی در این دیدار گفت : خدا را شاکریم که در ایام عزای اباعبدالله(ع) فرصتی حاصل شد تا خدمت دوستان قدیمی حضرت آیت الله مهدوی کنی و انقلاب، ریشه داران و جمع اصیل انقلابی حاضر شویم .

وی در ادامه بیان داشت:  هر چند فضای دانشگاه معمولا کمتر موقعیت فعالیت سیاسی به معنای خاص حزبی اش را می دهد اما نگاه مرحوم آیت الله مهدوی کنی به حزب موتلفه اسلامی نگاه یک حزب به معنای سیاسی مطلق اش نبود زیرا یکی از شاخه ها و پایه های انقلاب محسوب می شود و دوستان قدیمی آیت الله مهدوی کنی همچون مرحوم آیت الله بهشتی ، شهید عراقی ،مرحوم عسگراولادی و ... این ها دوستان و یاران صدیق و امتحان پس داده انقلاب و ایشان بودند.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع ) در ادامه درباره سیره مرحوم آیت الله مهدوی کنی گفت:  مرحوم آیت الله مهدوی کنی همواره به دنبال پیدا کردن تکلیف بود و این که وظیفه چیست به طور معمول خیلی از مومنین هم همین مسیر را دنبال می کنند و به طور طبیعی هر انسان متعهد به مکتب و مرام خود، دنبال این است که بهترین راه خدمت به هدف های مکتب و باورش را پیدا کند و سرلوحه کار خود قرار دهد.

وی ادامه داد:  بعد از پیدا کردن تکلیف در هر مرحله ایستادن در اجرای این تکلیف است که در بسیاری اوقات و به اصطلاح عامیانه کم می آورند زیرا هزینه انجام تکلیف بسیار گران تمام می شود .

مهدوی کنی در ادامه تصریح کرد: کسانی که در انقلاب پشت سر امام و رهبری حرکت می کنند، این مسیر را اثبات کرده اند و مرحوم آیت الله مهدوی کنی هم یکی از چهره های شاخص استقامت در این مسیر بودند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع عدالت گفت: افرادی که دارای یک نوع اخلاص هستند و توانایی ایستادن در مسیر را دارند  اما باید اخلاص، اراده و عزم قوی و یک باور و یقین قوی و یک عقل سلیم برای انجام عمل حق را داشته باشند و برای رسیدن به حق، حقوق دیگر را  زیر پا نگذارند و این معنای عدالت است و این ویژگی است که در وجود آیت الله مهدوی کنی به خوبی دیده می شد یعنی وقتی در مقابله و مواجهه با مخالف ترین مخالفان انقلاب قرار می گرفت در ضایع کردن حق آن ها اگر چه به نظر می آمد به ظاهر در تحقق آن هدف اصلی و وظیفه کمک کند اما ایشان در این مسیر قدم نمی زد .

وی افزود: آیت الله مهدوی کنی در اوج لحظات سخت در میدان اگر احساس می کردند که چیزی گفته می شود که حق خصم مخالف و جبهه مقابل را تضییع می کند به آن اعتراف می کرد و از توهین کردن به شخصیت افراد یا نسبت دادن امور ذنی به اون ها چیزهایی که یقینی نبود مخالفت می کردند.

 این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود با اشاره به مواضع  آیت الله مهدوی کنی در فتنه 88 اظهار داشت:  آیت الله مهدوی کنی در موضوع فتنه آنچنان قاطع عمل می کرد که طلاب و دانشجویان می گویند حاج آقا در مسئله فتنه عمار بود و در میدان ایستاد و حق را بیان کرد.

وی افزود: آیت الله مهدوی کنی همواره اعتدال و عدالت را رعایت می کردند و به همین دلیل حتی مخالفین ایشان به درایت ، ایمان و خیرخواهی ایشان اعتقاد داشتند.ایشان  خارج از هوای نفس صحبت می کرد .

میر سلیم: بدون توجه به روحانیت به نتیجه نمی رسیم

همچنین در این دیدار مهندس سید مصطفی میر سلیم رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز اظهار داشت: آیت الله مهدوی کنی هم از نظر مقاومت و پایمردی  و هم در اخلاق نمونه تمام عیار برای ما بودند و به همین دلیل حق بزرگی را به گردن ما دارند.

 وی افزود: ما همواره مطالب زیادی را از ایشان یاد گرفتیم که چگونه در پیشبرد اهداف انقلاب با نکته سنجی ، دقت، دل سوزی و حق طلبی مطالب را دنبال کنیم.

