آفتاب
احمد پورنجاتی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

بخشی از مجلس در پی جبران شکست سال ۹۲ است/گرایش مجلس با خواسته های سال 92 مردم متفاوت است

بخشی از مجلس در پی جبران شکست سال ۹۲ است/گرایش مجلس با خواسته های سال 92 مردم متفاوت است

بخشی از مجلس، از موفقیت دولت به هیچ وجه خرسند نیست. آنها با این رفتار فکر می‌کنند باید به نحوی شکست سیاسی سال ۹۲ خود را جبران کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس ششم شورای اسلامی گفت: بخشی از مجلس با یک نوع تصمیم قبلی و پیش داروی نسبت به برنامه‌ها و پیشنهادات دولت برخورد می‌کنند که باید بدانیم این موضوع تنها منحصر به بحث وزارت علوم نیست.

احمد پورنجاتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره چگونگی تعامل این روزهای مجلس و دولت گفت: باید توجه کنیم واقعیت این است که به لحاظ رویکردی، گرایش‌های سیاسی اکثریت مجلس نهم، که در فضای خاصی انتخاب شده‌اند، با آنچه در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: گرچه دولت آقای روحانی، دولت اصلاحات نیست اما نوع برنامه ‌های تبلیغاتی و انتخاباتی و اولویت‌ها و وعده‌های مطرح شده ایشان به گونه ای است که با ترکیب امروز مجلس شورای اسلامی و نگاه آنها متفاوت است.

پورنجاتی گفت: این تفاوت رویکرد طبیعی است. همانطور که در ادوار گوناگون مجلس و دولت شاهد آن بوده‌ایم؛ موضع گیرهای و گرایش مجلس پنجم در اوایل دولت آقای خاتمی نمونه‌ای از آن است.

نماینده مردم تهران در مجلس ششم شورای اسلامی تصریح کرد: نکته مهمی که در سنجش روابط این دو قوه که متکی به رای مردم هستند و با آرای مردم انتخاب شده‌اند، این است که به هرحال اگر واگرایی سیاسی هم وجود دارد، در ‌‌‌نهایت باید مصالح کشور و حل مشکلات جامعه را فارغ از نگاه جناحی و سیاسی مد نظر قرار گیرد.

وی بیان کرد:به هرحال امروز جامعه ما دارای گرفتار‌های غیرقابل انکاری است. در این وضعیت باید ملاک همه قوا و جریان‌ها مصلحت کشور و حل این مشکلات باشد.

پورنجاتی گفت:در مجموع اگر بخواهیم فضای کلی روابط دولت و مجلس را مورد ارزیابی قرار دهیم، باید بگویم این فضا صرفا، کلا و تماما سیاسی است. بخشی از مجلس با تصمیم قبلی و پیش داروی نسبت به برنامه‌ها و پیشنهادات دولت برخورد می‌کنند که البته این موضوع تنها منحصر به بحث وزارت علوم نیست.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره موضع این مجلس نسبت به مذاکرات هسته‌ای دولت ابراز کرد: در مسئله‌ای هسته‌ای و مذاکرات، دولت با تمام توان خود قصد حل وفصل آن در راستای منافع ملی و کشور را دارد اما بخشی از مجلس سعی دارد به روش‌های مختلف این روند را کند و آن را با نوعی سوظن معرفی کند.

وی با بیان اینکه بخش‌هایی از مجلس قطعا از کامیابی‌ها و موفقیت دولت خرسند نیست، تصریح کرد: آنها فکر می‌کنند باید شکست سیاسی سال ۹۲ خود را به نحوی جبران کنند. بازخورد این تفکر و تعامل دربحث وزات علوم کاملا مشهود است.

پورنجاتی اضافه کرد: افکار عمومی بی‌تردید این نوع رفتار و تعامل با دولت را رصد می‌کند و می‌بینید که چه کسانی در این فضا اهمیت مصالح عمومی کشور را نادیده گرفته و آن را قربانی تفکر حزبی و جناحی می‌کنند.

این نماینده اسبق مجلس درباره چگونگی روابط دولت با مجلس در وضعیت کنونی گفت: دولت باید سعی کند درگیر کشمکش و لجبازی نشود حتی اگر مجلس یا بخشی از مجلس در پی تعامل نیستند.

وی بیان کرد: دولت تا جای که امکان دارد، مبنا را با این مجلس، به تعامل خالی از جنجال بگذارد تا شرایط بهتری درانتخابات آینده در مجلس همسوتری با دولت ایجاد شود و در نهایت بستری از همکاری را برای دو قوه فراهم شود.

پورنجاتی افزود: کاهش اصطکاک باعث می‌شود جریان تندور فضای کمتری برای مانور خود داشته باشد.

پورنجاتی در پایان با بیان اینکه به صلاح دانشگاه و وزات علوم نیست که این وضعیت فرسایشی در حوزه آموزش عالی ادامه یابد گفت: دولت باید در عین حال که بر اصول و شعارهای انتخاباتی خود تاکید دارد و در جهت اصلاح کج روی‌ها گذشته و تخلف‌ها گام برمی دارد، بتواند فردی را برای تصدی این وزاتخانه معرفی کند که رای اکثریت مجلس را داشته باشد و با این کار از بحران عبور کند.

کد N570006

وبگردی