آفتاب
محسن رضایی در گفتگو با ایلنا:

فشارهای سنگینی بر مذاکرات هسته‌ای وجود دارد

فشارهای سنگینی بر مذاکرات هسته‌ای وجود دارد

طرفین برای حل موضوع تا ۴ آذرماه تلاش می‌کنند که به یک توافقی در اینباره دست یابند. آقای اوباما نشان داده رئیس جمهور قاطعی نیست و در دوره دوم ریاست جمهوری ضعف‌های زیادی در حوزه سیاست خارجی از خود نشان داده است.

محسن رضایی گفت: فشارهای سنگینی برمذاکرات هسته‌ای وجود دارد.

 به گزارش ایلنا از یزد، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شنبه شب پس از بازگشت از شهرستان ابرکوه در فرودگاه یزد در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر ارزیابی‌ها از وضعیت اقتصادی کشور در دوره جدید مدیریت کشور، گفت: در گذشته که تحریم‌ها اتفاق افتاد، دو اثر منفی روی اقتصاد ایران شکل گرفت، یکی اثر مستقیم تحریم‌ها در صادرات و واردات بود که منجر به تورم و بیکاری شد.
وی افزود: اثر دیگر این انتظارات مردم بود. یعنی تحریم هم وضع اقتصاد کشور را بطور مستقیم تحت تاثیر قرار داد و هم انتظارات بدبینانه‌ای نسبت به آینده اقتصاد در ذهن مردم بوجود آورد که اثر القایی تحریم‌ها نام دارد.

این کار‌شناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: این اثر القایی مجددا موجب افزایش تورم و بیکاری شد.

وی افزود: اتفاقی که در حال حاضر رخ داده این است که اثر دوم خنثی شده و مردم به آینده امیدوار شدند. هنوز اتفاق خاصی در وضعیت تحریم‌ها ایجاد نشده ولی چون انتظارات بدبینانه از بین رفته، یکی از فشارهای روی تورم و بیکاری برداشته شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نبود فشار دوم، موجب ایجاد تحرک در اقتصاد کشور شده و موجبات مثبت شدن رشد اقتصادی نسبت به سال قبل را فراهم کرده و رشد اقتصادی مثبت شده است. ولی معنای این حرف این نیست که وضعمان بهتر از سال ۱۳۹۰ شده است و اگر این روند ادامه پیدا کند، امیدواریم مشکلات سال‌های قبل جبران شود.

 این چهره سیاسی همچنین درخصوص ارزیابی‌ها از مذاکرات پیش روی ایران و ۵+۱ در مسقط گفت: دولت آمریکا به دنبال این است تا سنگی که درون چاه انداخته، بیرون بیاورد. چون دموکرات‌ها، تحریم‌ها را بر ایران وضع کرده‌اند.
وی افزود: اولین فشاری که آمریکا با آن روبرو شد، فشار اسرائیل و عربستان بود. فشار‌ها باعث شد تا لابی قوی در آمریکا شکل بگیرد و بر اراده آقای اوباما فشار وارد شود. پس از آن جمهوری خواهان وارد شدند و مشکل آقای اوباما زیاد‌تر شد.
پس از اتفاقات اوکراین، وضع مذاکرات بهتر شد ولی چون آمریکایی‌ها به عربستان و نفت عربستان نیاز پیدا کردند، باز از مذاکره قاطعانه دور شدند. اخیرا هم که جمهوری خواهان در کنگره پیروز شده‌اند، یک مشکل دیگر بوجود آمده است؛ لذا در حال حاضر دقیقا نمی‌توان گفت چه اتفاقی رخ خواهد داد.

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: طرفین برای حل موضوع تا ۴ آذرماه تلاش می‌کنند که به یک توافقی در اینباره دست یابند.
وی افزود: آقای اوباما نشان داده رئیس جمهور قاطعی نیست و در دوره دوم ریاست جمهوری ضعف‌های زیادی در حوزه سیاست خارجی از خود نشان داده است.

 محسن رضایی درخصوص طرح تقسیم کشور به ۹ منطقه در مجمع تشخیص هم گفت: اینطور بحثی را در مجمع نداشتیم.

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجمع تشخیص چه نقشی می‌تواند درخصوص انتقال آب بین حوزه‌ای ایفا کند، گفت: آقای چیت چیان چندین جلسه شورای عالی آب را تشکیل داده و توانسته تصمیمات خوبی بگیرد و فشار‌ها را کاهش دهد. اختلافاتی که بین استان‌های اصفهان، یزد و چهار محال و بختیاری و خوزستان بوده به مقدار زیادی در شورای عالی کاهش پیداکرده ولیکن باید یک تصمیم سراسری برای مسئله آب گرفته شود.

محسن رضایی برای نمونه گفت: سطح زمین در دشت رفسنجان و دشت قزوین یک متر فرو رفته است و این را باید زلزله آب نامید! دلیل آن هم این است که آب سفره‌های زیرزمینی کشیده شده و زمین نشست کرده است. بنابراین باید برای مسئله آب یک مسئله اضطراری اعلام کرد و قواعد جدیدی برای استفاده از آب‌های کشور شکل بگیرد.

رضایی افزود: برخی از محصولات کشاورزی ما، عملا فروش آب است بجای فروش محصول. یعنی بیش از آنچه آن محصول درآمد داشته باشد، آب را هدر می‌دهند.

 گفتنی است محسن رضایی روز شنبه بمنظور حضور در مراسم گرامیداشت سالگرد حضور امام رضا «ع» در ابرکوه به این شهرستان سفر کرده بود.

کد N570494

وبگردی