آفتاب

کشف سویه‌ای مقاوم از باکتری مولد بیماری سوزاک

کشف سویه‌ای مقاوم از باکتری مولد بیماری سوزاک

کشف سویه جدیدی از باکتری «نایسریا گنوره‌آ‌» (عامل سوزاک) که به آنتی‌بیوتیک‌های پیشرفته مقاوم است، نگرانی دانشمندان را نسبت به شیوع این نوع باکتری به دنبال داشته‌است.

به گزارش سرویس علمی‌ ایسنا منطقه خوزستان، سویه جدیدی از باکتری مولد بیماری‌های مقاربتی و سیستم ادراری که به انواع آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم است، در استرالیا کشف شد.

به گفته محققان، این سویه از گنوره‌آ که A8806 نام‌گرفته است، در اواخر سال 2013 نخستین‌بار از نمونه‌های به‌دست‌آمده از زنی که به علت دردهای سیستم ادراری به پزشک مراجعه کرده بود، جداسازی شد.

در پی جداسازی این سویه از باکتری گنوره‌آ، نگرانی‌های محققان در زمینه منشا شکل‌گیری و یا میزان شیوع آن شدت گرفت.

دیوید وایلی محقق بیماری‌های عفونی موسسه تحقیقات پزشکی بیمارستان کوئینزلند در بریزبین استرالیا درباره آن می‌گوید: پس از جداسازی باکتری از فرد بیمار، نگران منشا بیماری شدیم و با توجه به این‌که استرالیا منبع انواع نایسریا است، توجه محققان به ‌سوی بررسی حضور این باکتری در استرالیا جلب شد که در نهایت تحقیقات انجام‌شده منجر به شناخت این سویه شد.

محققان در بررسی‌ آنتی‌بیوتیک‌های موثر بر روی این باکتری دریافتند که سویه کشف‌شده به آنتی‌بیوتیک‌های قوی پنی‌سیلین، سیپروفلوکساسین و حتی سفتریاکسون نیز مقاوم بود.

به گفته آنها، در دهه‌های گذشته اگرچه نایسریا گنوره‌آ مقاومت زیادی به انواع آنتی‌بیوتیک‌ها پیداکرده است، ولی آنتی‌بیوتیک قوی سفتریاکسون این باکتری را به‌راحتی به از بین می‌برد، اما با شناخت این سویه جدید، کارایی آنتی‌بیوتیک سفتریاکسون نیز در درمان بیماری‌های ناشی از گنوره‌آ زیر سوال رفت.

گفتنی است باکتری نایسریا گنوره‌آ باکتری مولد بیماری‌های مقاربتی و سیستم ادراری است که اغلب علائم خاصی ندارد، اما عامل دردهای بسیاری در سیستم ادراری زن‌ها و مردها است که در صورت عدم درمان می‌تواند سبب ناباروری در مرد شود.

نتایج این پژوهش در مجله Medicine منتشر شد.

انتهای پیام

کد N569736

وبگردی