آفتاب

آمریکا و ناتو: هیچ نشانه‌ای از تهاجم جدید روسیه علیه اوکراین دیده نمی‌شود

آمریکا و ناتو: هیچ نشانه‌ای از تهاجم جدید روسیه علیه اوکراین دیده نمی‌شود

پنتاگون و ناتو اعلام کردند که از اقدامات روسیه در اوکراین آگاه هستند اما شواهدی از تهاجم جدید این کشور علیه اوکراین و دخالت در امور مناطق شرقی این کشور در دست ندارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ادعاهایی درباره حضور جدید نیروهای نظامی روسیه در سراسر مرز این کشور با اوکراین مطرح شده است اما هنوز این مساله به اثبات نرسیده که این اقدامات تهدید بالقوه از جانب روسیه علیه همسایه خود محسوب می‌شود.

آندری لیسنکو، سخنگوی شورای امنیت ملی اوکراین اعلام کرد که روسیه 32 تانک، 30 کامیون مهمات و 3 کامیون دیگر حامل تجهیزات راداری را به مناطق شرقی اوکراین که تحت کنترل جدایی طلبان حامی مسکو است ارسال کرده اما مقام‌های وزارت دفاع آمریکا و ائتلاف ناتو می‌گویند شواهدی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

پس از آنکه این ادعاها در تیتر اول خبرهای رسانه‌های غربی قرار گرفت ائتلاف ناتو به مقام‌های کی‌ِیف این اطمینان را داد که از تحرکات نظامی روسیه در سراسر مرز این کشور با اوکراین کاملا آگاه است و اگر شواهدی دال بر این اقدامات نظامی وجود داشته باشد حتما آن‌ها را پیگیری می‌کند.

دریادار دوم "جان کربی"، سخنگوی پنتاگون با اشاره به این ادعاها گفت: من هیچ گزارش مستقلی را برای اثبات این مساله و ادعا از جانب دولت اوکراین دریافت نکردم. آنچه که ما در حال حاضر شاهد آن هستیم حضور مداوم گروه‌های تاکتیکی روسیه در سراسر مرز با اوکراین است و ما از نزدیک این تحرکات را تحت نظر داریم. ما می‌دانیم که آن‌ها بسیار توانمند هستند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز این مساله را مورد تایید قرار داد که نیروهای روس در شرق اوکراین حضور ندارند و اعلام کرد، جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز هیچ اطلاعاتی در این باره ندارد.

لاوروف پس از دیداربا جان کری،‌ همتای آمریکایی خود تاکید کرد که توافق آتش بس امضا شده میان مخالفان دولت کی‌یف و دولت اوکراین صورت گرفته و آن‌ها باید این توافق را تحقق بخشند.

مقام‌های ناتو نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند روسیه بی‌اعتنایی خود را نسبت به توافقات بین‌المللی نشان داده و همین امر نیز برای توافق آتش بس میان مخالفان اوکراین و دولت کی‌یف که در مینسک بلاروس مورد امضا قرار گرفت صدق می‌کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که تمامی تحرکات گزارش شده و ادعاهای مطرح شده درباره اقدامات نظامی روسیه در شرق اوکراین تنها با هدف افزایش تنش‌ها در منطقه است.

انتهای پیام

کد N567590

وبگردی