آفتاب

عفو بین‌الملل: چین فعالان بازداشت شده حامی اعتراض‌های هنگ‌کنگ را آزاد کند

عفو بین‌الملل: چین فعالان بازداشت شده حامی اعتراض‌های هنگ‌کنگ را آزاد کند

سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: پکن باید دست کم 76 نفری را که در خاک این کشور به دلیل حمایت از اعتراضات دموکراسی خواهانه هنگ‌کنگ بازداشت شدند، پیش از آغاز اجلاس رهبران سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانسویه موسوم به اپک در هفته آینده از زندان آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چند هفته است که دانشجویان معترض هنگ کنگی راههای منتهی به سه منطقه مهم اقتصادی و سیاسی در مرکز این شهر را مسدود کرده اند و این اقدام آنها محکومیت پکن و دولت هنگ کنگ را در پی داشته است.

قرار است در تاریخ 10-11 نوامبر رهبران کشورهای جهان از جمله باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و شی جینپینگ رئیس جمهوری چین به منظور شرکت دراجلاس اپک در پایتخت چین گردهم آیند و در حال حاضر نشستهای مقدماتی این اجلاس در حال انجام است.

روزیان رایف، مدیر بخش شرق آسیا سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای گفت: رهبران سازمان اپک باید به سکوت خود در قبال سرکوب فعالان حمایتگر از اعتراضات دموکراسی خواهانه هنگ کنگ در خاک چین پایان دهند. نباید آسودگی خاطر سیاستمداران بر اقدام اصولی غلبه کند.

وی در بیانیه خود تاکید کرد: رهبران کشورهای جهان باید از این فرصت استفاده کنند تا از رئیس جمهوری چین بخواهند تضمین کند کسانی که تنها به سبب اجرای حق خود در آزادی بیان و تجمع صلح آمیز دستگیر شده اند سریع و بی قید و شرط آزاد شوند.

وزارت امور خارجه چین هنوز به بیانیه سازمان عفو بین الملل واکنش نشان نداده است.

به گفته عفو بین الملل بازداشت این فعالان در چین عمدتا در شهرهای پکن، گوانگجو و شنزن انجام شده است.

این سازمان در بیانیه خود گفت: فعالان در چین تنها به این خاطر دستگیر شده اند که تصاویری و پیامهای حمایت از اعتراضات هنگ کنگ را در فضای مجازی منتشر کرده و یا از تصمیمشان برای سفر به هنگ کنگ به منظور شرکت در اعترضات این منطقه یا تراشیدن سرشان به منظور اعلام همبستگی به معترضان هنگ کنگی خبر داده اند.

انتهای پیام

کد N567065

وبگردی