آفتاب

500 کشته و زخمی حاصل درگیری‌ها در غرب طرابلس/نقض حریم هوایی لیبی توسط هواپیماهای خارجی

500 کشته و زخمی حاصل درگیری‌ها در غرب طرابلس/نقض حریم هوایی لیبی توسط هواپیماهای خارجی

از دو هفته قبل که درگیری‌ها میان نیروهای ارتش ملی لیبی با نیروهای تندروی "فجر لیبی" در شهر ککله در غرب طرابلس پایتخت لیبی آغاز شده است، 100 تن کشته و بیش از 400 تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، یک منبع پزشکی در بیمارستان آموزشی غریان اعلام کرد: در جریان درگیری‌ها از دو هفته قبل در شهر ککله دست‌کم 100 تن کشته و 400 تن دیگر زخمی شدند.

در همین حال یک منبع نظامی در نیروهای تندروی فجر لیبی اعلام کرد که آن‌ها در حال حاضر آماده هستند تا وارد درگیری‌هایی برای آزادسازی ککله شوند و آن‌ها می‌توانند ظرف چندین ساعت این کار را انجام دهند.

در همین حال شبکه اسکای نیوز عربی گزارش داد: ارتش ملی لیبی چند روز پس از آغاز حمله به گروه‌های مسلح شهر استراتژیک ککله در پایتخت لیبی را تحت کنترل خود درآورده است.

پس از اینکه ارتش ملی لیبی بیشتر مناطق بنغازی را تحت کنترل خود درآورد، درگیری‌ها در برخی از مناطق که افراد مسلح به آن پناه برده‌اند، محدود شده است.

همچنین ریاست ستاد ارتش لیبی اعلام کرد که هواپیماهای ترابری که از کشورهای همسایه لیبی به‌ویژه مصر آمده بودند و سلاح‌هایی برای گروه‌های مسلح به همراه داشتند به صورت پی در پی حریم هوایی لیبی را نقض کردند.

ارتش لیبی تهدید کرد که این هواپیماها را هدف قرار خواهد داد و بدون هشدار قبلی آن‌ها را سرنگون خواهد کرد.

از سوی دیگر، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، کانادا و مالت در بیانیه‌ای مشترک نگرانی شدید خود را نسبت به اوضاع لیبی ابراز کردند.

در این بیانیه از تمامی طرف‌ها خواسته شده است تا هرگونه عملیات نظامی را متوقف کرده و دست به هیچ اقدامی نزنند که به تنش‌ها و دودستگی‌ها در کشور می‌تواند دامن بزند.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز گزارش داد که آمریکا گزینه اعمال تحریم‌ها بر برخی از گروه‌های لیبیایی که در حال جنگ و مبارزه هستند مورد بررسی قرار داده است و هدف از این اقدامات دستیابی به راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران این کشور است.

رویترز گزارش داد که این تحریم‌های آمریکا جدای از تحریم‌های احتمالی سازمان ملل است که هدف از آن مجبور کردن طرف‌های درگیر برای شرکت در مذاکرات با نظارت سازمان ملل است.

انتهای پیام

کد N568657

وبگردی