آفتاب

600 سرباز آمریکایی در معرض عوامل شیمیایی در جنگ عراق قرار گرفتند

600 سرباز آمریکایی در معرض عوامل شیمیایی در جنگ عراق قرار گرفتند

مقام‌های دولت آمریکا اعلام کردند، بیش از 600 سرباز این کشور از زمان آغاز جنگ عراق در سال 2003 در معرض عوامل شیمیایی در این کشور قرار گرفته‌اند که بسیار بیشتر از تعداد اعلام شده توسط پنتاگون است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از به نقل از خبرگزار فرانسه، این افشاگری توسط روزنامه نیویورک‌تایمز صورت گرفت و طی آن مشخص شد که بیش از 600 سرباز آمریکایی که در جنگ عراق حضور داشتند در معرض عوامل شیمیایی قرار گرفته‌اند.

نیویورک‌تایمز در ماه جاری میلادی یکسری مقاله‌هایی به چاپ رساند مبنی بر اینکه سربازان آمریکایی کنترل زرادخانه مواد شیمیایی را در عراق به عهده داشته و در برخی اوقات به آن‌ها گفته می‌شد تا درباره آنچه که اتفاق می‌افتد سکوت کنند.

این روزنامه به نقل از مقام‌های دفاعی آمریکا نوشت، پنتاگون در تشخیص مقیاس موارد گزارش شده سربازان آمریکایی که در معرض عوامل شیمیایی قرار گرفتند یا ارایه درمان مناسب برای این سربازان مجروح ناکام مانده است.

پیش از حمله آمریکا به عراق به سال 2003، جورج بوش، رییس‌جمهور سابق آمریکا مدعی شد که بغداد سلاح کشتار جمعی مخفی کرده است. اما سربازان آمریکایی هیچ ادله‌ای را برای این امر نیافتند اما بقایای یک زرادخانه شیمیایی فرسوده را پیدا کردند که برای بررسی کردنش از آموزش‌های لازم بهره نبرده بودند.

روزنامه نیویورک تایمز همچنین فاش کرد که 17 مورد از سربازان آمریکایی از اثرات ناشی از تنفس یا در معرض قرار گرفتن گاز سارین یا سولفور خردل رنج می‌برند.

بررسی جدید سوابق و مدارک ارتش آمریکا به دستور چاک هاگل، وزیر دفاع این کشور مشخص کرد که صدها سرباز به ارتش گزارش دادند که تحت تاثیر این عوامل شیمیایی قرار گرفتند.

هاگل دستور داده تا سربازان و کهنه‌سربازان حاضر در جنگ عراق تحت آزمایش‌های جدید قرار بگیرند.

انتهای پیام

کد N567716

وبگردی