آفتاب
آیت الله خاتمی در نماز جمعه تهران:

اتمام حجت ایران را پای میز مذاکره نشاند/ فرهنگ عاشورا و انقلاب، فرهنگ مقاومت است

اتمام حجت ایران را پای میز مذاکره نشاند/ فرهنگ عاشورا و انقلاب، فرهنگ مقاومت است

خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر اینکه اتمام حجت ایران را پای میز مذاکره با 1+5 نشانده است، گفت: تحریم ها ایران را پای میز مذاکره ننشانده است چرا که ما حسینی و عاشورایی هستیم و راه ما راه مقاومت است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله احمد خاتمی در خطبه های امروز نماز جمعه تهران ضمن تشکر از امت عزادار ایران، گفت: زبان عاجز است از شور حسینی که ملت بزرگ ایران آفرید.

وی با بیان اینکه تاسوعا و عاشورا سراسر ایران عزاخانه اباعبدالله بود، گفت: انقلاب ما مدیون محرم است و امام (ره) هم با جمله "محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است" تحلیل نو در رابطه با سید الشهدا مطرح کرد و نهضت سید الشهدا، انقلاب ما را تولید کرد.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین با اشاره به همزمانی 13 آبان امسال گفت: شور حسینی مردم ما در سراسر کشور، شور و هیجان بیشتری پیدا کرد و شعار هیهات من الذله، بیعت با سالار شهیدان ابی عبدالله الحسین (ع) بود.

وی همچنین با اشاره به رحلت آیت الله مهدوی کنی ادامه داد: ایشان تا می توانستند در همین صفوف اول نماز جمعه جایشان بود.

خاتمی افزود: آیت الله مهدوی فقیهی دین شناس، از پیشگامان مبارزه و جهاد و خستگی ناپذیر بود و بعد از انقلاب نیز هر جا حضورش را انقلاب می طلبید، با افتخار حاضر بود. از ریاست کمیته های انقلاب گرفته تا ریاست مجلس خبرگان رهبری، فقیهی که ریاست عوضش نکرد و ذره ای در راهش خلل پیدا نشد. ولایی بود و تا پایان عمر ولایی ماند.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران همچنین با اشاره به درگذشت جرجرداق نویسنده مسیحی لبنانی گفت: در هفته گذشته این نویسنده عاشق بیقرار مولا علی (ع) از دنیا رفت. وی 4 دهه از عمرش را خرج مولا کرد و هنگامی که به او گفتند زندگینامه شخصیت های سیاسی معاصر را بنویس، گفت قلمی که برای علی نوشته برای کس دیگری نمی نویسد، او فدایی بیقرار مولا علی (ع) بود.

در ادامه خاتمی با اشاره به طرح های ارزشمندی که دولت یازدهم به جامعه عرضه کرده است، گفت: طرح تحول نظام سلامت که سومین گامش شروع شده است یکی از این طرح های ارزشمند است.

وی تصریح کرد: این طرح ها بی تردید خدمت به مردم است و ما این گونه خدمات ارزشمند به مردم را ارج می نهیم و امیدواریم پزشکان، سازمان نظام پزشکی، بیمه های پایه و تکمیلی، بیمارستان های دولتی و خصوصی، دولت را همراهی کنند تا این طرح خداپسندانه اجرایی شود.

خاتمی همچنین با اشاره به نصیحت درس گرفتنی امام حسین (ع) به امام سجاد (ع)، گفت: امام حسین (ع) به امام سجاد (ع) فرمود:" صبور بر حق باش ولو برایت تلخ باشد".

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه بعد هشتم قیام امام حسین (ع) عنصر مقاومت است، گفت: عنصر مقاومتی که شما مردم در پوشش شعار هیهات من الذله فریاد می کنید. رجز امام حسین (ع) رجز مقاومت بود. امامی که می گفت من هرگز تسلیم نخواهم شد و راه من، راه رسول الله (ص) است.

وی با بیان اینکه فرهنگ عاشورا، فرهنگ اربعین و فرهنگ همه امامان، فرهنگ مقاومت بوده است، گفت: طاغوت درصدد بود فرهنگ عاشورا را به فرهنگ تسلی بخش تبدیل کند.

خاتمی با تاکید بر اینکه مقاومت امام حسین (ع) خردمندانه بود، گفت: دفاع بازماندگان کربلا نیز خردمندانه بود اما بعضی ها در یک تحلیل کاملا نادرست می گویند نهضت عاشورا خردورزانه نبود و از اربعین به بعد خردورزی آمد و ما در حال عبور از فرهنگ عاشورا به فرهنگ اربعین هستیم. به خدا قسم شما نه فرهنگ عاشورا و نه فرهنگ اربعین و نه فرهنگ اسلامی را شناخته اید.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: قیام عاشورا خونش آرام نگیرد و تبدیل به قیام مختار، قیام توابین شد و این سلسله قیام ها، سلسله بنی امیه را برچید.

وی با بیان اینکه این گونه تحلیل ها از قیام عاشورا زیربنا دارد، گفت: زیربنای این تحلیل ها این است که می خواهند شور حسینی را از مردم بگیرند و در پی آن هستند که فرهنگ مقاومت در قاموس انقلاب اسلامی نماند ولی بدانند که فرهنگ مقاومت تنیده شده در جان انقلاب اسلامی و مردم است و تا آخر هم خواهد ماند.

خاتمی همچنین با اشاره به اظهارات روز گذشته اوباما مبنی بر اینکه تحریم ها ایران را پای میز مذاکره نشانده است، گفت: این تحلیل شما غلط است، تحریم ها ایران را پای میز مذاکره نکشاند؛ چرا که ما حسینی و عاشورایی هستیم و راه ما، راه مقاومت است.

وی با تاکید بر اینکه اتمام حجت ایران را پای میز مذاکره نشانده است، گفت: عده ای دائما اینجا و آنجا می نشستند و می گفتند شما دشمن تراشی می کنید، بسیار خب این هم دشمن تراشی نکردن. این مذاکرات اگر هیچ فایده ای نداشت مگر اینکه ساده لوح ترین آدم ها نیز در این کشور فهمیدند آمریکا مطلقا قابل اعتماد نیست، به نظر ما، ما بهره خود را از این مذاکرات برده ایم.

ادامه دارد...

کد N567062

وبگردی