آفتاب

عربستان حمله تروریستی روز عاشورا را به القاعده نسبت داد

عربستان حمله تروریستی روز عاشورا را به القاعده نسبت داد

دولت عربستان اعلام کرد که شبه نظامیان القاعده را متهم حمله بی‌سابقه‌ای می‌داند که باعث کشته شدن شیعیان و بالاگرفتن تنش‌ها در شرق این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه اواخر روز دوشنبه گروهی از افراد مسلح که صورت‌هایشان را پوشانده بودند دست کم شش فرد شیعی را در شرق عربستان از جمله چند کودک به قتل رساندند. این حمله درحالی اتفاق افتاد که این شیعیان در حال برگزاری مراسم عاشورای حسینی بودند.

منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان به رسانه‌های این کشور گفت که عاملان این حمله پیروان «ایدئولوژی انحرافی» بوده‌اند. مقامات عربستان عمدتا از این عبارت برای اشاره به القاعده استفاده می‌کنند.

این درحالی است که یک روز پس از این حمله دو مامور پلیس عربستانی و دو فردی که مظنون به ارتباط با این حمله بودند طی درگیری مسلحانه در منطقه القسیم در شمال شهر ریاض پایتخت عربستان کشته شدند. مقامات عربستان پس از آغاز این درگیری در شهر القسیم که عمدتا ساکنان آن شیعی هستند، در چند شهر دیگر عربستان 15 متهم را بازداشت کردند.

به گفته فعالان پنج تن از شیعیان کشته شده در حمله روز دوشنبه نوجوان بوده‌اند. به گفته این فعالان در اثر حمله تروریستی روز دوشنبه 12 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

این درحالی است که فعالان کشته‌های این حمله را هفت تن دانسته‌اند اما به گفته وزارت کشور عربستان در اثر این حمله شش تن کشته شده‌اند و پلیس این کشور نیز اعلام کرده که 9 نفر نیز در این حمله دستگیر شده‌اند. منصور الترکی به روزنامه الشرق الاوسط گفت: سرویس‌های امنیتی عربستان متهمان مظنون به دست داشتن در حمله تروریستی در شش شهر عربستان را بازداشت کرده‌اند. همچنین در اقدام دیگری که نشان دهنده تنش‌ها بر سر این حادثه در عربستان بوده وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان پس از آنکه یک تلویزیون ضدشیعی در این کشور تعطیل شد، از دولت این کشور اخراج شد.

خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد که عبدالعزیز خوجه، وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عربستان با حکم سلطنتی از مقامش کنار گذاشته شده است. این اتفاق چند ساعت پس از آن افتاد که وی اعلام کرد که یک تلویزیون خصوصی متعلق به سنی‌های افراط گر که علیه مذهب شیعه تبلیغ می‌کرده، تعطیل شده است.

انتهای پیام

کد N565595

وبگردی