آفتاب
معاون وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با اشپیگل مطرح كرد:| 221104

طرف مقابل مسئول شکست مذاکرات خواهد بود

طرف مقابل مسئول شکست مذاکرات خواهد بود

تخت‌روانچی در مصاحبه با هفته‌نامه «اشپیگل» با بیان اینکه مذاکرات در مرحله حساسی قرار دارد، گفت: مواضع طرفین کم و بیش مانند قبل است.

معاون وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای که روز شنبه در هفته‌نامه «اشپیگل» منتشر شد، با اشاره به حساسیت مذاکرات هسته‌ای و زمان اندک باقی‌مانده تا روز 24 نوامبر، گفت مواضع طرفین همچنان کم و بیش مانند گذشته است.

به گزارش ایلنا مجید تخت روانچی تصریح کرد: در صورتی که مذاکرات کنونی به نتیجه نرسد و به شکست بیانجامد، ناظران بین‌المللی طرف غربی را مقصر خواهند دانست، چراکه ایران تلاش کرد تا به توافق دست یابد.

در ادامه مشروح این مصاحبه آمده است:

اشپیگل: آیا مذاکرات ایران و غرب به شکست منتهی می‌شود؟

تخت روانچی: ما در مرحله حساسی به سر می‌بریم و زمان زیادی هم تا 24 نوامبر باقی نمانده است. مواضع طرفین کم و بیش مانند قبل است.

اشپیگل: ناظران معتقدند که دستیابی به موفقیت بعید است. آیا شما هم همین نظر را دارید؟

تخت روانچی: در صورتی که ما تا 24 نوامبر به توافق نرسیم، دست‌کم از دید ناظران ایران مسئول آن نخواهد بود چراکه روشن خواهد بود که ما می‌خواستیم که این موضوع را به نتیجه برسانیم.

اشپیگل: بزرگترین مانع توافق چیست؟

تخت روانچی: طبیعتا غنی‌سازی یک موضوع است و طرف دیگر موضوع تحریمهاست. اما ما درباره تاسیسات اراک و دیگر مواردی که باید درباره آنها توافق کنیم، هم صحبت می‌کنیم. قضاوت ما درباره توان و ظرفیت غنی‌سازی ما آنطوری نیست که آمریکایی‌ها تصور می‌کنند. ما ۲۰ هزار سانتریفیوز داریم که فقط نیمی از آنها مواد هسته‌ای تولید می‌کنند. نمی‌توان به راحتی زمان را به عقب بازگرداند و گفت که ما بار دیگر در سال ۲۰۰۵ هستیم و همانچیزی را که آن سال پیشنهاد شده بود را ارائه داد.

اشپیگل: شکی نیست که آن فرصتی بود که از دست رفت. اما شما امروز چطور انتظار پیشرفت‌ دارید در صورتی که بر ادامه وضع موجود برنامه هسته‌ای خود تاکید دارید؟

تخت روانچی: ما به ادامه وضع موجود نیاز داریم. اما در عین حال آمادگی داریم که فعالیت‌هایمان را برای مدت مشخصی محدود کنیم، اما بعد از آن می‌خواهیم که مانند هر کشور دیگری که عضو پیمان منع اشاعه (NPT) است، با ما رفتار شود.

کد N569175

وبگردی