آفتاب
اعضای شورای شهرستان خراسان رضوی با معاون وزیر مطرح كردند؛

دستورالعمل اجرایی برای حریم روستاها تدوین شود/ مسكن فرهنگیان فریمان ۱۷ سال طول كشید

دستورالعمل اجرایی برای حریم روستاها تدوین شود/ مسكن فرهنگیان فریمان ۱۷ سال طول كشید

مشهد – خبرگزاری مهر: علی همایی فر گفت: در مورد حریم روستاها در اطراف شهرهای خراسان رضوی دستورالعمل اجرایی نداریم و طرح هادی روستاها به این دلیل معطل مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نماینده طرقبه و شاندیز در شورای اسلامی شهرستان خراسان رضوی بعد از ظهر پنج شنبه در نشست شورای اسلامی شهرستان های خراسان رضوی اظهار كرد: حریم روستاها در شهرها نادیده گرفته می شود و این نداشتن حریم سبب معطل ماندن طرح هادی در روستاها شده است.

همایی فر عنوان كرد: در مورد حریم روستاها دستورالعمل اجرایی نداریم و مدیریت زمین در اطراف شهرها دارای اهمیت است.

وی به مشكلات روستاییان و كشاورزانی كه در اراضی ملی مشغول به كار بوده و مرتعداری داشتند اشاره و گفت: روستاهای طرقبه شاندیز به این شيوه عملا از كاربری روستایی خارج و به بخش خدماتی می پیوندند.

نماینده طرقبه و شاندیز در شورای اسلامی شهرستان خراسان رضوی ابراز تاسف كرد از اینكه روستاهای جاغرق و نقندر از روستاهای طرقبه و شاندیز كاربری كشاورزی و دامداری و اصالت روستايی خود را از دست داده اند و خدماتی شده اند.  

پروژه مسكن مهر فرهنگیان ۱۷ سال به طول انجامید

در این نشست نماینده شهرستان فریمان در شورای اسلامی خراسان رضوی در خصوص مهم ترین مشكلات این شهرستان  اظهار كرد: بافت فرسوده و منازل نزدیك به آثار تاریخی  كه قدمت بالایی نیز دارند باید در این شهرستان مورد توجه قرار بگیرد.

ایزدی گفت: همچنین رسيدگی به تكمیل پروژه ای تحت عنوان زمین نهضت سواد آموزی كه ۱۷۰۰ نفر از فرهنگیان در این پروژه سهم دارند و احداث آن ۱۷ سال طول كشیده است در خواست مردم اين شهر است.

وی خواستار رسیدگی به مشكلات شهرستان ها در حوزه مسكن و بافت فرسوده شد.

شهرستان ها بانك اطلاعاتی به روز ندارد

همچنین در ادامه این نشست نماینده شهرستان سرخس در شورای اسلامی شهرستانهای خراسان رضوی اظهار كرد: این شهرستان و ساير شهر ها بانك اطلاعاتی به روز ندارند.

علیپور ادامه داد: ضرورت دارد تا اعتبار ویژه ای برای بروزرسانی اطلاعات در شهرستان های خراسان رضوی در نظر گرفته شود.

جاده مرگ منتظر اعتبار ملی

نماینده شهرستان سرخس در شورای اسلامی شهرستانهای خراسان رضوی به قدرت پایین و عدم كارآمدی مدیران شهرها در رسیدگی به معضل حاشیه نشینی و نظارت بر ساخت و سازهای غیر اصولی اشاره كرد.

تقی علیپور در خواست كرد تا اختیارات شهرداری ها افزایش یابد و افزود: مردم این شهرستان نیز در ۱۴۰ واحد مسكن مهر دچار مشكل هستند و نیز مشكل دیگر این شهر جاده صالح آباد به سرخس است كه به جاده مرگ شهرت دارد و راهی یك طرفه و شوسه است كه نیازمند اعتبار ملی است.

روستاهای چناران از خالی از سكنه شدند

در این جلسه شورای شهرستان خراسان رضوی نماینده چناران ابراز كرد: روستاهای این شهرستان از سكنه خالی شده و كم آبی كشاورزی را از رونق انداخته و در نتیجه اغلب مردم از بیكاری رنج می برند.

ابوالقاسم حاتمی همچنین در خواست تعریف پروژه بزرگراه مشهد قوچان و اجرای پروژه قطار شهری مشهد- گلبهار- چناران را مطرح كرد.

وی گفت: با عدم رسیدگی به مشكلات چناران بسامدهای آن دامن مشهد را خواهد گرفت و اگر به توسعه امكانات این شهر به عنوان دوازه ورود زائران به شهر مشهد توجه شود.

حاتمی این شهر را دومين شهر صنعتی استان معرفی كرد و تاكید كرد: برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن می كنیم.

در این نشست به مشكلات سایر شهرستان های استان شامل رسیدگی به مشكلات مسكن مهر، توسعه طرح هادی، استمرار طرح های بهسازی، رسيدگی به وضعیت راهها، حاشیه نشینین در شهرهای كوچك، مشكل زمین برای احداث پاركینگ و... مطرح شد.

مطالبات را جدی پیگیری كنند

در پایان این جلسه سید محمد پژمان، مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسكن خراسان رضوی با اعلام آمادگی برای كمك به رفع مشكلات شهرستان های خراسان رضوی از نمایندگان در خواست كرد تا مطالبات خود را به صورت جدی پیگیری كنند.

 وی افزود: احداث کمربندی شهرها در حوزه وظایف ما نیست اما در تامین رفاه و راحتی مردم در درون شهرها ناثیر فراوانی دارند و به این دلیل این سازمان به صورت خاص در این زمینه اماده است تا اگر طرح مصوبی برای این مساله داشته باشند برای آزادسازی مسیر کمک می كنیم.

پژمان به ایجاد تقاطع غیر همسطح در راستای برطرف كردن مشكلات ترافیكی در محدوده مسكن مهر در شهرستان ها تاكید كرد.

وی ادامه داد: در حوزه مسكن مهر در زیر ساخت ها مربوط به شركت های خدماتی است كه از طریق فرمانداری های پیگیر باشید و در امور روبنایی سازمان ملی زمین و مسكن كمك خواهد كرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان خراسان رضوی؛ غلامرضا بصیری پور اظهار كرد: مهندس پژمان در شهر مشهد عملكرد خوبی داشتند و هم اكنون نیز در سازمانی كه از قوی ترین سازمان ها از لحاظ كاری در كشور است مشغول هستندئو در راستای رفع مشكلات كشور در تلاشند.

در اين نشست نمايندگان باخرز، بردسكن، بجستان، تايباد، تربت جام، تربت حيدريه، جغتاي، جوين، خليل آباد، خواف، خوشاب، داورزن، درگز، رشتخوار، زاوه، سبزوار، سرخس، فيروزه، كلات، مه ولات، نيشابور، كاشمر و گناباد نيز حضور داشتند و مشكلات شهر هاي خود را در گزارش های كتبی و شفاهی با مدير عامل سازمان ملی زمين و مسكن مطرح كردند.

 

 

 

کد N566382

وبگردی