آفتاب

سناتور سابق امریکایی: ایران و آمریکا نباید بگذارند مذاکرات از این بیشتر به درازا بکشد

سناتور سابق امریکایی: ایران و آمریکا نباید بگذارند مذاکرات از این بیشتر به درازا بکشد

ایرنا نوشت:

'بنت جانستون'سناتور دمکرات سابق آمریکا با اشاره به این که برخی جمهوری خواهان درصدد هستند اوباما را در مذاکرات هسته ای با ایران تحت فشار قرار دهند،گفت :تهران و واشنگتن نباید فرصت کسب یک توافق همه جانبه را از دست بدهند.

این سناتور آمریکایی با اشاره به برتری جمهوریخواهان در انتخابات اخیر و کنترل آنها بر کنگره این کشور، پیش بینی کرد آنها اعمال فشارهای بر اوباما را افزایش دهند.

او درخصوص مذاکرات هسته ای با ایران و شانس موفقیت آن در شرایط کنونی تحولات سیاسی اخیر در آمریکا گفت: خوشبختانه کنگره آمریکا در گذشته در این رابطه غیر از موارد معدودی موضع منفعل تری داشته و تلویحا حمایت خود را از ادامه مذاکرات نشان داده بود و امیدوارم این رویه در این دوره جدید از فعالیت کنگره نیز ادامه پیدا کند.

سناتور جانستون با بیان اینکه او نسبت به روند این گفت وگو ها خوشبین است و به نظرش نشانه های امیدوار کننده زیادی برای نتیجه بخش بودن این مذاکرات وجود دارد، بر این نکته تاکید کرد که طرفین این مذاکرات و بخصوص نمایندگان آمریکا و ایران نباید اجازه دهند ادامه این مذاکرات بیش از این به درازا بکشد.

او با اشاره به سخنان اخیر اوباما مبنی بر استفاده از اختیارات ریاست جمهوری برای قانونی کردن برخی لوایح در صورت عدم همکاری کنگره گفت: رییس جدید سنای آمریکا نیز این کار اوباما را به فراخوان یک نبرد تشبیه کرد.

جانستون گفت: با وجود برخی اختلافات میان جمهوری خواهان و اوباما بر سر مسایلی در ارتباط با سیاست داخلی ، به نظر می رسد طرفین به دنبال راه هایی برای توافق و همکاری با یکدیگر هستند.

او همچنین گفت: بعید نیست دو سال باقی مانده از دوران ریاست جمهوری اوباما به یک دوره خنثی و بی تحرک تبدیل شود و مردم آمریکا در این دوران شاهد هیچگونه تحولی در این کشور نباشند.

سناتور سابق آمریکایی در خصوص تاثیر این دگرگونی ها در سیاست های خارجی واشنگتن نیز گفت: کنگره آمریکا در حوزه سیاست خارجی چندان نفوذی نمی تواند داشته باشد، مع الوصف جمهوری خواهان تندرو که از قبل خواهان سیاست های تندتری از سوی اوباما در زمینه سیاست های خارجی بوده اند ،همچنان به تلاش ها و فشار های سیاسی خود بر رییس جمهور آمریکا ادامه خواهند داد.

او در ادامه مصاحبه گفت: کنگره آمریکا براساس شرح وظایف مشخص ،نقش زیادی در سیاست های خارجی ندارد و این سیاست ها در حوزه اختیارات ریاست جمهوری است، اما تاریخ کنگره آمریکا نشان داده است که قانونگذاران آمریکایی قادر هستند با تحت فشار قرار دادن روسای جمهوری در زمینه مسائل داخلی ،امکان نفوذ در سیاست های خارجی را هم برای خود فراهم کنند. بنابراین پیش بینی می شود که برخی از جمهوری خواهان در صدد تحت فشار گذاشتن اوباما در خصوص گفت وگوهای هسته ای با ایران هستند.

 


23231

 

کد N567855

وبگردی