آفتاب

وزیر خارجۀ سوریه از دسترسی کشورش به موشک‌های اس300 خبر داد

وزیر خارجۀ سوریه از دسترسی کشورش به موشک‌های اس300 خبر داد

ایسنا نوشت:

وزیر خارجه سوریه در سخنانی اعلام کرد که کشورش در آینده‌ای نزدیک موشک‌های S-300 و دیگر سلاح‌های پیشرفته را به دست خواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان با تکذیب این مسئله که کشورش درخواستی برای دریافت وامی به ارزش یک میلیارد دلار از روسیه مطرح کرده باشد گفت: ما چنین درخواستی را مطرح نکرده‌ایم. من منبع این خبر را نمی‌دانم اما این خبر درست نیست. ما تسهیلات اعتباری کافی‌ای از سوی هم‌پیمان ایرانی خود داریم اما آنچه که ما درخواست آن را داده‌ایم و روس‌ها نیز آن را درک کرده و به آن پاسخ مثبت نشان داده‌اند چندین توافق اقتصادی و بازرگانی است که در پشتیبانی از اقتصاد سوریه و حمایت از پایداری آن و بازسازی کشور ما نقش خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه اختلافی با مسکو وجود ندارد گفت: ما جنگ را اداره می‌کنیم و مواضع ما در گرو توازن‌ قدرت‌های میدانی است اما مقامات روس و ایرانی می‌توانند مواضع محکمی در قبال ائتلاف آمریکا اتخاذ کنند و ما از این موضع خرسند هستیم و خواهان ادامه آن هستیم چرا که این مواضع مانع از گسترش رویکردهای خصمانه غرب می‌شود.

ولید المعلم تاکید کرد: تصمیم استراتژیک ما مقابله با هرگونه تجاوز نظامی از سوی ترکیه است و ما امیدواریم که در سریع‌ترین زمان ممکن توانایی‌های تسلیحاتی گسترده‌ای را در اختیار بگیریم تا این تجاوزها و دشمنی‌ها را به شکست بکشاند اما معتقد نیستیم که ترکیه بتواند دست به حملاتی علیه سوریه بزند.

وی گفت: آمریکا همچنان با شروط ترکیه جهت مداخله در سوریه مخالف است. عربستان، رقیب اصلی ترکیه نیز راضی به این مداخلات نیست.

رییس دستگاه دیپلماسی سوریه عنوان داشت: موضع ترکیه دارای تناقض‌هایی است که ما از آن سود می‌بریم. اوضاع داخلی ترکیه نیز در مقابله با شورش‌های احتمالی کردها به‌شدت شکننده شده است.پایداری شهروندان کُرد ما در کوبانی، سیاست رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه را به شکست کشانده است. موضع ترکیه در قبال حملات داعش به کوبانی باعث شد که کردها در هر مکانی علیه دولت ترکیه موضع‌گیری کنند و کردها نه فقط در ترکیه بلکه در مناطق دیگر که تعداد آن‌ها از حدود 15 میلیون تن پا فراتر می‌گذارد در صدد حمایت از عبدالله اوجالان، رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) برآمدند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص موضع دمشق نسبت به درگیری‌های کوبانی گفت: کوبانی متعلق به سوریه است و شهروندان آن سوری هستند. ما این شهر را به تجهیزات و سلاح مجهز کرده و خواهیم کرد قبل از اینکه آمریکایی‌ها حملات هوایی خود را آغاز کنند، نیروی هوایی سوریه به صورت روزانه تروریست‌های داعش را در اطراف کوبانی هدف قرار می‌داد اما ارتش سوریه مجبور شد تا از این حملات دست بردارد چرا که هماهنگی میدانی با آمریکایی‌ها وجود ندارد.

