آفتاب

تقویت طرح امنیتی عراق / ناکامی داعش در تصرف کوه‌های سنجار / "الحویجه" در تصرف پیشمرگ‌ها

تقویت طرح امنیتی عراق / ناکامی داعش در تصرف کوه‌های سنجار / "الحویجه" در تصرف پیشمرگ‌ها

تروریست‌های داعش که در تلاش بودند مجددا کوه‌های سنجار را تحت تصرف خود درآورند، با نیروهای پیشمرگ مواجه شده و ناکام ماندند. نیروهای پیشمرگ همچنین تپه‌های استراتژیکی را در منطقه الحویجه در عراق تحت کنترل خود درآوردند.

تروریست‌های داعش که در تلاش بودند مجددا کوه‌های سنجار را تحت تصرف خود درآورند، با نیروهای پیشمرگ مواجه شده و ناکام ماندند. نیروهای پیشمرگ همچنین تپه‌های استراتژیکی را در منطقه الحویجه در عراق تحت کنترل خود درآوردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، محما خلیل، ناظر نیروهای پیشمرگ در محور کوه‌های سنجار اعلام کرد: درگیری‌های بسیار شدیدی روز گذشته میان نیروهای پیشمرگ با افراد مسلح داعش در مناطق السکینیه و دارا به وقوع پیوست و داعشی‌ها در تلاش بودند تا به کوه‌های سنجار راه یابند اما نیروهای پیشمرگ با قدرت هر چه تمام‌تر مقابله کرده و توانستند ده‌ها تن از داعشی‌ها را به هلاکت برسانند.

وی افزود: نیروهای پیشمرگ در آمادگی کامل برای مقابله با داعش به سر می‌برند و ظرف روزهای اخیر تجهیزات و سلاح‌های بسیاری به دست ما رسیده است.

همزمان آشتی کوجر یکی از فرماندهان پیشمرگ‌ها نیز در کوه‌های سنجار عنوان داشت: داعش ظرف روزهای اخیر چندین مرتبه تلاش کرد تا کوه‌های سنجار را تحت تصرف خود درآورد اما تلاش‌هایش به شکست انجامید.

وی افزود: پس از اینکه پیشمرگ‌ها زمار و ربیعه را تحت کنترل خود درآوردند، داعش نمی‌تواند به پیشروی‌هایی در این مناطق دست یابد و براساس اطلاعاتی که ما در دست داریم عشایری که در گذشته از داعش در تلعفر حمایت می‌کردند، در حال حاضر از این گروه متنفر شده‌اند.

کنترل پیشمرگ‌ها بر کوه‌های حویجه

در همین حال حاج عثمان، معاون وزیر پیشمرگ‌ها که در محور کرکوک مستقر است، در سخنانی تصریح کرد: نیروهای پیشمرگ توانستند بلندی‌های استراتژیک در غرب کرکوک و همچنین 9 پایگاه استراتژیک تحت تصرف داعشی‌ها را در این منطقه تحت کنترل خود درآورند و این درگیری‌ها تا شب گذشته ادامه داشت.

وی تاکید کرد: نیروهای ما در حال حاضر کوه‌های استراتژیکی را در این منطقه و همچنین تعدادی از روستاهای بزرگ در حویجه را تحت کنترل خود درآوردند و توانستند ضربات ویران‌کننده‌ای به تروریست‌های داعش در این منطقه وارد کنند و تعداد زیادی از داعشی‌ها به هلاکت رسیدند و پایگاه‌های آنها در حال حاضر تحت کنترل پیشمرگ‌ها است.

در همین حال زعیم علی، عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان که بر نیروهای پیشمرگ در محور غرب دجله نظارت دارد، گفت: زمار یک منطقه استراتژیک مهم است چراکه در مجاورت سد موصل قرار دارد و امنیت را در ورودی دریاچه این سد تامین می‌کند.

زمار همچنین در برقراری امنیت دهوک نیز نقش دارد و همچنین حدود 80 روستا در توابع این شهر قرار دارند که این مساله اهمیت اقتصادی زیادی به زمار می‌بخشد.

وی افزود: آزادسازی این شهر گام مهمی برای آزادسازی سایر مناطق همچون سنجار و کوه‌های سنجار به شمار می‌آید.

پیشروی‌های نیروهای عراقی در بیجی و عامریه فلوجه

نیروهای عراقی توانستند به پیشروی‌های چشمگیری در شهرستان بیجی در شمال تکریت دست یابند. آنها همچنین به سمت بزرگترین پالایشگاه نفتی در عراق پیشروی‌هایی داشته‌اند.

یک منبع در عملیات صلاح‌الدین عنوان داشت: نیروهای امنیتی پس از اینکه منطقه صنعتی را آزاد کردند، توانستند وارد منطقه العصری در بیجی شوند که برجسته‌ترین و مهمترین پایگاه‌های داعش در این شهرستان به شمار می‌آید.

این منبع گفت: منطقه العصری فقط چهار کیلومتر با پالایشگاه بیجی فاصله دارد و منطقه المهندسین میان پالایشگاه بیجی با این منطقه قرار دارد و کنترل بر منطقه العصری به نحو گسترده‌ای در برقراری امنیت در پالایشگاه بیجی و بیرون راندن داعشی‌ها از مناطق شمال تکریت نقش خواهد داشت.

از سوی دیگر، دفتر حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از آزادسازی کل عامریه فلوجه در استان الانبار خبر داد.

