آفتاب

علوی‌فرد از«معنی گنجشک» و«سایه و روشن» می‌گوید

علوی‌فرد از«معنی گنجشک» و«سایه و روشن» می‌گوید

یحیی علوی‌فرد از انتشار دو مجموعه شعر برای نوجوانان با عنوان«معنی گنجشک» و«سایه و روشن» خبر داد.

یحیی علوی‌فرد، در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار دو مجموعه شعر خبر داد و افزود: «معنی گنجشک» در قالب چهارپاره است و به مفاهیم و موضوعات قلبی توجه می‌کند. «سایه و روشن» نیز در همان قالب چهارپاره سروده شده و به آسیب‌های موجود در روابط نوجوانان با بزرگسالان پرداخته می‌پردازد.

به گفته شاعر مجموعه «سایه و روشن» بخش اول کتاب، از زبان یک بزرگسال با یک نوجوان مطرح شده و با این‌که لحن، پندآمیز است اما به شکلی هنری بیان می شود و با پند و اندرز مستقیم تفاوت دارد. اما بخش دوم کتاب، حرف‌های یک نوجوان است که درد دل‌ها و انتظاراتش را با یک بزرگسال در میان می‌گذارد.

علوی‌فرد در پاسخ به این‌که آیا شعر،  قالب خوبی برای آسیب شناسی این موضوع هست، بیان کرد: من قرار نیست در جایگاه یک پژوهشگر یا جامعه‌شناس به آسیب‌های موجود در ارتباط نوجوانان با بزرگ‌ترها بپردازم؛ بلکه شعر تلنگری به نوجوان‌هاست تا کمی در رفتار خود تجدید نظر کنند.

نویسنده داستان «نوآوری این است» از ترجمه این کتاب به زبان تاجیکی خبر داد و افزود: پیش از این هم ترجمه این داستان به زبان عربی، اسپانیولی و پرتغالی منتشر شده است. داستان این کتاب، حکایت پرندگان یک جنگل است که هر یک برای ایجاد نوآوری دست به اقدامی می‌زنند و در پایان به مفهوم واقعی نوآوری پی می‌برند. این داستان در فضای تخیلی خلق و با تصویرهای سمیه بیگدلی همراه شده و فضای خاصی یافته است.

دو مجموعه شعر «معنی گنجشک» و «سایه و روشن» را انتشارات دارالحدیث منتشر می‌کند.

 

کد N570133

وبگردی