آفتاب

25 سال پس از سقوط دیوار برلین و احتمال تشدید تنش‌ها

25 سال پس از سقوط دیوار برلین و احتمال تشدید تنش‌ها

جهان در حالی فردا (یکشنبه) بیست و پنجمین سال فروپاشی دیوار برلین؛ مظهر جنگ سردرا جشن می‌گیرد که به سرعت به سمت یک رویارویی جدید در حال حرکت است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق که به عنوان میهمان ویژه در مراسم سالروز فروپاشی دیوار برلین شرکت خواهد کرد، گفت: ما فرصت‌هایی که پایان جنگ سرد پیش رویمان قرار داد را هدر دادیم. ابتدای آن بسیار خوب شروع شد اما برخی آن را دوست نداشتند.

در شرایطی که برلین برای بیست و پنجمین سالروز فروپاشی دیوار برلین در نهم نوامبر آماده می‌شود، برخی از کسانی که در این رویداد نقش ایفا کرده‌اند با حالتی مایوس در این باره سخن می‌گویند. بحران کنونی اوکراین که غرب را مقابل روسیه قرار داده است با تحرکات ناتو و برگزاری مانورها در نزدیکی مرزهای روسیه تشدید می‌شود.

گورباچف در مصاحبه با اینترفاکس گفت: باور من این است که اوکراین تنها بهانه‌ای بود که آمریکا بر روی آن دست بگذارد. روسیه روابط جدید را پذیرفته و ساختارجدید همکاری ایجاد کرده است. این مناسب خواهد بود اما همه در آمریکا آن را دوست ندارند. آن‌ها طرح‌های دیگری در دست دارند؛ آن‌ها به شرایطی نیاز دارند که به آن‌ها اجازه دهد تا در هر جایی مداخله کنند.

به نظر راشاتودی بحران اوکراین دلیل این بن بست نیست اما نقطه مرکزی در این رویارویی است و این توجیه را برای سیاستمداران به همراه می‌آورد که به صراحت بگویند که غرب و روسیه رقیب هستند.

دیوار برلین در تاریخ نهم نوامبر 1989 فروپاشید و آلمان شرق و غرب متحد شدند. حال جشن‌های این واقعه بزرگ در برلین آغاز شده است و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که خود در آلمان شرقی کمونیست بزرگ شده است، رهبری جشن‌های سه روزه را بر عهده دارد.

جشن بزرگی فردا (یکشنبه) در برلین به پا خواهد شد؛ مرکل در آستانه این جشن گفت: شما هرگز نمی‌توانید احساسات خود را در آن روزها از یاد ببرید؛ دست‌کم من نمی‌توانم چنین کاری کنم. من 35 سال برای احساس آزادی صبر کردم و زندگی‌ام را تغییر دادم.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در توئیتر خود نوشت که هرگز احساس مردمی را که با خانواده‌هایشان و جهان آزاد متحد شدند را فراموش نمی کند.

وی در این پیام آورده است: این دیوار متذکر آن است که ویدارهای بتونی و سیم خاردار در نهایت در برابر خواست و ارده مردان و زنان عادی برای زندگی آزاد دوام نمی آورد.

این فستیوال‌ها با عنوان "شجاعت برای آزادی" یادآور انقلاب صلح‌آمیزی است که موجب شده مقام‌های کمونیست آلمان شرقی سرانجام پس از 28 سال مرزها را باز کنند و ساکنان شرقی که زندانی دولت خودشان بودند، آزاد شوند. سرانجام آلمان شرقی و غربی پس از یکسال در سوم اکتبر 1990 یکی شد.

انتهای پیام

کد N568718

وبگردی