آفتاب

رهبر پیشین هنگ‌کنگ: چین تسلیم خواسته‌های دانشجویان نمی‌شود

رهبر پیشین هنگ‌کنگ: چین تسلیم خواسته‌های دانشجویان نمی‌شود

رهبر پیشین هنگ‌کنگ امروز (یکشنبه) گفت، رهبران حزب کمونیست چین تسلیم خواسته‌های دموکراسی خواهانه دانشجویان این دولت شهر نخواهند شد؛ اظهاراتی که واکنش صریح به پیشنهاد رهبران دانشجویان هنگ کنگ برای میانجی‌گری وی تلقی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از رهبران اعتراضات هنگ کنگ که چندین هفته خیابان‌های این دولت شهر را مسدود کرده‌اند، روز پنج شنبه خواستار یک میانجی‌گر قابل احترام همچون تانگ چی هوا، رهبر پیشین هنگ کنگ شد تا به برنامه ریزی و تنظیم سفری به پکن کمک کند.

سخنگوی تانگ چی هوا گفت: رهبر پیشین هنگ کنگ معتقد است که دولت مرکزی چین دیدگاه‌های مختلف در هنگ کنگ را درک می‌کند اما تصمیم کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین که 31 اوت سال جاری میلادی اتخاذ شده، تغییر نخواهد کرد.

چین از سال 1997 میلادی تحت فرمول "یک کشور و دو سیستم" بر هنگ کنگ حکومت می‌کند. براساس این فرمول هنگ کنگ از خودمختاری گسترده و آزادی‌هایی که در چین وجود ندارد، برخوردار خواهد بود و اعطای حق رای عمومی را به عنوان هدف بعدی تعیین می‌کند.

اما کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین در اوت سال جاری میلادی اعلام کرد، نامزدهایی را که قصد دارند برای انتخابات رئیس اجرایی هنگ کنگ در سال 2017 کاندید شوند مورد بررسی قرار خواهند داد؛ مساله‌ای که به گفته فعالان دموکراسی اجرای حق رای عمومی را بی‌معنا می‌کند.

تانگ چی هوا، معاون رئیس "کنفرانس رایزنی سیاسی خلق چین" است. این سازمان بسیار عالی رتبه است اما عمدتا به عنوان هیات مشورتی تشریفاتی برای پارلمان چین تلقی می‌شود.

تانگ چی هوا نخستین رهبر هنگ کنگ پس از واگذاری این دولت شهر از انگلیس به چین محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N569643

وبگردی