آفتاب
معاون وزیر خارجه ایران در گفت وگو با اشپیگل آنلاین:

زمان درباره توان هسته ای ایران قابل برگشت نیست

زمان درباره توان هسته ای ایران قابل برگشت نیست

اروپا و آمریکا همه جهان نیستند و وقتی کشوری تصمیم می گیرد با ایران تعامل نداشته باشد، به معنای آن نیست که همه چیز به آخر رسیده است، حتی اگر من به عنوان یک دیپلمات مسئول امور آمریکا و اروپا آخرین فردی باشم که چنین حرفی را به زبان می آورد. راه های برون رفت و امکانات دیگری با دیگر کشورها وجود دارد.

اشپیگل آنلاین به نقل از مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ایران نوشت: نمی توانیم زمان را به عقب بازگردانیم و بگوییم ما اکنون در سال 2005 هستیم و دوباره همان چیزهایی را طرح کنیم که در همان زمان مطرح می کردیم.

به گزارش ایلنا و به نقل از اشپیگل آنلاین، دوچه وله نوشته است؛ تخت روانچی که عضو تیم مذاکره کننده ایران که در سوییس مهندسی خوانده و بین سال های 1380 تا 1384 سفیر ایران در این کشور بوده است، درباره فرجام مذاکرات هسته ای و اینکه آیا شکست خواهد خورد؟ می گوید: به هرحال در فاز حساسی قرار داریم و زمان چندانی به 24 نوامبر باقی نمانده است.

با این حال تخت روانچی معتقد است که اگر دو طرف تا 24 نوامبر به نتیجه نرسند، «ناظران بی طرف دست کم ایران را مسئول این شکست نخواهند دانست».

معاون وزیر خارجه ایران درباره موانع مذاکرات گفته است: ظرفیت غنی سازی اورانیوم طبعا یکی از مسائل است و مساله دیگر تحریم هاست. اما ما درباره تاسیسات هسته ای اراک و موضوع های دیگر برای توافق مذاکره می کنیم.

تخت روانچی می افزاید: به نظر ما، آمریکایی ها پیشرفت های ایران در زمینه هسته ای را، هم از نظر امکانات و هم به لحاظ ظرفیت ها، به سادگی به رسمیت نمی شناسند. ما 20 هزار سانتریفیوژ داریم که تنها نیمی از آنها مواد هسته ای تولید می کنند. ما نمی توانیم زمان را به عقب بازگردانیم و بگوییم ما اکنون در سال 2005 هستیم و دوباره همان چیزهایی را طرح کنیم که در همان زمان مطرح می کردیم.

عضو تیم مذاکرات هسته ای ایران در برابر این پرسش اشپیگل آنلاین که تهران اگر امروز بر وضعیت موجود اصرار کند، چگونه می تواند انتظار پیشرفت در مذاکرات داشته باشد، گفته است: باید وضعیت موجود را حفظ کنیم و مایلیم با ما مانند هر عضو دیگر پیمان ان پی تی رفتار شود.

مجید تخت روانچی می گوید: مدت زمان محدود کردن فعالیت ها نباید طولانی باشد. زیرا ما در هماهنگی با پروتکل الحاقی که دربرگیرنده تعهدات سختگیرانه ای در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است، تدابیری را اتخاذ می کنیم که حداکثر شفافیت را در فعالیت هسته ای ممکن می کند. پروتکل الحاقی باید از سوی پارلمان ایران تایید شود.

تخت روانچی ادامه داد: با توجه به پیشرفت های اعلام شده ایران در فناوری هسته ای، واقعیت ها در ایران را به سادگی نمی توان نادیده گرفت.

تخت روانچی همچنین می گوید: ایران به دلیل فشار تحریم های اقتصادی وارد مذاکرات هسته ای نشده است. بلکه با پیوستن به مذاکرات، خواسته به جهان نشان دهد، چیزی برای پنهان کردن ندارد.

معاون وزیر خارجه ایران درباره روی آوردن ایران به کشورهایی چین، هند و روسیه در مبادلات اقتصادی، گفته است: اروپا و آمریکا همه جهان نیستند و وقتی کشوری تصمیم می گیرد با ایران تعامل نداشته باشد، به معنای آن نیست که همه چیز به آخر رسیده است، حتی اگر من به عنوان یک دیپلمات مسئول امور آمریکا و اروپا آخرین فردی باشم که چنین حرفی را به زبان می آورد. راه های برون رفت و امکانات دیگری با دیگر کشورها وجود دارد.

تخت روانچی اظهار کرد: مدیران موسسات اقتصادی زیادی از جمله از اروپا به ایران می آیند تا فرصت های همکاری بهتر را کشف کنند و این ها نشان می دهد که تحریم ها قابل دوام نیستند و ایران هراسی در حال فروکش کردن است.

معاون وزیر خارجه ایران درباره منافع سیاسی مشترک ایران و غرب در مبارزه با داعش می گوید: به این موضوع باید در مقیاس بین المللی در چارچوب حقوق بین الملل پاسخ داده شود. ما درباره اینکه چگونه باید با این موضوع برخورد شود ایده های خود را داریم و در این زمینه همراه با جامعه جهانی می توانیم کارهایی انجام دهیم. مهم این است این نکته درک شود که این پدیده برای همه، ما، اروپا، آمریکا و حتی دیگر کشورها خطرناک است.

معاون وزیر خارجه ایران درباره مناسبات تهران و ریاض، می گوید: ما با عربستان سعودی همسایه هستیم و باید با یکدیگر گفت وگو کنیم. عملا نیز چنین است. معاون وزیر امور خارجه مسئول در امور منطقه اخیرا در ریاض بود. ما اعتقاد داریم که می توانیم سطح گفت وگوها را به سود منافع دو طرف و کل منطقه ارتقا بخشیم.

کد N569823

وبگردی