در همین حال حمید الکرطانی یکی از شیوخ فلوجه در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت: نیروهای نظامی برای نخستین بار از چند ماه گذشته توانستند به پیشروی‌هایی به سمت عامریه فلوجه به ویژه پلی که عامریه فلوجه و بغداد را به شهر فلوجه و رمادی متصل می‌سازد، دست یابند.

الکرطانی گفت: اخیراً داعشی‌ها و نیروهای عراقی نیروهای زیادی را به عامریه فلوجه فرستادند و در آغاز اینگونه گمان می‌رفت که داعشی‌ها پیروز خواهند شد اما استراتژی‌ها تغییر کرد و نیروهای نظامی درگیری‌های عامریه فلوجه را به تعویق انداخته و به جرف ‌الصخر رفتند که این مساله باعث شد داعشی‌ها خود را در محاصره ببینند و حفر خندق‌ها و خاکریزها را آغاز کنند.

وی افزود: حملات هوایی نیروهای عراقی در آغاز به صورت بی‌هدف صورت می‌گرفت که باعث تخریب خانه‌ها می‌شد اما در حال حاضر مواضع داعش و تجهیزات و تسلیحات این گروه زیر نظر گرفته می‌شود و سپس حملات صورت می‌گیرد.

اعزام نیروها به پایگاه استراتژیک عین‌الاسد در الانبار

در حدیثه واقع در شمال عراق نیز نیروهای عراقی در پایگاه استراتژیک عین الاسد مستقر می‌شوند.

نعیم الکعود یکی از شیوخ عشیره البونمر نیز در سخنانی گفت: افراد مسلح عشیره البونمر به استقرار خود در البغدادی ادامه می‌دهند و هزاران نیرو از داوطلبان مردمی از عشایر مرکز و جنوب عراق نیز به آنها ملحق شده‌اند و آنها در حال حاضر آموزش‌هایی می‌بینند تا عملیات انتقام‌گیری از تروریست‌های داعش به دلیل اقداماتشان علیه مردم عشیره البونمر آغاز شود.

تصمیم حیدر العبادی برای انجام تحقیقات در خصوص تسلیحات ارائه شده به شیوخ عشایر در الانبار

در همین حال روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یک مقام عراقی گزارش داد که حیدر العبادی تصمیم دارد تحقیقاتی را در خصوص اموال و سلاح‌هایی را که در دوره نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق به شیوخ و رهبران عشایر در الانبار ارائه شد، آغاز کند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: اموال و سلاح‌هایی به شیوخ عشایری ارائه شد که به نوری مالکی تعهد داده بودند که می‌توانند القاعده و داعش را از استان الانبار بیرون برانند اما این افراد اطلاعات دقیق و واقعی به دولت عراق ارائه ندادند.

وزارت کشور عراق از توسعه و تقویت طرح‌های امنیتی خبر داد

از سوی دیگر، محمد سالم الغبان، وزیر کشور عراق دستور داد تا طرح‌های امنیتی توسعه یابند و تلاش‌هایی برای حفظ امنیت صورت بگیرد.

وزیر کشور عراق در دیدار با مقامات نظامی این کشور از مهمترین ماموریت‌های آنها اطلاع کسب کرد و دستور توسعه‌ طرح‌های امنیتی را داد.

هلاکت یک مسوول نظامی داعش و 25 تن از معاونانش در السعدیه

در همین حال وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، ابوبلال که یکی از خطرناک‌ترین جنایتکاران داعش و از مسوولان نظامی این گروه در منطقه السعدیه بود در حملات هوایی جنگنده‌های عراقی به هلاکت رسید. در این حملات جنگنده‌های عراقی که مقر تروریست‌های داعش در استان دیالی هدف قرار داده بود، ابوبلال و همچنین 25 تن از معاونانش به هلاکت رسیدند.

داعش دو آرایشگر زن را در موصل اعدام کرد

شاهدان عینی در شهر موصل در مصاحبه با صدای روسیه اعلام کردند، اعضای تندروی داعش یک زن را که سالن آرایشگری داشت، به همراه همکارش اعدام کردند.

منابع افزودند: تروریست‌های داعش این دو زن را به ضرب گلوله از پای درآوردند چراکه مدعی بودند این زنان آرایشگر اصول آرایشی زنان در مناطق تحت سیطره داعش پایبند نبوده‌اند.

حملات ائتلاف به مواضع داعش در نزدیکی موصل

فرمانده مرکزی نیروهای آمریکا اعلام کرد که نیروهای ائتلاف دست به حملاتی علیه سرکرده‌های داعش در نزدیکی شهر موصل در شمال عراق زدند و فرمانده مرکزی آمریکا این مساله را مشخص نکرد که آیا ابوبکر بغدادی سرکرده داعش نیز در میان این رهبران که هدف حملات قرار گرفتند، بوده است یا خیر.

در همین حال منابع اعلام کردند که در پی این عملیات، داعش تعدادی از شهروندان را در نزدیکی این پایگاه بازداشت کرد.

الجزیره نیز گزارش داد: پس از این جنگنده‌های ائتلاف مواضع داعش را در خارج مرکز شهر موصل هدف قرار می‌دادند، این نخستین‌بار است که جنگنده‌های ائتلاف پایگاهی را در داخل شهر موصل مرکز استان نینوا هدف قرار داده‌اند.

انتهای پیام

کد N569734

وبگردی