آفتاب

سفیر ایران در سازمان ملل: بی‌طرفی کامل آژانس ضروری است

سفیر ایران در سازمان ملل: بی‌طرفی کامل آژانس ضروری است

سفیر و سرپرست نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در مجمع عمومی این سازمان درباره گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تشریح دیدگاه‌های اصولی ایران درباره موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین دهقانی در این جلسه که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز حضور داشت گفت: در جهان امروز نیاز ملت‌ها به انرژی و به‌ویژه نیروی برق رو به فزونی گذاشته و لازم است برای تامین این نیاز بدون تهدید شرایط آب و هوایی و اقلیمی جهان، از منابع انرژی پاک حداکثر استفاده را به‌عمل آورد.

او اظهار کرد: در این ارتباط انرژی هسته‌ای نقش بسیار مهمی در پیشرفت کشورهای در حال توسعه ایفا کرده و همان‌طور که در تازه‌ترین گزارش سالانه آژانس آمده است از 72 راکتور هسته‌ای در حال ساخت در جهان، قرار است 48 راکتور در قاره آسیا که در میان مدت و بلند مدت رشد اقتصادی زیادی خواهد داشت، ساخته شود.

سفیر کشورمان در سازمان ملل مسوولیت اصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر اساس مفاد بند 2 و 3 اساسنامه آژانس، کمک به کشورهای عضو در امر تحقیق، توسعه و کاربرد انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز دانست و اظهار کرد در ارتباط با اجرای پادمان‌ها نیز لازم است حقوق کشورهای عضو پیمان منع اشاعه بدون هیچ‌گونه محدودیت در توسعه فنی و اقتصادی آن‌ها محترم شمرده شود.

دهقانی استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و فن‌آوری‌های وابسته به آن را برای رشد اقتصادی، علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران با اهمیت بالا توصیف کرد و افزود: ایران تاکنون ضمن پایبندی کامل به تعهدات حقوقی خود تحت پیمان مذکور و هم‌چنین تبعیت از توافق جامع پادمان، همواره مصمم به برخورداری از حقوق هسته‌ای کامل خود از جمله حق غنی‌سازی برای مقاصد صلح‌آمیز بوده است، سیاستی که بر مبنای برنامه‌ریزی بلند مدت برای تامین نیاز رو به افزایش ایران به انرژی تدوین شده است.

دهقانی هم‌چنین اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در زیر ساخت‌های هسته‌ای خود کرده و به پیشرفت‌های زیادی نیز در کاربرد انرژی و دانش هسته‌ای در زمینه‌های پزشکی، کشاورزی و صنایع دست پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: ایران به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد بوده و از سال گذشته فصل نوینی از همکاری با آژانس آغاز شده که پیشرفت‌های قابل توجهی در پی داشته و بر این اساس ایران اراده سیاسی لازم برای ادامه این مسیر تا حل کلیه مسائل و ابهامات را دارد.

سفیر کشورمان نزد سازمان ملل افزود: لازم است تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران ادعای به اصطلاح وجود "ابعاد نظامی احتمالی" در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را که بدون هیچ دلیل و مدرک قابل پذیرشی عنوان می شود، کاملا رد می کند. ایران بر اساس مواضع اصولی خود به همکاری با آژانس برای رفع برخی ابهامات موجود ادامه داده لیکن همان‌طور که مقامات عالیه کشورم همواره بیان داشته‌اند، حیطه‌های مرتبط با امنیت ملی، نظیر توانایی‌های دفاعی، هیچ‌گاه و در هیچ سطحی قابل مذاکره نخواهند بود. ماهیت فعالیت آژانس اساسا فنی است لیکن بدون شک اجرای این فعالیت‌ها در محیطی سیاسی صورت می‌گیرد. بنابراین رعایت بی‌طرفی کامل در انجام وظایف آژانس به‌گونه‌ای که از یک سو به اعتبار این نهاد ضربه نزند و از سوی دیگر اعتماد اعضا به نحوه کار آژانس را حفظ کند از نکاتی است که اجرای آن ضروری است.

نماینده کشورمان در پایان سخنانش در جمع سفیران حاضر در جلسه افزود: در سالیان اخیر برخی کشورها تلاش کرده‌اند نسبت به تعهد جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع منع اشاعه هسته‌ای شک و تردید ایجاد کنند. ایران به‌منظور اثبات این که این کشورها اشتباه می کنند، در 15 ماه گذشته با کشورهای گروه 1+5 با حسن نیت وارد مذاکراتی جدی با هدف اعتمادسازی نسبت به برنامه هسته‌ای خود شده و بر این باور است که اختلافات موجود فقط از طریق مذاکره حل خواهند شد. در همین ارتباط جمهوری اسلامی ایران مصمم به ادامه این مذاکرات بر پایه احترام متقابل به‌منظور از میان برداشتن نگرانی‌های دو طرف است و معتقد است که چنان چه واقعیات مربوط به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مورد توجه شایسته قرار بگیرد و زیاده‌خواهی‌ها کنار گذاشته شود، راه‌حلی مرضی الطرفین قابل حصول است و دستیابی به چنین توافق جامعی به نفع همه طرف‌ها خواهد بود.

انتهای پیام

کد N565548

وبگردی