آفتاب

نواز شریف: پاکستان به چین در مبارزه با شبه‌نظامیان سین‌کیانگ کمک می‌کند

نواز شریف: پاکستان به چین در مبارزه با شبه‌نظامیان سین‌کیانگ کمک می‌کند

‌نخست‌وزیر پاکستان امروز (شنبه) در جریان نشستی با رئیس جمهوری چین گفت، اسلام آباد به پکن در مبارزاتش با شبه نظامیان منطقه سین‌کیانگ کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین "جنبش ترکستان شرقی" را مقصر حملات منطقه سین‌کیانگ، محل سکونت مسلمانان اویغور می‌داند.

چین تنها متحد بزرگ پاکستان، در منطقه مدت‌های طولانی از اسلام آباد خواسته تا شبه نظامیان منطقه سین‌کیانگ را که در یک منطقه قبیله‌ای بی‌قانون مخفی شده‌اند که محل سکونت گروه‌های مختلف شبه نظامی از جمله طالبان و القاعده نیز محسوب می‌شود، جدا کند.

در دو سال گذشته صدها تن در ناآرامی‌های منطقه سین‌کیانگ کشته شدند. فعالان می‌گویند، سلطه چین به مذهب و فرهنگ مردم اویغور دلیل اصلی ناآرامی‌ها است نه گروه‌های شبه نظامی سازمان یافته.

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان به شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین گفت: اسلام آباد به مبارزات راسخ خود با تروریست‌های جنبش ترکستان شرقی ادامه می‌دهد. پاکستان همکاری خود با چین در خصوص افغانستان را نیز افزایش خواهد داد تا این دو کشور دست به دست هم بتوانند صلح و ثبات منطقه را حفظ کنند.

وی افزود: پاکستان تمام تلاش خود را می‌کند تا بتواند امنیت کمپانی‌ها و کارگران چینی در این کشور را تضمین کند.

وزارت امور خارجه چین پس از نشست نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهوری چین در بیانیه‌ای گفت: در این سفر هر دو کشور بیش از 20 توافق نامه امضا کردند از جمله توافق نامه‌ای در خصوص انرژی اتمی.

انتهای پیام

کد N569096

وبگردی