آفتاب

توافق چین و ژاپن برای از سرگیری مذاکرات دوجانبه

توافق چین و ژاپن برای از سرگیری مذاکرات دوجانبه

رهبران چین و ژاپن توافق کردند تا در جریان نشست آتی همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوسیه با یکدیگر دیدار کرده و مذاکرات را برای پایان دادن به مناقشات دوجانبه از سر بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارتخانه‌های امور خارجه ژاپن و چین اعلام کردند که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین به توافق از سرگیری مذاکرات دست یافته و قرار است در نشست آتی اپک دیداری داشته باشند.

این دو وزارتخانه همچنین اعلام کردند آبه و شی جین پینگ به تدریج مذاکرات سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی را از سر گیرند.

چین این مذاکرات را بیش از دو سال است که متوقف کرده و علت آن هم مناقشات بر سر جزایر غیر مسکونی در دریای چین شرقی است.

اگرچه هنوز هیچ نشستی میان مقام‌های دو طرف اعلام نشد، اما انتظار می‌رود رئیس جمهور چین و نخست وزیر ژاپن در جریان این نشست که روز دوشنبه و سه شنبه برگزار می‌شود، با یکدیگر رو در رو دیدار کنند.

نخست وزیر ژاپن اعلام کرده که هنوز دیدار میان وی و شی جین پینگ نهایی نشده اما دستاوردهایی برای این مذاکرات حاصل شده است.

وی گفت: تاکنون درها بسته بوده اما این توافق یک نقطه عطف است، به عقیده من همه می‌خواهند این تنش میان توکیو و پکن پایان یابد. این برای ما بسیار خوب است که به جهان نشان دهیم تلاش‌هایمان برای ارتقا و برقراری امنیت و صلح در منطقه کاملا تحقق می‌یابد.

در همین حال، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف به اختلافات خود در مقابل جزایر دیائویو (در زبان ژاپنی سنکاکو) اذعان دارند همین امر باعث یک سازش میان دو طرف می‌شود.

براساس این بیانیه دو طرف برای برگزاری یک مذاکره و رایزنی برای جلوگیری از تبدیل شدن مناقشه کنونی به یک وضع وخیم و ایجاد یک مکانیزم برای مدیریت بحران توافق کردند.

یکی از مقام‌های ارشد کاخ سفید نیز اعلام کرد که واشنگتن از این توافق استقبال کرده است چرا که ثبات روابط میان این دو قطب اقتصادی ارشد در شرق آسیا برای صلح و امنیت در منطقه از ضرورت برخوردار است.

انتهای پیام

کد N567789

وبگردی