آفتاب

ابراز امیدواری فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا نسبت به همکاری ترکیه

ابراز امیدواری فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا نسبت به همکاری ترکیه

فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا گفت، اجازه ترکیه برای استفاده از پایگاه‌های هوایی‌اش، به نفع ائتلاف تحت رهبری آمریکا که با شبه نظامیان داعش در عراق و سوریه مبارزه می‌کنند، خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، ژنرال لوید آستین، فرمانده نیروهای آمریکا در خاورمیانه و جنوب آسیا در پاسخ به این سوال که نارضایتی ترکیه برای اجازه استفاده از پایگاه‌ "اینجرلیک" این کشور تا چه اندازه مانع اقدامات ائتلاف تحت رهبری آمریکا خواهد بود، گفت: ترکیه‌ای‌ها اگر تصمیم‌ بگیرند که به این ائتلاف کمک بیشتری کنند، بسیار مفید و سودمند خواهد بود. هرچه دسترسی به پایگاه هوایی اینجرلیک و حق پرواز بر فراز حریم هوایی ترکیه بیشتر باشد، بهتر است.

همزمان با ادامه مذاکرات درخصوص خواسته‌های ترکیه و ائتلاف تحت رهبری آمریکا، آنکارا علنا با این ایده که به نیروهای آمریکایی اجازه دهد تا از پایگاه‌ هوایی اینجرلیک در جنوب این کشور حملات هوایی علیه شبه نظامیان داعش را انجام دهد، مخالفت نکرده اما تاکید دارد که هنوز هیچ تصمیمی درباره این مساله اتخاذ نشده است.

دولت ترکیه امکان دسترسی ائتلاف ضد داعش به پایگاه‌های کشورش را با ایجاد مناطق امنیتی و مناطق پرواز ممنوع در سوریه مرتبط کرده است.

دولت آنکارا هم‌چنین این ائتلاف را تحت فشار گذاشته تا برنامه وسیع‌تری را که شامل سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می‌باشد به جای تنها تمرکز بر از بین بردن شبه نظامیان داعش، پیش بگیرد.

ژنرال آستین در جلسه "شورای آتلانتیک" که در واشنگتن برگزار شده گفت: اقدامات ما در اصل برعراق متمرکز است. حمله به شبه نظامیان داعش در سوریه به خاطر بهبود وضعیت عراق با کشتن شبه نظامیان داعش، از بین بردن تجهیزات و توانایی این گروه برای درآمدزایی از طریق مناطق نفت خیز صورت گرفته است.

وی در این نشست افزود: کشورهایی که در مبارزه با شبه نظامیان داعش در خاورمیانه با آمریکا همکاری می‌کنند، با گذرزمان از این ائتلاف جدا خواهند شد. اصلا غیر منطقی نیست که یک یا چند کشور تصمیم بگیرند که باید در آینده بر مساله دیگری متمرکز شوند.

ژنرال آستین درباره اقدامات نظامی این ائتلاف 30 کشوری برای شکست داعش و احیای تمامیت ارضی عراق گفت: مطمئن نیستم که این ائتلاف چندین دهه دوام داشته باشد. مدت این ائتلاف به منافع هر یک از کشورهای عضو بستگی دارد و نقش آمریکا مدیریت منافع مختلف در میان این متحدان است. آمریکا به عنوان هسته مرکزی رهبری عمل می‌کند و فکر می‌کنم با تلاش‌هایمان قادر خواهیم بود تا این ائتلاف را در کنار هم نگه داشته و آن را به سوی جلو سوق دهیم.

در همین حال ژنرال آستین در ادامه سخنرانی خود گفت: حملات هوایی اخیر آمریکا در شمال غربی سوریه گروه تروریستی جبهه النصره را هدف نگرفته بلکه هدف اصلی آن گروه افراط گر "خراسان" بوده است.

این فرمانده افزود: پنتاگون همچنان در حال بررسی است که در حملات روز چهارشنبه در سوریه کدام اهداف کشته شده‌اند و آیا دیوید دراگئون، رهبر گروه خراسان در میان آن‌ها بوده است یا خیر.

انتهای پیام

کد N567951

وبگردی