 میرسلیم بیان داشت: آیت الله مهدوی کنی چندین معیار را با هم در نظر می گرفتند که هم سرنوشت کلی انقلاب را به بهترین شکل پیش رود ، هم نوع برخورد و مسائل اخلاقی و حقوق مردم رعایت شود.

وی ادامه داد: حقوق مردم برای ایشان واقعا خیلی اهمیت داشت و در موضوعات مختلف به یاد دارم که تماس می گرفتند و اهتمام ورزیده و مسائل را پیگیری می کردند و فکر می کردند که اگر ورود پیدا نکنند ممکن است که حق کسی ضایع شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:  مرحوم آیت الله مهدوی کنی اعتقاد نداشتند که روحانیت به صورت حزب درآید و اعتقاد ایشان این بود که جایگاه روحانیت فراتر از یک جایگاه حزبی است .

وی ادامه داد:  روحانیت در صحنه اداره انقلاب و کشور به گونه ای وارد می شود که حضورش فراحزبی است و باید هم فراحزبی باشد، البته در اصول طبیعی است که آن احزابی که اصولگرا هستند کاملا اهدافشان با روحانیت تطبیق پیدا می کند و ما هم در این سالها سعی کردیم در محضر آیت الله مهدوی کنی اثبات کنیم که در اصول به آنچه ایشان اعتقاد دارند را دنبال کنیم منتها در چارچوب قانون احزاب باید کار کنیم .

میر سلیم تاکید کرد: در حال حاضر هم خیلی کارها را بخواهیم انجام دهیم می بینم که بدون توجه به جایگاه روحانیت نمی توانیم به نتیجه برسیم.  

وی افزود: در موضوع پیشگیری از مفاسد اقتصادی اگر جایگاه روحانیت مد نظر قرار نگیرد انگار که ما 95 درصد از کار را رها کرده باشیم و در بسیاری از مسائل کجاست که می تواند بهترین اثر را بر روی روحیه مردم بگذارد وآن ها را متعهد کند که از صمیم قلب وارد صحنه پیشگیری شوند ، آن نهاد روحانیت است.

آیت الله مهدوی کنی همواره قاطعانه می گفتند روحانیت حزب نیست ، این به معنای این نیست که مخالف فعالیت های حزبی باشند بلکه  مشوق هم بودند اما حضور روحانیت را در قواره های حزبی محدود نمی کردند.

حبیبی: آیت الله مهدوی کنی برای موتلفه اسلامی فصل الخطاب بود

همچنین در این دیدار محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی گفت: در حزب موتلفه اسلامی بارها اتفاق افتاد که شورای مرکزی راجع به یک موضوع مهم سیاسی روز قصد تصمیم گیری داشت و نظرات گوناگون مبادله می شد نهایتا گفته می شد که نظر حضرت آیت الله مهدوی کنی چون برای ما فصل الخطاب است مطالب را خدمت ایشون عرض می کنیم.

وی افزود:  مجموعه شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی  حضرت آیت الله مهدوی کنی را فصل الخطاب می دانستند و حتی در انتخابات ها اینکه نامزدی را معرفی کنیم یا نکنیم با نظر ایشان بود.  

بادامچیان: آیت الله مهدوی کنی آینده نگر بود

همچنین در این دیدار دکتر اسدالله بادامچیان نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی  نیز گفت:  آیت الله مهدوی کنی مجتهدی واجد شرایط و جامع شرایط، انسانی با تقوا و عالمی که نگاه و حکم اش برای ما حجت شرعیی به حساب می آمد.

 وی افزود: نظر آیت الله مهدوی کنی برای همه کسانی که می خواستند به وظیفه شرعی خود عمل کنند یک حجت واقعی بود .

بادامچیان تصریح کرد: آیت الله مهدوی یک عالم به گذشته بود، گذشته تاریک انقلاب روحانیت و نهضت ها و اسلام را به خوبی می دانست و آن را عبرت برای حرکت انقلاب می دانست و عالم به زمان بود یعنی زمان رو خیلی خوب می شناخت .

نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد:  آیت الله مهدوی کنی واقعا  جامعه مدرسین و جامعه روحانیت را یک نهاد می دانستند نه یک حزب.

وی افزود: یکی دیگر از خصوصیات آیت الله مهدوی کنی این بود که آینده نگر بودند. ایشان در دانشگاه امام صادق(ع) نیروپروری و کادرسازی کرده است؛  این دانشگاه الگویی برای دانشگاه های دیگر و سایر کشورهای اسلامی است .

گفتنی است در این دیدار همسر، صبیه ها و آقایان ابراهیم انصاریان و حجت الاسلام میر لوحی دامادهای آیت الله مهدوی کنی حضور داشتند.

 

 

کد N570918

وبگردی