آفتاب
با وجود توسعه زیر ساخت ها؛

جمعیت روستایی اردبیل رو به کاهش است/ بی توجهی به حمایت اجتماعی

جمعیت روستایی اردبیل رو به کاهش است/ بی توجهی به حمایت اجتماعی

اردبیل – خبرگزاری مهر: فرماندار اردبیل تاکید دارد که با وجود توسعه زیر ساخت ها جمعیت روستایی در اردبیل رو به کاهش است.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد زنجانی ظهر یکشنبه در همایش نقش بیمه روستایی در توسعه پایدار گفت: بعد از انقلاب تکمیل زیر ساخت هایی از جمله راه، برق، گاز، مراکز بهداشتی و مدرسه سازی در روستاها با رونق قابل توجهی همراه بوده است.

وی افزود: با این وجود مشاهده می شود که بر خلاف روند رو به رشد تکمیل زیر ساخت ها جمعیت روستایی رو به کاهش بوده و مهاجرت یکی از دغدغه های جدی در روستا ها است.

به گفته زنجانی قبل از انقلاب جمعیت روستایی به شهری ۷۰ به ۳۰ بود اما در حال حاضر این نسبت وارونه شده است و در برخی نقاط حتی جمعیت شهری ۷۵ درصد است.

فرماندار اردبیل اجرای سیاست های ناکارآمد در حوزه آب و خاک را از جمله عوامل آسیب به جمعیت و معیشت کشاورزی عنوان کرد و بیان داشت: علاوه بر این به ایجاد درآمد پایدار در روستا توجه نشده است.

وی معتقد است بی توجهی به حمایت اجتماعی نیز موجب شده است تا روستا نشین مهاجرت به شهر را ترجیح دهد و در ادامه مشکلاتی مانند حاشیه نشینی به وجود آید.

رئیس شورای اداری شهرستان اردبیل با اذعان به اینکه حمایت اجتماعی به ویژه بیمه مورد توجه دولت یازدهم است، ادامه داد: دولت بدون مانور سیاسی و تظاهر این مهم را اجرا می کند.

زنجانی توجه رسانه ها به این اقدام دولت را نامطلوب خواند و افزود: با این وجود در طرح هایی مانند بیمه روستاییان اقدامات مطلوبی صورت گرفته است و پرداخت دو سوم از هزینه بیمه از سوی دولت قابل توجه است.

وی تاکید دارد که هر توسعه ای که استخوان انسانی را فرسوده کند زیر سوال است و توسعه ای عادلانه خواهد بود که حمایت اجتماعی و انسانی داشته باشد و بتواند زمینه بهره گیری بهینه از منابع انسانی را موجب شود.

به گفته فرماندار اردبیل اقدام صندوق بیمه اجتماعی در پوشش بیمه ای روستاییان قابل توجه است و هر چند رسانه در تبلیغ این مهم نگاه تجاری دارد اما خود دهیاران بهترین عاملان تبلیغ و معرفی هستند.

وی با بیان اینکه در شهرستان اردبیل جمعیت روستایی نیازمند به برخورداری از حمایت ها است، اضافه کرد: باید با حمایت اجتماعی از منابع انسانی مهاجرت را کاهش داد و زمینه ماندگاری روستایی را فراهم ساخت.

کد N570638

وبگردی