آفتاب

سفر آسیایی اوباما با هدف تقویت روابط با کشورهای منطقه

سفر آسیایی اوباما با هدف تقویت روابط با کشورهای منطقه

سفر هشت روزه رئیس‌جمهوری آمریکا که قرار است پس از نیمه شب امروز (یکشنبه) به چین، میانمار و استرالیا آغاز شود، بر مسائلی همچون بررسی تنش‌های واشنگتن با چین و حل آن تمرکز دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سفر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به چین با دیدار وی با شی جین پینگ، همتای چینی‌اش در پکن آغاز می‌شود و کاخ سفید اعلام کرده این دو مذاکراتی مهم خواهند داشت.

روابط میان پکن و واشنگتن که به گفته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در جهان امروز بسیار حائز اهمیت است، به خاطر برخی تنش‌ها بر سر دریای چین جنوبی، جاسوسی سایبری و مسائل مربوط به حقوق بشر دچار دگرگونی شده است.

باراک اوباما پس از چین به میانمار می‌رود و با تین سین، همتای خود در این کشور و آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه میانمار دیدار می‌کند. واشنگتن به دنبال عادی‌سازی روابط با این کشور آسیایی در پی اجرای برخی اصلاحات است و برای نشان دادن حسن‌نیت خود اکثر تحریم‌های اعمال شده بر میانمار را که مربوط به دوران حکومت خونتا می‌شود، لغو کرده است. با این حال، سوچی هشدار داده که مسیر تغییر در میانمار بسیار کند شده و آمریکا در حال حاضر نسبت به روند اصلاحات در میانمار بیش از اندازه خوشبین است.

کاخ سفید نیز اعلام کرده که به تعهداتش در قبال اجرای اصلاحات در میانمار پایبند است.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما گفت: ما به تعهداتمان در حمایت از حقوق بشر، کثرت‌گرایی و صبر و تحمل و انتقال دموکراتیک با ثبات و پایدار در میانمار پایبند می‌مانیم.

مساله بحران اوکراین نیز مورد توجه اوباماست و وی قرار است در دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در این باره گفت‌وگو کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به دنبال متقاعد کردن شرکای آسیایی‌اش برای تمایل واشنگتن در ایجاد تعادل وتوازن مجدد روابط دیپلماتیک در منطقه است.

وی همچنین در چند نشست از جمله نشست همکاری اقتصادی کشورهای آسیا- اقیانوسیه (اپک)، نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) در نای پیداو، میانمار و نشست گروه 20 در استرالیا شرکت می‌کند و با رئیس‌جمهور جدید اندونزی نیز دیدار خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N569959

وبگردی