ولید المعلم با تاکید بر اینکه صالح مسلم، رهبر حزب دموکرات کردهای سوریه جدایی‌طلب نیست، گفت: این حزب در پی فشارهای جنگ، یک نظام خودمختار برای اداره مناطق کردنشین ایجاد کرد و این حزب می‌خواست تا اداره این منطقه فقط به دست کردها نباشد بلکه دیگر عشایر عربی نیز در این مناطق حضور داشته باشند. جدایی مناطق کردنشین سوریه همچون حسکه، منبج و کوبانی ممکن نیست، چرا که این مناطق از لحاظ جغرافیایی به هم متصل نیستند و اقشار دیگری نیز در آن حضور دارند. ما نیز هرگز اجازه جدایی مناطق مختلف سوریه را نخواهیم داد، چرا که سوریه دارای ترکیب نژادی، دینی و منطقه‌ای است.

وی هم‌چنین در خصوص حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از سوریه عنوان داشت: ایران در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و مالی از ما حمایت می‌کند و ما قدردان این حمایت‌ها هستیم و مطمئنیم که این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.

ولید المعلم هم‌چنین در خصوص موضع سوریه در قبال جنبش حماس نیز گفت: موضع ما در قبال حماس و اخوان‌المسلمین واضح و مشخص است و هم‌پیمانان ما به‌خوبی این مسئله را می‌دانند و این مسئله جای مناقشه ندارد.

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سؤالی در خصوص امکان آشتی با مصر و عربستان نیز گفت: در خصوص مصر باید بگویم که ما مقابله دولت و نیروهای مسلح مصر را با خشونت، تروریسم و رادیکالیسم دینی تأیید می‌کنیم. ما و مصر در سطح استراتژیک در یک جبهه هستیم اما موضع مسئولان مصری در قبال سوریه با وجود اینکه موضعی مثبت است اما هنوز به سطح مطلوب نرسیده است و ما امیدواریم که این مسئله در آینده‌ای نزدیک صورت بگیرد.ما اعمال فشارهایی که قاهره با آن مواجه است به‌ویژه در عرصه اقتصادی و نیاز آن‌ها به برخورداری از حمایت عربستان را درک می‌کنیم اما می‌خواهیم که مصر کاملاً نقش عربی خود را باز یابد.

وی وجود چشم‌اندازهایی برای آشتی با عربستان را تکذیب و گفت: موضع عربستان در قبال اخوان‌المسلمین در راستای مقابله این کشور با قطر و ترکیه صورت می‌گیرد اما عربستان از گروه‌های مسلح تروریستی حمایت کرده و همچنان این اقدامات را انجام می‌دهد و دشمنان را علیه سوریه و علیه بشار اسد، رییس‌جمهوری این کشور تجهیز می‌کند و سیاست ماجراجویانه در نهایت بر خود عربستان تاثیر خواهد گذاشت.

ولید المعلم تاکید کرد: ما هیچ فرصتی برای توقف جنگ علیه سوریه و حفظ جان سوری‌ها از دست نخواهیم داد اما همان کسانی که بهای خون‌ها را می‌پردازند همان کسانی هستند که در پایان سیاست سوریه را تعیین می‌کنند. این یک واقعیت سیاسی است که جنگ آن را به وجود آورده است بدون رضایتمندی افکار عمومی در سوریه امکان مدیریت سیاسی سوریه وجود ندارد. سوری‌ها نیز به دلیل حمایت مالی و پشتیبانی عربستان برای تجاوز علیه کشورشان موضعی در مخالفت با این کشور اتخاذ کرده‌اند. در خصوص قطر نیز این مسئله صدق می‌کند.

وزیر خارجه سوریه با فاش کردن این مسئله که مسئولان سوری پیشنهاد قطر برای آشتی را نپذیرفته‌اند گفت: مردم سوریه این آشتی را نمی‌پذیرند. قطر نیز اگر خواهان آشتی است باید حمایت از تروریست‌ها و موضع‌گیری‌ها علیه سوریه را متوقف کند.

5252

کد N566200

وبگردی