آفتاب
نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا:

ارسال نامه اوباما به رهبر ایران خطایی بزرگ محسوب می شود

ارسال نامه اوباما به رهبر ایران خطایی بزرگ محسوب می شود

میت رامنی با انتقاد شدید از ارسال نامه اوباما به رهبر ایران، این اقدام را یک "اشتباه بزرگ" توصیف کرده که مایه بهت وی شده است.

نامزد دور قبل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در واکنش به انتشار خبر ارسال نامه باراک اوباما به رهبر ایران در زمینه همکاری در مبارزه با داعش، به شدت به وی حمله کرد و اقدام اوباما در ارسال این نامه را "عجیب" و "یک خطای بزرگ" توصیف کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پولتیکو، میت رامنی که در نشست شورای آمریکایی‌های اسرائیلی‌تبار در هتل هیلتون واشینگتن سخنرانی می‌کرد گفت: "من صراحتا دچار شوکه شدم از اینکه رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نامه‌ای با این ماهیت و اثرگذاری را نوشته است، و ملت و رهبری را که هنجارهای بین‌المللی را نقض کرده و جهان را تهدید کرده‌اند، مشروعیت بخشیده است."

رامنی در این سخنرانی گفت: "ارائه این پیشنهاد که ما می‌توانیم به گونه‌ای با یکدیگر همکاری کنیم چیزی است که ورای حیطه (ممکن) است، من وقتی این موضوع را شنیدم، بهت زده شدم، من نمی‌توانم آن را درک کنم."

رامنی این اظهارات را در شرایطی بیان کرد که اخباری درباره ارسال نامه‌ای از سوی اوباما به رهبر عالی ایران منتشر شد، آن هم در وضعیتی که ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق بر سر موضوع هسته‌ای ایران به پایان خود نزدیک می‌شود.

با این‌حال، هرچند گزارش‌های منتشره حاکی از این است که این نامه بر منافع مشترک (دو کشور) در شکست دادن داعش تأکید داشته است، اما دولت آمریکا ارسال این نامه را تأیید تأیید نکرد و تلاش‌ها برای همکاری نظامی با ایران را رد کرده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در همین زمینه گفت: "ایالات متحده در این تلاش خود (برای دفع داعش) با ایران همکاری نظامی نخواهد داشت. ما اطلاعات امنیتی را با یکدیگر به اشتراک نخواهیم گذاشت."

اما رامنی در سخنان خود گفت که ایالات متحده باید با ایران همچون رفتار سابق خود با آفریقای جنوبی (رژیم آپارتاید) رفتار کند، کشوری که به عنوان یک موجودیت منفور در سطح بین‌المللی شناخته شده بود و رهبران آن از مجامع و سازمان‌های بین‌المللی دوری می‌گزیدند.

وی مکاتبه اوباما با رهبر ایران یک "اشتباه بزرگ" توصیف کرد و گفت که رهبری ایران به خاطر حمایت از و تسلیح دولت سوریه "به نوبه خود و تاحدی مسئول رشد داعش و ایجاد آن است."

بنا به گفته رامنی "این چهارمین باری است که رئیس جمهوری به سراغ ایرانی رفته و آغوش خود را به روی آن‌ها گشورده است. این امر به تضعیف خود وی و آمریکا می‌انجامد، این اقدامات وی متأسفانه به این منجر می‌شود که مردمان بد این‌گونه بیندیشند که آمریکا می‌تواند تحت فشار قرار بگیرد و من این امر را بسیار تأسف برانگیز می‌دانم."

انتقادات رامنی در حالی مطرح شده است که برخی از دیگر سیاستمداران آمریکایی شامل مایک راجرز رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان این کشور نیز ارسال این نامه را "واقعا نگران‌کننده" توصیف کرده و اظهار داشته است که این کار کمکی به روابط آمریکا با متحدان خود در منطقه نمی‌کند.

کد N568512

وبگردی