آفتاب

کره‌شمالی دو تبعۀ آمریکایی را آزاد کرد

کره‌شمالی دو تبعۀ آمریکایی را آزاد کرد

واحد مرکزی خبر نوشت:

دولت آمریکا روز شنبه اعلام کرد دولت کره شمالی کنت بائه و ماتیو تاد میلر دو شهروند آمریکایی را که در این کشور بازداشت بودند آزاد کرده است و در راه بازگشت به کشورشان هستند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ،‌ دفتر جیمز کلاپر مدیر دستگاه اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد بائه و میلر به همراه کلاپر در راه بازگشت به آمریکا هستند.
این دو تبعه آمریکا در حالی آزاد شدند که کمتر از سه هفته از آزاد شدن یک آمریکایی دیگر در کره شمالی می گذرد.
بائه که یک مبلغ مذهبی بود نوامبر سال 2012 در کره شمالی بازداشت و به جرم اقدام علیه دولت کره شمالی به 15 سال زندان با اعمال شاقه محکوم شد.
میلر نیز که گفته می شود مقامات کره شمالی او را به جاسوسی متهم کرده بودند از ماه آوریل امسال در زندان بود. میلر نیز به شش سال زندان با اعمال شاقه محکوم شده بود.
آمریکا بارها آزادی آنها را به دلایل بشردوستانه خواستار شده بود. آمریکا اعلام کرده بود به ویژه خواستار آزادی فوری بائه است است زیرا وی دچار بیماری است.
وزارت امور خارجه آمریکا پس از آزادی بائه و میلر در بیانیه ای اعلام کرد :« ما از کلاپر تشکر می کنیم که از طریق گفتگو با مقامات کره شمالی توانست به آزادی این دو تبعه آمریکا کمک کند.»
در این بیانیه آمده است :« ما همچنین از شرکای بین المللی خودمان به ویژه دولت سوئد که حافظ منافع آمریکا در کره شمالی است به خاطر تلاش هایشان برای کمک به آزادی میلر و بائه قدردانی می کنیم.»
دولت آمریکا به جزئیات درباره آزادی این دو تبعه خود و همچنین نقض غیر منتظره کلاپر اشاره نکرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز روز شنبه در مورد آزادی دو تبعه بازداشت شده این کشور در کره شمالی و بازگشت صحیح و سالم آنها به آمریکا ابراز خرسندی کرد.

5252 

کد N569319

وبگردی