آفتاب

شورای امنیت: عملیات امحای باقیمانده تاسیسات شیمیایی سوریه اواخر ماه جاری آغاز می‌شود

شورای امنیت: عملیات امحای باقیمانده تاسیسات شیمیایی سوریه اواخر ماه جاری آغاز می‌شود

رییس شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد اقدام برای از میان بردن 12 مورد از تاسیسات تولید تسلیحات شیمیایی سوریه قرار است اواخر نوامبر آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گری کوئینلن، فرستاده استرالیا در سازمان ملل متحد و رییس دوره‌ای شورای امنیت این سازمان پس از ملاقاتی با سیگرید کاگ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور تسلیحات شیمیایی سوریه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که اقدامات لازم برای از میان بردن تاسیسات تولید سلاح های شیمیایی در سوریه اواخر نوامبر آغاز می‌شود و انتظار می‌رود این فرایند تا اواسط سال 2015 به اتمام برسد.

وی خاطرنشان کرد: ما همچنین گزارشی در خصوص آماده‌سازی برای یک مجموعه دیگر که پیشتر در تولید تسلیحات شیمیایی در سوریه نقش داشته است، داشته‌ایم. این مجموعه مربوط به تولید ریسین است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: رییس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که اعضای شورای امنیت را در جریان برنامه‌های مربوط به از میان بردن تاسیسات تولید تسلیحات شیمیایی سوریه قرار داده است.

در این کنفرانس مطبوعاتی کوئینلن با اشاره به مذاکرات خود با کاگ به صحبت درباره نیاز به ادامه اقدامات برای راستی‌آزمایی اظهارات دولت دمشق در مورد تسلیحات شیمیایی پرداخت.

پیش از این بشار جعفری، فرستاده سوریه در سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفته بود که فرایند تخریب 12 تاسیسات مربوط به تولید تسلیحات شیمیایی احتمالاً حتی طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.

این دیپلمات سوری تصریح کرد که تمامی این تاسیسات خالی هستند.

وی گفت: کشور و دولت من تعهدی راسخ در قبال همکاری با نهادهای بین‌المللی و حل و فصل موضوعات فنی باقیمانده دارد. در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تولید تسلیحات شیمیایی در سوریه وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N565778

وبگردی