آفتاب

جن ساکی: برنامه‌ای برای همکاری نظامی با ایران در عراق نداریم

جن ساکی: برنامه‌ای برای همکاری نظامی با ایران در عراق نداریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره احتمال همکاری نظامی آمریکا و ایران در مبارزه با داعش گفت: اگرچه در حاشیه مذاکرات هسته‌ای درباره داعش گفت‌و‌گو کردیم اما برنامه‌ای برای همکاری نظامی با ایران در عراق نداریم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا، جن ساکی در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره پیروزی جمهوری‌خواهان در کنگره و تاثیر آن بر روند مذاکرات گفت: بسیاری از نمایندگان در کنگره نمی‌خواهند ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. به طور مشخص این توافق نیز این گونه است. البته اعضای کنگره می توانند همانند گذشته آزادانه دیدگاه های خود را بیان کنند. ما در طول مذاکرات نه تنها با اعضای کنگره مشورت کرده ایم بلکه در هر دوره از مذاکرات با آنها جلسه ای برای ارائه خلاصه ای از مذاکرات داشته ایم.

وی درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 ‌گفت:‌ ایران باید به طور کافی اثبات کند که برنامه هسته‌ای اش صلح‌آمیز بوده و خواهند ماند. به طور آشکارا اگر ما بتوانیم به توافقی دست یابیم ما امیدواریم کنگره نیز با ما در این زمینه همکاری کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر باراک اوباما مبنی بر ارائه چارچوبی به ایران درباره دستیابی به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای گفت: 1+5 چهار پیشنهاد مستدل و مبتکرانه را به ایران ارائه دادند که آنها در جهت اهداف ما بودند و همچنین بر تمایل ایران مبنی بر دستیابی به برنامه هسته‌ای تاکید می‌کردند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با ارتباط دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران با همکاری با تهران برای مبارزه با داعش گفت:‌ در این باره سوالی وجود ندارد و ما متمرکز بر دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران هستیم و دیدارهای ما بر روی این موضوع متمرکز شده است. البته ما درباره داعش نیز گفت‌وگو کرده ایم و هیچ برنامه ای برای همکاری نظامی با ایران نداریم.

ساکی درباره توافق هسته‌ای و مواضع کنگره در این باره گفت:‌ تا زمانی که همه چیز در توافق مورد تائید قرار نگیرد توافقی انجام نمی شود. ما درباره توافق نیز با کنگره مشورت می کنیم همانگونه که در گذشته درباره جزئیات و روند مذاکرات گفت‌وگو کرده‌ایم.

انتهای پیام

کد N567068

وبگردی