آفتاب

سی‎ان‎ان: اوباما در پی ایجاد راه های ارتباطی با ایران است

سی‎ان‎ان: اوباما در پی ایجاد راه های ارتباطی با ایران است

یک رسانه آمریکایی با اشاره به ادعای رسانه های غربی مبنی بر نامه محرمانه رئیس جمهور آمریکا به رهبر ایران، از تلاش کاخ سفید برای ایجاد راه های ارتباطی با تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سی ان ان در گفتگو با دیپلمات های آمریکایی و اروپایی از تلاش دولت "باراک اوباما" برای ایجاد راه های ارتباطی جدید با ایران درباره مبارزه با داعش خبر داد.

سی ان ان در گزارش خود می نویسد: با توجه به اقدام اوباما در ارسال نامه به رهبر ایران، دیپلمات های آمریکایی و اروپایی این نکته را تایید کرده اند که دولت آمریکا از طریق مقامات عراقی در پی ارتباط با ایران است.

به گفته این دیپلمات ها، ارتباطات برقرار شده در خصوص انجام عملیات نظامی مشترک علیه داعش نبوده اما این ارتباطات برای اطلاع دو طرف از عملیات های در حال انجام در عراق ضروری است.

در همین رابطه "دان پفیفر" از مشاوران ارشد کاخ سفید، به سی ان ان گفت: ما همکاری بسیار نزدیکی با عراقی ها داریم و آنها نیز با ایرانی ها در ارتباط هستند.

برهمین اساس ارتباطات برقرار شده غیر رسمی و به صورت مورد به مورد و از طریق عراقی ها بوده است. مقامات کاخ سفید می گویند وجود این ارتباطات ضروری است، زیرا ایران و آمریکا هر دو در یک فضای مشترک (عراق) در حال انجام فعالیت هستند بنابراین لازم است که آنها از برنامه های یکدیگر اطلاع داشته باشند.

اما ژنرال "لوید آستین" فرمانده مرکزی ارتش آمریکا، در این رابطه می گوید: ما برای ایرانی ها احترام قائلیم اما همانطور که می دانید با آنها همکاری نمی کنیم.

خاطر نشان می شود این ادعاها در حالی است که چندی پیش رهبر معظم انقلاب، اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص مبارزه با داعش را پوچ، توخالی و جهت‌دار خواندند و با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کردند از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهند کرد، افزودند: اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته جمعی مایوس می‌شود، مایه افتخار ماست و افتخاری بالاتر از این، برای خود نمی‌دانیم.

ایشان تصریح کرده اند: در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در خصوص داعش داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کرده اند: سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آمریکا در خصوص مبارزه با داعش، تصریح کردند: اکنون آنها به دروغ می‌گویند که ما ایران را در ائتلاف شرکت نخواهیم داد در حالی که ایران از ابتدا مخالفت خود را با حضور در چنین ائتلافی اعلام کرده بود.

کد N567015

وبگردی