آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: برخی کشورهای عربی در تشدید بحران لیبی نقش داشته‌اند

هانی‌زاده: برخی کشورهای عربی در تشدید بحران لیبی نقش داشته‌اند

هم‌اکنون برخی از کشورهای عربی و شمال آفریقا از نیروهای خلیفه حفتر در مقابل نیروهای انقلابیاون اسلام‌گرا حمایت می‌کنند که در رأس آن‌ها مصر قرار دارد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره درگیری‌های اخیر ایجاد شده میان نیروهای خلیفه حفتر و شورای انقلابیون لیبی ذر شهر بنغازی این کشور، اظهار کرد: نیروهای انقلابی لیبی و نیروهای خلیفه حفتر به عنوان دو قطب مهم در دستگاه‌های دولتی، امنیتی و نظامی در لیبی طی ماه‌های گذشته، درگیری‌های شدیدی با یکدیگر داشتند و لذا اخیرا" این درگیری‌ها در شهر بنغازی میان نیروهای انقلابیون و نیروهای خلیف حفتر صورت گرفت که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر از دو طرف شد.

او ادامه داد: نیروهای خلیف حفتر، از سوی آمریکا و مصر حمایت می‌شوند و بر این اساس به نظر می‌رسد که ابتکار عمل میدانی در حال حاضر در دست نیروهای خلیفه حفتر است و این درگیری‌ها ممکن است که به اماکن دیگری در لیبی نیز کشیده شود. ولی به نظر می‌رسد که برخی از کشورهای شمال آفریقا و نیز کشورهای عربی در تشدید بحران در لیبی نقش داشته‌اند؛ به خصوص مصر که هم‌اکنون از نیروهای حفتر در مقابل انقلابیون حمایت می‌کنند.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه تصریح کرد: به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده، درگیری‌های بیش‌تری میان نیروهای حفتر و انقلابی صورت گیرد ولی با توجه به کمک‌هایی که نیروهای حفتر دریافت می‌کنند احتمالا" جنگ‌های خونینی صورت خواهد گرفت.

هانی‌زاده در ادامه درباره آینده این درگیری‌ها و نیز آینده سیاسی لیبی، اظهار کرد: هم‌اکنون کمک‌های زیادی از سوی آمریکا و مصر به نیروهای حفتر می‌شود؛ هدف آمریکا آن است که حفتر به عنوان یک نظامی قدرت را در لیبی به دست گیرد، چون آمریکایی‌ها مایل نیستند که اسلام‌گرایان قدرت را در لیبی به دست بگیرند، به خصوص پس از حمله انقلابیون لیبی به سفارت آمریکا در این کشور. هم‌اکنون آمریکایی‌ها مایلند که نظامی‌های قدرتمند، امنیت را در لیبی برقرار کند و اجازه ندهند که اسلام‌گراهای انقلابی در بدنه قدرت باشند.

او در ادامه با اشاره به پیروزی حزب سکولار ندای تونس، گفت: اتفاقی که در تونس رخ داد و پیروزی "حزب ندای" تونس که یک حزب ملی‌گرا بود، در حقیقا نشان‌دهنده رویکرد آمریکا برای کاهش نفوذ اسلام‌گرایان است. حمله‌ای که اخیرا توسط برخی نیروهای انقلابی به منزل خلیفه حفتر صورت گرفته در واقع نوعی تقابل قدرت میان خلیفه حفتر و اسلام‌گرایان است.

انتهای پیام

کد N565706

وبگردی