آفتاب
سفير ايران در سازمان ملل:

ايران با حسن نيت به همكاري با آژانس ادامه داده است/ توافق جامع به نفع همه طرف‌هاست

ايران با حسن نيت به همكاري با آژانس ادامه داده است/ توافق جامع به نفع همه طرف‌هاست

سفير كشورمان در سازمان ملل گفت: ایران به همکاری با آژانس انرژی اتمی متعهد بوده و از سال گذشته فصل نوینی از همکاری با آژانس آغاز شده که پیشرفتهای قابل توجهی در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاري مهر، حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک طی سخنرانی در مجمع عمومی این سازمان در خصوص گزارش سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، به تشریح دیدگاه‌های اصولی کشورمان در خصوص موضوع فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان پرداخت.
 

دهقانی در این جلسه که آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز حضور داشت گفت: در جهان امروز نیاز ملتها به انرژی و بویژه نیروی برق رو به فزونی گذاشته و لازم است برای تامین این نیاز بدون تهدید شرایط آب و هوایی و اقلیمی جهان، از منابع انرژی پاک حداکثر استفاده را به عمل آورد.

وی گفت: در این ارتباط انرژی هسته‌ای نقش بسیار مهمی در پیشرفت کشورهای در حال توسعه ایفا کرده و همانطور که در تازه‌ترین گزارش سالانه آژانس آمده است از 72 راکتور هسته‌ای در حال ساخت در جهان، قرار است 48 راکتور در قاره آسیا که در میان مدت و بلند مدت رشد اقتصادی زیادی خواهد داشت، ساخته شود.


  سفیر کشورمان مسئولیت اصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی را بر اساس مفاد بند 2 و 3 اساسنامه آژانس، کمک به کشورهای عضو در امر تحقیق، توسعه و کاربرد انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز دانست و اظهار داشت: در ارتباط با اجرای پادمان‌ها نیز لازم است حقوق کشورهای عضو پیمان عدم اشاعه بدون هیچگونه محدویت در توسعه فنی و اقتصادی آنها محترم شمرده شود.

دهقانی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و فن آوری‌های وابسته به آن را برای رشد اقتصادی، علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران با اهمیت بالا توصیف کرد و افزود: ایران تاکنون ضمن پایبندی کامل به تعهدات حقوقی خود تحت پیمان مذکور و همچنین تبعیت از توافق جامع پادمان، همواره مصمم به برخورداری از حقوق هسته‌ای کامل خود از جمله حق غنی سازی برای مقاصد صلح آمیز بوده است، سیاستی که بر مبنای برنامه ریزی بلند مدت برای تامین نیاز رو به افزایش ایران به انرژی تدوین شده است.

  دهقانی همچنین اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری قابل توجهی را در زیر ساخت‌های هسته‌ای خود انجام داده و به پیشرفت‌های زیادی نیز در کاربرد انرژی و دانش هسته‌ای در زمینه‌های پزشکی، کشاورزی و صنایع دست پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: ایران به همکاری با آژانس انرژی اتمی متعهد بوده و از سال گذشته فصل نوینی از همکاری با آژانس آغاز شده که پیشرفت‌های قابل توجهی در پی داشته و بر این اساس ایران اراده سیاسی لازم برای ادامه این مسیر تا حل کلیه مسائل و ابهامات را دارد.

سفیر کشورمان افزود: لازم است تاکید کنم جمهوری اسلامی ایران ادعای به اصطلاح وجود "ابعاد نظامی احتمالی" در برنامه صلح آمیز هسته ای خود را که بدون هیچ دلیل و مدرک قابل پذیرشی عنوان می شود، کاملا رد می کند. ایران بر اساس مواضع اصولی خود به همکاری با آژانس برای رفع برخی ابهامات موجود ادامه داده لیکن همانطور که مقامات عالیه کشورم همواره بیان داشته اند، حیطه های مرتبط با امنیت ملی، نظیر توانایی های دفاعی، هیچگاه و در هیچ سطحی قابل مذاکره نخواهند بود. ماهیت فعالیت آژانس اساسا فنی است لیکن بدون شک اجرای این فعالیتها در محیطی سیاسی صورت می گیرد. بنابر این رعایت بی طرفی کامل در انجام وظایف آژانس بگونه ای که از یک سو به اعتبار این نهاد ضربه نزند و از سوی دیگر اعتماد اعضا به نحوه کار آژانس را حفظ نماید از نکاتی است که اجرای آن  ضروری است.


  نماینده کشورمان در پایان سخنان خود در جمع سفرای حاضر در جلسه افزود: طی سالیان اخیر برخی کشورها تلاش نموده اند نسبت به تعهد جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع عدم اشاعه هسته ای شک و تردید ایجاد نمایند. ایران بمنظور اثبات اینکه این کشورها اشتباه می کنند، طی 15 ماه گذشته با کشورهای گروه 1+5 با حسن نیت وارد مذاکراتی جدی با هدف اعتماد سازی نسبت به برنامه هسته ای خود شده و بر این باور است که اختلافات موجود فقط از طریق مذاکره حل خواهند شد. در همین ارتباط جمهوری اسلامی ایران مصمم به ادامه این مذاکرات بر پایه احترام متقابل بمنظور از میان برداشتن نگرانی های دو طرف می باشد و معتقد است که چنانچه واقعیات مربوط به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مورد توجه شایسته قرار بگیرد و زیاده خواهی ها کنار گذاشته شود، راه حلی مرضی الطرفین قابل حصول است و دستیابی به چنین توافق جامعی به نفع همه طرفها خواهد بود.  

کد N566338

وبگردی